دادگاه فدرال عراق نامزدی «هوشیار زیباری» را تعلیق کرد


دادگاه فدرال عراق نامزدی «هوشیار زیباری» را تعلیق کرد

دادگاه فدرال عراق اعلام کرد که نامزدی زیباری برای پست ریاست‌ جمهوری این کشور به حالت تعلیق درآمده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - دادگاه فدرال عراق بعد از واکنش‌های زیاد نسبت به نامزدی «هوشیار زیباری» برای پست ریاست‌ جمهوری این کشور، نامزدی او را به حالت تعلیق درآورد.

بر اساس گزارش الفرات نیوز این تعلیق بعد از آن صورت می‌گیرد که چندین تن از نمایندگان پارلمان به نامزدی او اعتراض و به دادگاه فدرال عراق شکایت کرده بودند.

پارلمان عراق در پایان ماه گذشته اسامی ۲۵ نامزد ریاست جمهوری از جمله زیباری و برهم صالح، رئیس جمهور فعلی این کشور را اعلام کرد. جمعه گذشته نیز زیباری تأیید کرد که اتحاد کرد‌ها با جنبش صدر و اتحاد حاکمیت قوی و منسجم است.

بر اساس قانون اساسی عراق که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی پس از سقوط صدام تا به امروز ادامه داشته، پست ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کُرد‌ها و پست نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد. در حال حاضر نیز بعد از انتصاب «محمد الحلبوسی» به عنوان ریاست پارلمان، نامزدهاری کرد برای پست ریاست جمهوری معرفی شدند که رقابت اصلی میان برهم صالح و هوشیار زیباری بوده است.

شکایت نمایندگان عراق از زیباری به دلیل اتهام فساد مالی او در سال‌های پیش است. هوشیار زیباری در دولت‌های پیشین عراق به عنوان وزیر امور خارجە و دارایی منصوب شده بود و در دورانی که وزیر دارایی عراق بود، به فساد مالی و سوء استفادە از قدرت متهم شد، از سوی مجلس عراق مورد استیضاح قرار گرفت و از او سلب اعتماد شد و از منصب وزارت دارایی برکنار شد.

با تداوم تزلزل مذاکرات برای تشکیل دولت جدید در عراق، برهم صالح، رئیس جمهور فعلی عراق روز شنبه نسبت به ادامه وضعیت فعلی در این کشور هشدار داده و با تاکید بر اینکه وضعیت دیگر قابل قبول نیست خواستار تشکیل هر چه سریعتر دولت جدید و توانمند شد. مصطفی الکاظمی، نخست وزیر فعلی نیز از سویی دیگر اعلام کرد که اختلافات سیاسی نباید به پایه‌های دولت سازی برسد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی