انواع رطوبت ساز برای سالن فروش گل


در این مقاله به شرح نیازهای رطوبتی گیاهان و همینطور رطوبت سازهای مناسب برای سالن های فروش گل موجود در بازار خواهیم پرداخت.

استفاده از رطوبت ساز ها در گلخانه های عرضه گل های زینتی ، از جمله مواردی می باشد که تاثیر بسزایی در حفظ زیبایی ها و تداوم رشد مناسب گیاهان دارد. به منظور تولید این رطوبت ، از دستگاه های مخصوصی به نام رطوبت ساز ها یا humidifier machine استفاده میشود.

انواع رطوبت ساز برای سالن فروش گل

گیاهان به چه مقدار رطوبت نیاز دارند ؟

نیاز رطوبتی در گیاهان بسیار متفاوت می باشد. برخی از گیاهان به بومی مناطق گرم و مرطوب جنگل های استوایی می باشند نیاز به رطوبت بسیار بالایی دارند و رطوبت در رشد مناسب آنها تاثیر بسزایی دارد. این مورد برای گیاهانی که بومی مدیترانه نیز هستند صدق میکند.

در مقابل گیاهانی نیز هستند که نیاز به رطوبت کمی دارند و رطوبت بالا سبب اسیب به آنها و ایجاد قارچ ها و بیماری های مختلف در انها می شود. از این نوع گیاهان می توان به کاکتوس های بومی مناطق گرم اشاره کرد.

در نگهداری گیاهان داخل گلخانه باید بخش بندی های لازم صورت گیرد و تمامی گیاهان با یک شرایط نگهداری نشوند ، در این صورت میزان تلفات گیاهان بالا رفته و امکان زیان مالی بسیار بالا خواهد بود.

برای تولید رطوبت نیز بهتر است اقدام به خرید رطوبت ساز کنید. روش های بسیاری برای تامین رطوبت وجود دارد که بهترین روشی که امکان کنترل کامل فرایند را برای شما فراهم میکند، استفاده از دستگاه های تولید رطوبت یا همان رطوبت ساز ها می باشد.

از چه رطوبت سازی استفاده کنیم ؟

اگر قصد خرید رطوبت ساز برای مغازه یا سالن فروش گل و گیاه را داشتید، بهتر است تناسبی مناسب بین قیمت ، امکانات و حجم رطوبت تولیدی در نظر بگیرید. برای مثال برای محیطی کوچک ، نیاز به خریداری رطوبت سازی با توان تولید مقدار زیادی رطوبت نیست و این عمل در کاهش راندمان کاری و هزینه ی ناشی از آن تاثیر گذار خواهد بود.

از این رو ابتدا باید نیاز سنجی مناسبی صورت گیرد و میزان رطوبت مورد نیاز با توجه به ابعاد سالن ، گیاهان و تعداد آنها ، امکان گریز رطوبت به بیرون از سالن و ... بررسی شود، سپس اقدام به خریداری دستگاه مناسب صورت گیرد.

هر چقدر که تعداد گیاهان برگ دار در سالن بیشتر باشد ، امکان تولید طبیعی رطوبت نیز بالا خواهد بود. چنین مواردی نیز باید در نظر گرفته شود چرا که امکان افزایش بیش از حد رطوبت و خفگی گیاه میتواند مشکلات بسیاری برایتان ایجاد کند.

نوع رطوبت ساز نیز بستگی به نوع گیاهان ، فضای موجود و شرایط مدنظر شما دارد. در بازار امکان خریداری رطوبت ساز های پروانه ای ، رطوبت ساز های التراسونیک و رطوبت ساز های نازلی وجود دارد.

انواع رطوبت سازهای گلخانه ای :

- رطوبت سازهای سرد یا التراسونیک :

این نوع رطوبت سازها معمولترین رطوبت سازهای موجود در بازار می باشند که در اندازه های بسیار کوچک تا اندازه های بزرگ قابل تهیه می باشند. رطوبت ساز التراسونیک همانطور که از نامش پیداست با استفاده از امواج فراصوت و تحت فرایندهایی آب را به رطوبت تبدیل میکند.

دمای رطوبت تولید شده سرد می باشد و میتواند در کاهش دمای سالن بخصوص در فصول سرد سال بسیار تاثیر گذار باشد. قیمت این نوع از رطوبت ساز ها با توجه به ظرفیت تولیدی آنها متفاوت می باشد اما با توجه به تنوع بسیار بالا در بازار، می تواند برای گلخانه های کوچک انتخابی مناسب باشد.

یکی از بهترین قابلیت های این رطوبت ساز ها که استفاده از آنها را در محیط های کوچک فراهم میکند، امکان لوله کشی خروجی آنها و پخش رطوبت در قسمت های مختلف محیط است. میتوان خروجی مد نظر را با استفاده از لوله های پلیکا یا لوله های پلی اتیلنی با دهانه های مخصوص به گونه ای تعبیه کرد که رطوبت در مکان های مدنظر کاربر منتظر شود. مقدار انتشار این رطوبت و تعداد خروجی ها باید متناسب با قدرت رطوبت ساز باشد و اندازه ی لوله کشی نیز بر اساس این قدرت درنظر گرفته شود. در غیراین صورت رطوبت تولیدی هدر خواهد رفت و راندمان کاری به شدت پایین خواهد آمد.

رطوبت تولیدی توسط این رطوبت ساز ها به صورت بخار می باشد که بهترین نوع رطوبت ممکنه برای پرورش گیاهان است. همچنین از این نوع رطوبت ساز ها در فروشگاه های فروش سبزیجات نیز استفاده میشود.

- رطوبت ساز نازلی :

رطوبت ساز های نازلی نیاز به تجهیزات مخصوصی دارند و هزینه ی اولیه ی تهیه آنها بالاست . این نوع رطوبت ساز ها بیشتر در محیط ها و سالن های بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد و با توجه به صدای نسبتا زیادی که توسط رطوبت ساز تولید میشود کمتر در گلخانه های کوچک و مراکز عرضه گیاهان مورد استفاده قرار میگیرد.

این رطوبت سازها دارای یک پمپ ، یک مخزن و تعدادی نازل با لوله های متصل کننده می باشد. پمپ دستگاه، با فشار بسیار بالایی آب را داخل لوله های مخصوصی وارد میکند تا به نازل ها برسد. نازل ها به صورتی تولید شده اند که اب وارد شده را به صورت قطعات بسیار ریزی در محیط پخش کرده و رطوبت را تولید میکنند.

بسته به نیاز سالن و متناسب با قدرت پمپ، متراژ تحت پوشش متفاوت می باشد. در سالن های بزرگ امکان استفاده از چندین مخزن و چندین پمپ مورد نیاز می باشد.

انواع رطوبت ساز برای سالن فروش گل

توجه به میزان رطوبت مورد نیاز :

همانطور که پیشتر گفتیم، در انتخاب نوع رطوبت ساز و خرید آن، توجه به میزان رطوبت مورد نیاز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این اهمیت هم در هزینه ی نهایی که برای خرید رطوبت ساز می شود اهمیت دارد و هم در کنترل بیماری های ناشی از رطوبت بسیار بالا و یا رطوبت کم . قابل ذکر است که برخی از آفات در شرایط رطوبتی نامناسب امکان رشد بیشتری داشته و در نتیجه ی رشد آنها هزینه ی ناشی از مبارزه با انها نیز به هزینه های نگهداری در سالن افزوده خواهد شد.

نتیجه گیری :

در مقاله در مورد تولید رطوبت در سالن های ارائه ی گیاهان زینتی به صورت مختصری مواردی را اشاره کردیم. نوع رطوبت سازهای انتخابی باید با متراژ سالن و همینطور نوع گیاهان تناسب داشته باشد و عدم تناسب در این امر میتواند باعث کاهش راندمان سیستم شود. بنابراین پیش از انتخاب هر نوع رطوبت سازی ، سالن به دقت بررسی شده و در صورت نیاز با کارشناسان مربوطه نیز مشورت های لازم صورت گیرد.

انتهای رپرتاژ آگهی/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت