آخرین جزئیات از قیمت نان در سال 1401


آخرین جزئیات از قیمت نان در سال 1401

نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص ابهامات حذف یارانه نان گفت: سال آینده خرید تضمینی گندم انجام خواهد شد و بر این اساس نان نیز به نرخ یارانه‌ای توزیع می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به مصوبه مهم این کمیسیون در راستای تخصیص ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی جهت واردات کالاهای اساسی و دارو، گفت: نرخ خرید تضمینی گندم ۹۵۰۰ تومان در نظر گرفته شد؛ بر این اساس احتمالاً نیاز داخل از این طریق تأمین خواهد شد.

محسن دهنوی درباره برخی ابهامات تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی که اخیراً در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد،گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مقرر شده است که در سال آینده حدود ۹ میلیارد دلار بابت واردات کالاهای اساسی و دارو ارز ترجیحی تخصیص داده شود. همچنین در سال بعد، خرید تضمینی گندم نیز با قیمت هر کیلو ۹۵۰۰ تومان انجام خواهد شد.

نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص ابهامات حذف یارانه نان گفت: سال آینده خرید تضمینی گندم انجام خواهد شد و بر این اساس نان نیز به نرخ یارانه‌ای توزیع می‌شود. در کمیسیون تلفیق بودجه، منابع تأمین گندم برای سال آتی به صورت ریالی لحاظ شده است. مبنای کمیسیون تلفیق نیز این است که منابع به صورت ریالی تخصیص داده شود و هر میزان دولت صلاح دید از گندم تولید داخل تهیه کند و در صورت نیاز با استفاده از همان منابع ریالی واردات گندم انجام شود.

وی افزود: برآوردمان این است وقتی نرخ خرید تضمینی گندم در سال آتی افزایش یافته، حاشیه سود کشاورزان داخلی به حدی بالا برود که تمام نیاز داخلی از محل تولید داخل گندم تأمین شود.

دهنوی در پاسخ به اینکه در بحث تخصیص ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت واردات کالاهای اساسی، خبری مطرح می‌شود که گویا قیمت نان آزاد خواهد شد، آیا در این باره در کمیسیون تلفیق تصمیم خاصی لحاظ شده است؟ گفت:‌ اتفاقاً اصلاً قرار نیست قیمت نان آزاد بشود، نه دولت چنین پیشنهادی داده است و نه کمیسیون تلفیق چنین نظری دارد؛ بر این اساس به هیچ وجه بحث آزادسازی قیمت نان مطرح نیست. حداقل قیمت خرید تضمینی گندم ۹۵۰۰ تومان لحاظ شد تا از این طریق از کشاورزان برای کاشت گندم حمایت شود. این بحث اصلاً ارتباطی به حذف یارانه گندم و نان ندارد. دولت یارانه‌اش را باید کمافی‌السابق بدهد و می‌خواهد و این روند ادامه خواهد داشت.

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، سال آینده حدود ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی جهت واردات کالاهای اساسی و دارو لحاظ شده است. برای تأمین گندم نیز با توجه به لحاظ شدن منابع ریالی با قیمت خرید تضمینی ۹۵۰۰ تومان، قیمت نان همچنان به صورت یارانه‌ای ادامه خواهد یافت.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا