مصرف آدامس بدون قند و کاهش خطر زایمان زودرس


مصرف آدامس بدون قند و کاهش خطر زایمان زودرس

بیماری لثه با افزایش خطر زایمان زودرس مرتبط است و اکنون تحقیقات جدید نشان می دهد که جویدن آدامس بدون قند حاوی زایلیتول در دوران بارداری ممکن است این خطر را کاهش دهد.

مصرف آدامس بدون قند و کاهش خطر زایمان زودرس

این مطالعه در مالاوی آفریقا، که یکی از بالاترین نرخ‌های زایمان زودرس در جهان را دارد، انجام شد. کارشناسان هشدار می‌دهند که هنوز خیلی زود است که بگوییم همه زنان باردار باید جویدن آدامس زایلیتول را برای جلوگیری از زایمان زودرس شروع کنند.

هر ساله حدود ۱۵ میلیون نوزاد قبل از هفته سی و هفتم بارداری متولد می‌شوند و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این تعداد در حال افزایش است. نوزادانی که خیلی زود به دنیا می آیند در بدو تولد و در اواخر زندگی نسبت به نوزادانی که کامل به دنیا می آیند، مشکلات سلامتی بیشتری دارند.

دکتر «جرستی آگارد»، سرپرست تیم تحقیق از کالج پزشکی تکزاس، در این باره می‌گوید: «زایلیتول برای کاهش التهاب و بهبود سلامت دهان و دندان شناخته شده است. سلامت دهان و سلامت بقیه بدن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. زایمان زودرس یک مشکل چالش برانگیز است و این یک مداخله ساده علمی واقعاً خوب می‌تواند باشد.»

این مطالعه بیش از ۱۰ سال بطول انجامیده و بیش از ۱۰۰۰۰ زن از هشت مرکز بهداشتی در مالاوی را شامل بوده است. همه زنان در مورد مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان و سایر راه‌های جلوگیری از زایمان زودرس آموزش دیدند. همچنین از نیمی از زنان خواسته شد در طول بارداری خود یک یا دو بار در روز آدامس زایلیتول را به مدت ۱۰ دقیقه بجوند.

زنان بارداری که آدامس می‌جویدند، در مقایسه با زنانی که فقط آموزش دیده بودند، کمتر با احتمال زایمان زودرس روبرو بودند- ۱۲.۶٪ در مقابل ۱۶.۵٪.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که تعداد کمتری از نوزادان متولدشده از مادرانی که آدامس جویده بودند، در هنگام تولد ۲.۵ کیلوگرم یا کمتر وزن داشتند. همچنین بهبودهایی در سلامت دهان و دندان زنان مشاهده شد.

آگارد می‌گوید: «مردم گاهی فکر می‌کنند هیچ کاری نمی‌توانیم درباره زایمان زودرس انجام دهیم، اما این درست نیست. ما یک گلوله جادویی نداریم، اما ترک سیگار و درمان بیماری‌های زمینه‌ای همه مواردی هستند که می‌توانند نرخ تولد زودرس را کاهش دهند و به نظر می‌رسد جویدن آدامس زایلیتول نیز برای زنان باردار در مالاوی تفاوت ایجاد کرد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «مطالعات در ایالات متحده به بهبود سلامت دندان در دوران بارداری با تمیز کردن عمیق دندان‌ها یا جرم گیری و پلانینگ برای از بین بردن پلاک و جرم روی دندان‌ها و زیر لثه‌ها پرداخته اند، اما به نظر می‌رسد که این کار به اندازه جویدن آدامس زایلیتول موثر نیست.»

به گفته محققان، زایلیتول ممکن است میکروبیوم دهان را تغییر دهد و منجر به لثه‌های سالم‌تر، التهاب سیستمیک کمتر و در نتیجه زایمان زودرس کمتر شود.

به گفته محققان گام بعدی انجام مطالعات مشابه در سایر نقاط جهان است. این مسئله به تعیین اینکه آیا این مداخله در مکان‌هایی که ممکن است نرخ پایین‌تری از زایمان زودرس مرتبط با سلامت دهان و دندان وجود داشته باشد مفید است یا خیر کمک می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است