رای کمیسیون تلفیق بودجه به ثابت ماندن میزان یارانه نقدی


رای کمیسیون تلفیق بودجه به ثابت ماندن میزان یارانه نقدی

کمیسیون تلفیق بودجه به علت فقدان منابع مالی، مبلغ یارانه‌ها را برای سال آینده، مبلغ سال جاری قرار داد.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت: با مصوبه اعضای کمسیون تلفیق به موجب ماده 29 قانون برنامه ششم، توسعه کلیه دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان بورس اوراق بهادار، نیروی انتظامی، خزانه‌داری کل کشور، بیمه مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف شدند که اطلاعات مورد نیاز وزارت تعاون را به صورت آنلاین و رایگان در راستای تکمیل پایگاه رفاه ایرانیان در اختیار این وزارت‌خانه قرار دهند.

رحیم زارع ادامه داد: وزارت تعاون هم بنا شد که در این باره بحث‌های امنیتی را‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر بگیرد و رعایت کند.

وی افزود: همچنین از اعضای کمیسیون تلفیق به همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه تربیت شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان و دیگر دانشگاه غیر بالینی وزارت بهداشت و دانشگاه ها زیرمجموعه وزارت علوم رأی دادند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: همچنین اعضای کمیسیون تلفیق با مصوبه خود ۲۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق ملی مسکن برای تکمیل سامانه‌های املاک و مسکن ثبت نام متقاضیان مسکن سایت جهش تولید مسکن و امثال آن تخصیص دادند.

زارع خاطرنشان کرد: همچنین اعضای تلفیق مصوب کردند تا از محل تنخواه گردان 550 میلیارد تومان در اختیار جمیعت هلال احمر و 187 میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت که هم برای اعتبارات هزینه‌ای‌شان و تملک دارایی سرمایه‌ای شان باشد، در نظر گرفته شد.

وی افزود: علاوه بر این با مصوبه اعضای کمیسیون در راستای ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه مبلغ 5 هزار میلیارد تومان و ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه، مبلغ هزار میلیارد تومان، جهت پرداخت دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی به صورت نقدی یا اسناد خزانه اسلامی ان‌شاءالله با تضمین دولت به صورتی که 50 درصد حداقل این اسناد خزانه از بانک کشاورزی باشد، تخصیص یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: علاوه بر این طبق مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق 25 درصد از محل درآمد حاصل از واردات خودرو برای حوزه‌های خطوط ریلی اعم از قطار عادی، برقی، قطار شهری و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خطوط ریلی با اولویت مناطق محروم تخصیص یافت.

زارع خاطرنشان کرد: همچنین شرکت مادر تخصصی عمران شهرها و سازمان زمین و مسکن وزارت راه در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مکلف شدند که اجاره 99 ساله زمین‌هایی که متعلق به خودشان بود، به کسانی که الان به صورت اعیانی مالک هستند، بدهند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت:‌ در کمیسیون تلفیق مالیات هر واحد مسکن مهر 300 هزار تومان مشخص شد که برای آماده‌سازی، محوطه سازی زیربنایی و روبنایی و هزار میلیارد تومان از سرجمع 10 هزار میلیارد تومان اموال منقول و غیرمنقول و مواردی که در زمین‌های مازاد وزارت راه برای احداث راه‌های عشایری تخصیص داده شد.

زارع خاطرنشان کرد: همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف شد که زمین مورد نیاز احداث پاسگاه‌ها، کلانتری‌ها، پایگاه‌های حوزه مقاومت، سالن‌های فرهنگی و ورزشی بسیج، سالن‌های 15 هزار نفری که در طرح‌های مسکن مهر و مسکن ملی هستند، اینها به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهد.

وی افزود: در رابطه با 2 درصد از وصولی حقوق معادن بهره مالکانه سهم معادن استان‌ها برای بهسازی جاده‌های مربوط به معادن همان استان‌ها در اختیارشان قرار گرفت. شورای برنامه‌ریزی استان هم مجاز شد 5 درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای هر استانی را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای بازسازی و تجهیز رده‌های انتظامی همان استان با اولویت پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها هزینه کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت ارز ترجیحی در لایحه پیش‌بینی کرده بود که هرچه مبلغ یارانه افزایش پیدا کند، مصوبه کمیسیون تلفیق که 9 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی مصوب شد و تقریبا به میزان ریالی 3 میلیارد دلار هم برای خرید گندم یعنی 75 هزار میلیارد تومان یارانه‌ای که پیش‌بینی شده بود در تبصره 14 برای خرید گندم، مبلغ خرید هم از 7 هزار تومان به 9500 تومان افزایش یافت، برای سال 1401 و مبلغ یارانه‌ها همین مبلغ ثابت امسال باقی می‌ماند و منابعی برای افزایش میزان نقدی یارانه‌ها نداریم، زیرا همه از طریق ارز ترجیحی و یارانه خرید گندم و حوزه‌های دیگری که مربوط به کالاهای اساسی به آنها اختصاص داده شد.

زارع خاطرنشان کرد: هفته گذشته برای تقویت بورس نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ سوخت گازی پتروشیمی‌ را‌‌‌‌‌‌‌‌ رئیس محترم جمهور برای تقویت بازار سرمایه کاهش داده بود که مجموع آن نامه این بود که تقویت بازار سرمایه بود. البته مصوبات دیگری هم داشتیم که سرپرست خانوارهایی که یارانه‌شان قطع شده می‌توانند در سامانه الکترونیکی سازمان تعاون مجدد ثبت کنند تا پس از بررسی ان‌شاءالله یارانه‌‌شان برقرار شود.

وی افزود: در سال 1401 این مصوبه تلفیق کمی تبلیغات کالاهای داخلی هم که در جراید و روزنامه‌ها و رسانه‌ها برای سال 1401 از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: بانک مرکزی مکلف شد مبلغ 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات را‌‌‌‌‌‌‌‌ جهت برقی کردن چاه‌های کشاورزی از طریق شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در اختیار آنها قرار دهد با تضمین وزارت نفت و شرکت توانیز و زیر مجموعه آن.

ش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مصدومیت عالیشاه تا چه حد جدی است؟