زیارتگاه رقیه خاتون نوش‌آباد نیازمند ثبت و مرمت است


زیارتگاه رقیه خاتون نوش‌آباد نیازمند ثبت و مرمت است

یک پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی گفت: زیارتگاه رقیه خاتون نوش‌آباد، یکی از باصفاترین آثار تاریخی شهرستان آران و بیدگل بوده که در اثر بی‌توجهی و فقدان نگاه فنی به حفظ و نگهداری آن در سال‌های اخیر دچار صدمات زیادی شده است.

محمد مشهدی نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زیارتگاه رقیه خاتون نوش‌آباد، یک بنای ارزشمند از دوره قاجاری است که شامل هفت‌ایوان و دو بقعه، شبستان، صحن، باغچه، اتاق و مضافات می‌شود.

وی افزود: این زیارتگاه از دو بقعه تشکیل شده که بقعه غربی معروف به بقعه شاهزاده ابراهیم به ایوانی مشرف بر مسجد متصل و بنای شمالی غربی با سبک گنبد و آجرکاری زیبا نیز بقعه رقیه خاتون است که ظروف نفیس چینی دوران قاجاری و صفوی کارشده در زیر گنبد بقعه زیبایی زیر گنبد را دوچندان کرده است.

این پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد: مردم برای حاجت بچه‌دار شدن از قدیم‌الایام شمایل‌هایی از گهواره (نَنو) و کودک را نذر این بقعه می‌کنند که از حیث مردم‌شناسی شایسته توجه است.

مشهدی نوش‌آبادی تأکید کرد: متولی زحمت‌کش این زیارتگاه، خانواده شهید نوش‌آبادی گرچه، خدمات زیادی در حفظ و نگهداری بنا کشیده و بخش‌هایی را نیز مرمت کرده‌اند، اما به علت فقدان نظارت فنی، این بنا دستخوش تغییر بی‌ضابطه شده و نبود اعتبار مالی، باعث تخریب بخش‌هایی از بنا شده است و بیم تخریب بخش‌های باقی‌مانده می‌رود.

رئیس پیشین مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: دالان ورودی شرقی و اتاق بغل آن اخیراً تخریب و سقف گنبد رقیه خاتون و ایوان اصلی در معرض تخریب است، در حالیکه کل بنای زیارتگاه و سقف‌ها احتیاج به مرمت و حفاظت دارد.

زیارتگاه رقیه خاتون نوش‌آباد نیازمند ثبت و مرمت است

مشهدی نوش‌آبادی افزود: پرونده ثبتی این زیارتگاه توسط اداره میراث آران و بیدگل به اداره کل اصفهان ارسال شده است و مسئولان باید با پیگیری ثبت اضطراری اثر، حفاظت و مرمت این بنای باصفا و ارزشمند را وجهه همت خود قرار دهند تا به نحو شایسته جبران مافات شود.

به گزارش ایسنا، شهر نوش‌آباد از جمله مناطق باستانی و تاریخی استان اصفهان و کشور است که آثار و ابنیه‌های تاریخی به جای مانده از دوره‌های ساسانی و سلجوقی، مغول، صفوی و قاجار را در دل خود جای داده است که از حدود یک‌صد اثر این شهر، تاکنون ۳۰ اثر در فهرست میراث ملی ثبت شده است که شامل مسجد جامع عتیق، مسجد علی، پل اسحاق‌آباد از دوره سلجوقی و ایلخانی، مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد، ارگ ایلخانی، زیارتگاه امامزاده محمد و آب انبارهای توده، قلعه‌های سی زان، مورچان و سیچان و زیارتگاه شاهزاده حسین و سلیمان، زیارتگاه رقیه خاتون، شاهزاده اسحاق، تاج‌الدین، امامزاده محمد و مسجدهای موسی بن جعفر(ع)، محبین، قائمیه و حاج سید حسن از دیگر آثار تاریخی این شهر به شمار می‌رود.

بنابر شجره‌نامه موجود، نسب امام زدگان رقیه خاتون و ابراهیم که خواهر و برادر بوده‌اند به حضرت امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت