کانال‌های پرخطر آبیاری دزفول حفاظ بندی شوند


کانال‌های پرخطر آبیاری دزفول حفاظ بندی شوند

دزفول-ایرنا- رئیس مرکز بهداشت شهرستان دزفول با تاکید بر لزوم درنظر گرفتن حریمی برای کانال‌های آبیاری کشاورزی این شهرستان گفت: افراد خردسال عشایر یا رهگذر به علت سن پایین توجهی به هشدارها ندارند لذا این کانال‌ها باید حفاظ بندی شوند.

به گزارش ایرنا محمدعلی شفیعی نیا روز یکشنبه در چهارمین نشست شورای سلامت و امنیت غذایی در سالن اجتماعات فرمانداری ویژه دزفول افزود: همواره حوادثی در کانال‌های آبیاری کشاورزی که مورد استفاده شناگران به ویژه کودکان قرار می‌گیرند، رخ می‌دهد که در این خصوص جلساتی برگزار شده است.

وی ادامه داد: در نشست پیشین شورای سلامت دزفول مقرر شده بود به منظور پیشگیری از حوادث مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، کارگروه اسکان و جانمایی عشایر در مکان ایمن نسبت به کانال‌های آبیاری و جاده‌ها تشکیل شود.
حکیم نیا نماینده امور آب ناحیه شمال خوزستان نیز در این نشست اظهارداشت: حریم کانال‌های پرخطر مشخص و اطلاع‌رسانی کامل با نصب تابلو در این خصوص انجام شده است.

رئیس مرکز بهداشت دزفول همچنین درخصوص تبلیغات برخی محصولات مضر برای سلامت شهروندان گفت: تبلیغ، استفاده ابزاری و ترغیب برای استفاده از کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت طبق قانون ممنوع است و باید با آنها برخورد شود.

وی این تبلیغات را شامل نصب هرگونه تابلو، بنر، فضای مجازی، استفاده از پیاده رو و حتی چینش مغازه عنوان کرد و افزود: دخانیات و فست فودها جزو موارد آسیب رسان به سلامت هستند.

شفیعی نیا بیان کرد: پشت سر فروشنده اغلب فروشگاه‌ها با نورپردازی ویژه به دخانیات اختصاص داده شده که تبلیغ محسوب می‌شود و باید به طور جدی پیگیری شود.
وی ادامه داد: اگر بار اول به فروشنده در این خصوص تذکر داده شد ولی اقدامی صورت نگرفت، فرد متخلف برای بار دوم به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

فروش لاشه کنار جاده ممنوع است

رئیس دامپزشکی دزفول نیز در این نشست گفت: متاسفانه اخیرا کشتار جاده‌ای در دزفول زیاد شده که باید اقدام اساسی در این خصوص صورت گیرد.
محسن ورجاوند افزود: فروش لاشه کنار جاده ممنوع است و ضابط قضایی باید با متخلفان بهداشتی برخورد کند.
در این نشست مقرر شد در رابطه با کشتار جاده‌ای دام نامه نگاری و نشستی برای تصمیم گیری در این خصوص با حضور نماینده دادستان، نیروی انتظامی و فرمانداری برگزار شود .
رئیس دامپزشکی دزفول همچنین درخصوص تبدیل کشتارگاه سنتی این شهرستان به صنعتی نیز گفت: یک سرمایه گذار جدید با زمین ملکی واقع در حوالی کشتارگاه فعلی به این موضوع ورود کرده که زمین آن تایید شده و باید در کمیسیون تعیین تکلیف شود.
در این نشست مقرر شد این موضوع از طریق معاونت عمرانی استانداری خوزستان پیگیری شود.
به گزارش ایرنا در نشست پیشین شورای سلامت دزفول مقرر شده بود کارگروهی برای بررسی نحوه دفع بهداشتی فاضلاب انسانی که در زهکش بنوارشامی تخلیه می‌شود با حضور آبفا، شهرداری، محیط زیست، بخشداری مرکزی و مرکز بهداشت با محوریت معاونت عمرانی فرمانداری تشکیل و راهکارهای عملی حل این معضل ارائه شود.
حسین سعادتی معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب دزفول نیز در این خصوص گفت: برای حل این مشکل ۱۶ میلیارد ریال و یکهزار متر زمین نیاز است ولی چون فاضلاب سنتی است از عهده آبفا خارج است و شهرداری باید در این خصوص اقدام کند.
پس از بحث و تبادل نظر در خصوص تبدیل کشتارگاه سنتی دزفول به صنعتی، مقرر شد آبفا برای جذب این بودجه و حل مشکل اقدام و فرمانداری نیز در این خصوص نظارت لازم را داشته باشد.
همچنین مقرر شده بود به منظور پیشگیری از آتش سوزی زباله‌ها در سایت پسماند، معاونت عمرانی فرمانداری نصب خردکن در بیمارستان بزرگ را پیگیری و شهرداری نسبت به خاکریزی به موقع و خنک سازی محل اقدام کند.

بیمارستان‌های نظامی دزفول از روش‌های غیرمجاز برای انتقال پسماند استفاده می‌کنند
مسعود نوری سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول نیز در این خصوص گفت: بیمارستان بزرگ دزفول اکنون ۲ دستگاه خردکن دارد که برخی مواقع خراب می‌شوند و بدون بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی وارد سایت پسماند می‌شوند.

وی افزود: پایگاه و تیپ زرهی نیز زباله‌های بیمارستان‌های نظامی را بدون بی‌خطرسازی توسط یک راننده منتقل می‌کنند؛ در واقع بیمارستان‌های مراکز نظامی از انتقال مدیریت شده پسماند به سایت پسماند اجتناب و از روش‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند.
محسن تبرک مدیر درمان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: هزینه‌های زیادی در شرایط کرونایی به دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان تحمیل شده است.
وی افزود: خدمات درمانی به بیماران ارائه می‌شود ولی برخی افراد بی‌سرپرست امکان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند؛ بیمه‌ها نیز به موقع مبالغ را پرداخت نمی‌کنند.
تبرک اظهارداشت: شهرداری دزفول در این شرایط نباید سلامت جامعه را تهدید و به بهانه بدهی از ارائه خدمات خودداری کند.
در این نشست مصوب شد نشستی با حضور مسوولان مربوطه برای مشکل بدهی مالی و انتقال پسماندهای عفونی بین شهرداری، بیمارستان‌های مراکز نظامی، محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی دزفول برگزار شود.
همچنین در نشست پیشین شورای سلامت قرار بود شرکت دانش طب نسبت به رفع نقص دستگاه اول و نصب دستگاه دوم امحای پسماندهای پزشکی مورد تایید حفاظت محیط زیست اقدام کند که شرکت دانش طب اعلام کرد این دستگاه امحا نصب شده است.
مسعود نوری سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز گفت: با توجه به نیاز شهرستان مقرر شده بود دستگاه دوم با توجه به پسماند تولیدی نصب و راه اندازی شود.
وی افزود: اکنون دستگاه دوم وارد سایت شده و بهره برداری و راه اندازی آن با حضور بهداشت و محیط زیست انجام می‌شود.
در این نشست همچنین در خصوص واگذاری پاساژ محمدزاده به صورت اجاره‌ای برای بازارچه آبزیان و پرندگان زینتی با همکاری اداره تامین اجتماعی، تشکیل جلسه تعیین سرمایه گذار برای زمین میدان خلیج فارس برای بازارچه آبزیان، راه اندازی مکان زنده گیری سگ‌های بلاصاحب در پارک لادن نیز بحث و تبادل نظر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو