سرمایه‌گذاری برای خودروی رُهام می‌تواند زمینه را برای صادرات آن فراهم کند


سرمایه‌گذاری برای خودروی رُهام می‌تواند زمینه را برای صادرات آن فراهم کند

سرپرست تیم دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با توجه به اینکه طراحی خودروی رُهام از ویژگی و سبک خاصی تبعیت می‌کند، قطعا سرمایه‌گذاری و حمایت از آن می‌تواند زمینه را برای صادرات و تجاری‌سازی نیز فراهم کند.  

سید محمد حسین ابریشمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مسابقات فرمول دانشجویی، هرساله توسط انجمن مهندسان خودرو در دنیا برگزار و به عنوان بزرگترین و معتبرترین رقابت بین دانشجویان مهندسی شناخته می‌شود. هر سال بیش از ۷۰۰ دانشگاه از کشورهای مختلف در این مسابقات شرکت می‌کنند و از کشور ما تا به اکنون بیش از پنج دانشگاه مختلف در دهه ۸۰ و ۹۰ شرکت کردند.

وی افزود: دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان پیشتاز این مسابقات در سطح کشور، تاکنون دو بار در این مسابقات شرکت کرده که در سال ۹۳ خودروی کاسپین در مسابقات روسیه رتبه دوم و خودروی سورنا نیز در مسابقات ایتالیا، از میان تیم‌های سال اول، رتبه اول را کسب کرده است. ما به عنوان سومین تیم از دانشگاه فردوسی مشهد، فعالیت خود را از تیرماه سال جاری آغاز و تحت نظر استاد راهنمای پروژه دکتر فرهاد کلاهان به تحقیق و طراحی خودرو پرداختیم.

سرپرست تیم دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: این خودرو، یک خودرو مسابقه‌ای است که باید طبق ضوابط و قوانین بسیار مشخص و دقیق طراحی و ساخته شود. این قوانین توسط سازمان انجمن مهندسان خودرو در نظر گرفته شده و طراحی‌ها کاملا در چارچوب آن قوانین خواهد بود. در این قوانین، تمامی جزئیات و فرمت اصلی خودرو بیان شده است. در این سبک از مسابقات همه خودروها از نظر ظاهری بسیار شبیه هم هستند و تنها جزئیات و طراحی مهندسی است که کار را از هم متمایز می‌کند.

وی اضافه کرد: بنابراین، این خودرو به سبک مینی فرمول وان طراحی شده که فاکتور مهم آن در طراحی، عملکرد بالا، شتاب‌گیری و سرعت است که در سطح بسیار بالایی طراحی می‌شود و اصلا در خودروهای سواری تجربه نمی‌شود. این مسابقات ورزشی نیست بلکه دانشگاه‌های مختلف از سرتاسر دنیا، توانایی فنی و مهندسی خود را به رخ همدیگر می‌کشانند که چقدر می‌توانند خودروی خوب و مهندسی طراحی کنند.

ابریشمی خاطرنشان کرد: مسابقات ۵ الی ۶ آیتم دارند که خودروها یک به یک آیتم‌ها را انجام می‌دهند تا عملکرد ماشین از نظر شتاب، ترمزگیری، فرمان‌پذیری و قدرت مانور مورد بررسی قرار گیرد. اکثر خودروها این آیتم‌ها را رد می‌کنند و امتیاز می‌گیرند در نهایت هم امتیازات با هم جمع و رتبه‌بندی تیم‌ها مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه بعضی از قطعات خودرو به دلیل اینکه در ایران ساخته نمی‌شود، از خارج وارد می‌کنیم، عنوان کرد: تمام قطعات این خودرو مانند دیفرانسیل، لاستیک، کمک فنرها و ... از بهترین قطعات هستند که برای خودروهای مسابقه‌ای طراحی شدند و با خودروهای سواری متفاوت است. همچنین از صفر تا صد سیستم تعلیق، سیستم شاسی خودرو، آیرودینامیک، بدنه خودرو به علاوه سیستم‌هایی که روی موتور خودرو سوار می‌شود، کاملا توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد تعبیه شده؛ چراکه قانون مسابقه این است که باید کاملا دانشجویی باشد.

خودروی رُهام پتانسیل تجاری‌سازی دارد
سرپرست تیم دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشجویان دانشگاه فردوسی، سومین تجربه طراحی چنین خودرویی را دارند، طراحی این خودرو بسیار سبک خاص و جذابی است. بنابراین رانندگی با این خودرو تجربه بسیار خوبی است و در ایران هم شبیه این مدل وجود ندارد. در نتیجه، پتانسیل تجاری‌سازی این خودرو از این نظر بسیار بالاست.

وی اظهار کرد: هزینه‌ای که ما برای ساخت خودرو پیش‌بینی کردیم و به دلیل اینکه مقداری از هزینه‌ها به صورت دلار انجام می‌شود، ممکن است تغییر کند. اما به طور کلی؛ هزینه ساخت خودرو ۳۶۰ میلیون تومان تخمین زده شده است. همچنین هزینه برای شرکت در مسابقات، فرستادن خودرو به کشور ایتالیا و هزینه ثبت‌نام هم وجود دارد که حدود ۲۸۰ میلیون تومان است. اگر این خودرو در ایران ساخته شود به دلیل هزینه‌های ریالی که انجام می‌شود، هزینه صادرات آن به کشورهای خارجی کمتر است و ما می‌توانیم صادرات را هم در این زمینه داشته باشیم.

ابریشمی افزود: خوشبختانه دانشگاه فردوسی مشهد هزینه‌های اولیه طراحی این خودرو را تامین کرده و اکنون دانشجویان مهندسی مشغول کار هستند اما با توجه به اینکه پروژه بزرگی است و مسابقه بین‌المللی را در پیش داریم، لازم است ارگان‌ها و شرکت‌های بیرونی به ویژه خودروسازی حمایت کنند و ما را در این امر یاری رسانند. همچنین این نوید را می‌دهیم که در صورت سرمایه‌گذاری، بتوانیم تجاری‌سازی این خودرو را نیز آغاز کنیم و قطعا اتفاقات خوبی در این زمینه رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: این مسابقات سال آینده در ایتالیا برگزار می‌شود و برای ساخت خودروی رُهام لازم است که شرکت‌ها و نهادهای مختلف با حمایت‌های مالی خود، بار دیگر این اشتیاق و انگیزه را به دانشجویان مهندسی تزریق کنند تا آن‌ها بتوانند مانند سال‌های گذشته که باعث سربلندی کشورشان شدند، بهترین رتبه را کسب کنند.

سرپرست تیم دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: کشور هند یکی دو سال است که مسابقات فرمول دانشجویی را در کشور خود برگزار می‌کند و استقبال بسیار خوبی هم از کشورهای همسایه شده است. ما قصد داریم تا در سال‌های آینده این مسابقات در ایران برگزار شود و تیم‌های دانشجویی کشورهای مختلف در آن مسابقات شرکت کنند. زیرا دانشگاه‌های ایران نسبت به هند قوی‌تر هستند، اما به دلیل عدم تامین منابع مالی تاکنون نتوانستیم این اقدام را در کشور خودمان داشته باشیم و توسط مسئولان مربوطه هم مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟