بیش از 15 درصد از آموزش عالی مهارتی محقق نشده است


بیش از 15 درصد از آموزش عالی مهارتی محقق نشده است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: بر اساس اسناد بالادستی باید 30 درصد از آموزش نظام عالی، مهارتی باشد اما متاسفانه تاکنون بیش از 15 درصد از این سهم در آموزش عالی، محقق نشده است.

دکتر محسن جهان‌شیری امروز (۱۷ بهمن‌ماه) در حاشیه افتتاح خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر علوم برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از دانشگاه‌های مهم و بزرگ‌ترین دانشگاه جامع مهارتی کشور است. مأموریت این دانشگاه تربیت تکنسین‌ها و مهندسین ماهر است و یکی از ویژگی‌های دانشگاه این است که نیروهای تربیت‌شده علاوه بر داشتن دانش، همزمان توانایی فنی دارند و می‌توانند مستقیماً وارد بازار کار و صنایع شوند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در کل کشور حدود ۲۰۰ هزار دانشجو و در بیش از ۱۱۱ شهرستان مختلف در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند، افزود: دانشجویان ما در ۱۸۰ مرکز فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور در حال تحصیل هستند. با توجه به مشکلات متعدد موجود در حوزه سکونت و خوابگاه‌ها در کشور، در استان خوزستان نیز با تلاش دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان یک خوابگاه خوب راه‌اندازی و افتتاح شد. این خوابگاه حدود ۱۲۰۰ متر زیربنا دارد و تماماً با هزینه‌های ملی احداث شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: با توجه به اینکه دانشجو زمان زیادی را در دانشگاه سپری می‌کند بنابراین تلاش کرده‌ایم که در نزدیکی خوابگاه‌ها پروژه‌های پژوهشی متعددی احداث کنیم.

جهان‌شیری ادامه داد: بر اساس اسناد بالادستی باید ۳۰ درصد از آموزش نظام عالی، مهارتی باشد اما متأسفانه تاکنون بیش از ۱۵ درصد از این سهم در آموزش عالی، محقق نشده است. در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۵۰ درصد از آموزش عالی، مهارتی است در صورتی که در کشور ما هدف‌گذاری ۳۰ درصدی انجام شده که تنها به نیمی از آن رسیده است. امیدواریم در برنامه هفتم توسعه شاخص‌ها را بهبود ببخشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه کشور به فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی هم نیاز دارد اما با نگاه به خروجی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای می‌بینیم که بیش از ۹۰ درصد از فارغ‌التحصیلان، در رشته خود شاغل می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در کشور اشتغال است و بعضاً نمی‌توانیم متناسب با تحصیل برای دانشجویان اشتغال ایجاد کنیم در حالی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند الگو باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: امیدواریم بتوانیم در برنامه هفتم توسعه، سهم آموزش عالی مهارتی را دو برابر کنیم.

وی با بیان اینکه در کل استان خوزستان پنج دانشکده فعال هستند، افزود: در استان خوزستان حدود ۷ هزار دانشجو داریم که در بیش از ۳۳ رشته تحصیل می‌کنند. استان خوزستان برای ما بسیار مهم است و یکی از علت‌های آن همجواری با کشور عراق است. ظرفیت عظیمی از نظر جذب دانشجو و بازار این کشور وجود دارد و از طرف دیگر در استان خوزستان نیز صنایع بسیار بزرگی وجود دارد. صنایعی مثل نفت، فولاد، پتروشیمی و ظرفیت کشتیرانی مجموعه‌ای از صنایع بزرگ هستند که نیروی کار همه این صنایع را باید دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأمین کند.

جهان‌شیری بیان کرد: از تصمیم‌گیران در استان و کشور خواهش می‌کنم که مسئولیت اجتماعی خود را در قبال دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادا کنند تا بتوانیم این دانشگاه را ارتقاء دهیم.

به گزارش ایسنا، خوابگاه دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای خوزستان در یک هزار و ۲۰۰ متر مربع فضا و با ظرفیت ۱۲۰ نفر در قالب ۱۶ اتاق امروز (۱۷ بهمن‌ماه) در اهواز افتتاح شد. اعتبار احداث این خوابگاه از محل اعتبارات ملی تامین شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)