وعده تولید و عرضه 5000 دستگاه آریسان تا پایان سال محقق می شود؟


وعده تولید و عرضه 5000 دستگاه آریسان تا پایان سال محقق می شود؟

در حالیکه پس از هشت ماه توقف تولید وانت‌های آریسان در گروه ایران‌خودرو، از آذر ماه مجدد خط تولیدشان به راه افتاد و در آذر ماه 12 دستگاه و در دی ماه یک دستگاه با عنوان آریسان‌های توسعه‌یافته به تولید رسیده‌اند اما تاکنون عرضه به بازار و تجاری‌سازی نشده‌اند؛ این در حالیست که تولید و عرضه 5000 دستگاه وانت آریسان تا پایان امسال برنامه‌ریزی و وعده شده...

به گزارش ایسنا، آمار ارائه شده توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو به سازمان بورس نشان می‌دهد که پس از توقف هشت ماهه تولید وانت‌های آریسان، خط تولید آن از ماه گذشته (آذر ۱۴۰۰) مجدد فعال شده است. طبق آمار در آذر ماه ۱۲ دستگاه و یک دستگاه در دی ماه وانت آریسان توسط ایران‌خودرو به مرحله تولید رسیده است، اما تاکنون عرضه‌ای از تولیدهای جدید به بازار صورت نگرفته است. طی ۱۰ ماهه امسال تنها سه دستگاه وانت آریسان توسط این خودروساز تجاری‌سازی و عرضه شده که از محل تکمیل تولیدهای پیش از سال ۱۴۰۰ است.

این در حالیست که پس از تشریح علت توقف تولید این نوع خودرو که در حقیقت به جهت بهبود مسائل زیست‌محیطی، ارتقا کیفیت و ارائه نسخه بهبودیافته بوده است، وعده شد وانت‌های آریسان با کیفیت و قوای محرکه ارتقایافته به سبد محصولات ایران‌خودرو بازگردد و مجدد از دی ماه سال جاری عرضه شوند.

بر اساس راهبردهای تعیین شده در حوزه تولید و توسعه سبد محصولات ایران‌خودرو، از ابتدای اردیبهشت ماه امسال راه‌اندازی خط تولید نسل جدید وانت آریسان صورت گرفت و مقرر شد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در اوایل مهرماه امسال تولید این محصول در ایران‌خودرو خراسان آغاز و تا پایان سال ۵۰۰۰ دستگاه از آن روانه بازار شود.

طبق وعده ایران‌خودرو مقرر شد تا پایان سال ۵۰۰۰ دستگاه وانت آریسان بهبود یافته تولید و روانه بازار شود؛ اما آمار بیانگر این است که این شرکت از برنامه تولید، ۴۹۸۷ دستگاه عقب است و اگر می‌خواهد بدقول نشود بایستی این تعداد باقی مانده را ظرف سه ماه پایاین سال تولید و در مجموع ۵۰۰۰ دستگاه عرضه کند! آیا می‌تواند!؟ در این زمینه همچنین غلامحسین اخلاقی - مدیر پروژه وانت آریسان- نیز در شهریور ماه ۱۴۰۰ ضمن اشاره به تغییرات صورت گرفته در قوای محرکه وانت آریسان از به‌کارگیری موتور XU۷ در آریسان بهبود یافته خبر داد و گفت: برای تولید و عرضه ۵۰۰۰ دستگاه وانت آریسان تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی شده است. سال آینده (۱۴۰۱) نیز ۱۰ هزار دستگاه از این محصول تولید خواهد شد و پس از عرضه و بر اساس تقاضای بازار، قابلیت ارتقای ظرفیت تولید تا ۳۰ تا ۳۵ هزار دستگاه در سال فراهم خواهد بود.

بر این اساس این سوال مطرح است که با توجه به اینکه ایران‌خودرو تولید مجدد وانت آریسان را از آذر ماه کلید زده و تاکنون ۱۳ دستگاه از این محصول (۱۲ دستگاه آذر ماه و یک دستگاه دی ماه) تولید کرده و ضمن اینکه هنوز عرضه‌ای هم از این تولیدهای جدید نداشته است، آیا می‌تواند در فرصت باقی مانده تا پایان سال (سه ماهه بهمن تا اسفند ماه) ۴۹۸۷ دستگاه دیگر را تولید و وعده تولید و عرضه ۵۰۰۰ دستگاه را محقق کند؟

همچنین لازم به یادآوری است که آنطور که از گفته‌های سابق مدیران ایران‌خودرو پیدا بوده است، در تولید نسخه‌های بهبودیافته هم خبری از ارتقا کیفیت قابل توجهی نیست.

با توجه به اینکه پروژه راه‌اندازی خط تولید وانت آریسان بهبودیافته از شرکت ایران‌خودرو خراسان آغاز شد، مدیرعامل این گروه صنعتی، با بیان اینکه، راه‌اندازی خط تولید نسل جدید وانت آریسان علاوه بر حفظ و توسعه سهم گروه صنعتی ایران‌خودرو در بازار خودروهای کار، سبب ایجاد تولید پایدار در ایران‌خودرو خراسان و حفظ و توسعه اشتغال در سطح استان نیز خواهد شد، اظهار کرده بود: این محصول به موتور دوگانه‌سوز XU۷ ارتقا یافته، مجهز شده که نیروی محرکه آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. همچنین با تغییراتی که در بدنه این خودرو انجام شده، ظرفیت تاب‌آوری آن تا ۱۰۰۰ کیلوگرم و بار مجاز برای حمل به بیش از ۶۰۰ کیلوگرم رسیده است. این خودرو به مخزن سوخت ۷۵ لیتری گاز CNG تجهیز شده و برای افزایش ایمنی و گنجایش بیشتر مخزن سوخت بنزین با ظرفیت ۴۰ لیتر به همراه زاپاس‌بند به زیر بدنه منتقل شده است. این خودرو شرایط احراز سطح آلایندگی استاندارد یورو پنج را داراست اما تولید آن با دو ستاره کیفی آغاز می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سطح سه ستاره کیفی ارتقا کیفیت خواهد داشت.

با توجه به اینکه آخرین آریسان‌های تولیدی ‌(پیش از تولیدهای آذرماه) متعلق به اسفند ماه سال ۱۳۹۹ است و در ایران‌خودرو دیزل تولید شده، در ارزیابی‌های کیفی سال گذشته تنها موفق به کسب دو ستاره از پنج ستاره کیفی شدند؛ نکته جالب توجه اینجاست که پس چندین ماه توقف تولید و آغاز تولید آن به صورت بهبودیافته، گفته شد که قرار است همچنان در همان سطح کیفی باقی بماند.

آنطور که مدیران عامل ایران‌خودرو خراسان اعلام کرده، گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌منظور حفظ سهم بازار در حوزه خودروهای کار، پروژه ایجاد خط تولید نسل بهبود یافته وانت آریسان را در ایران‌خودرو خراسان آغاز کرده است؛ حفظ سهم بازار در حوزه خودروهای کار برای ایران‌خودرو مهم است اما اینکه همین خودروها همانطور که از اسمشان پیداست، وسائل درآمدزایی تعدادی بسیاری از مردم است که بر روی این وانت‌های بی‌کیفیت کار می‌کنند و کیفیت پایین آن‌ها می‌تواند خطرآفرین برای راننده آن و حتی سایر خودروها و سرنشینانی که در جاده‌ها و بزرگراه‌ها در مسیر آن‌ها هستند، باشد.

البته با توجه به اینکه هنوز از تولیدهای جدید وانت‌های آریسان دستگاهی به بازار عرضه نشده است، مشخص نیست این خودروها با چه سطح کیفی تولید شده‌اند؛ هر چند که به نظر نمی‌رسد بالاتر از سه ستاره‌ای باشند اما به سبب اینکه موضوع کیفیت خودروها طی ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده و سازمان استاندارد نیز خودروسازان را مکلف به اجرای مصوبات قانونی کرده است، شاید با سطح کیفی بالاتری طی این مدت تولید شده باشند؛ بر این اساس بایستی منتظر عرضه این خودرو به بازار و انجام ارزیابی کیفی آن‌ها بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403