بازگشت هزار و 717 واحد صنعتی به چرخه تولید


بازگشت هزار و 717 واحد صنعتی به چرخه تولید

به مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی ،علی رسولیان دیروز در نشست خبری به دیدار اخیر جمعی از تولید کنندگان و صنعتگران با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت:‌ در این سند راهبردی اهدافی همچون بهبود فضای کسب و کار، حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان، استفاده از ظرفیت‌های موجود صنعتی و... دیده و برنامه‌ریزی خواهد شد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت...

به مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی ،علی رسولیان دیروز در نشست خبری به دیدار اخیر جمعی از تولید کنندگان و صنعتگران با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت:‌ در این سند راهبردی اهدافی همچون بهبود فضای کسب و کار، حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان، استفاده از ظرفیت‌های موجود صنعتی و... دیده و برنامه‌ریزی خواهد شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تهیه سند راهبردی صنعتی از توصیه‌های جدی رهبر معظم انقلاب و از رویکردهای مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است که در دستور کار قرار می‌گیرد. وی اضافه کرد: در این ایام ۳۹۵ طرح صنعتی در رشته‌ فعالیت‌های مختلف صنعت و تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به بهره برداری می‌رسد.‌در همین راستا در ۳۱ استان کشور یک هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان پروژه عمرانی آماده افتتاح شده است که در قالب ۳۹۰ پروژه تعریف شده و در ۲۲۸ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی اجرایی می‌شود و اجرای آن‌ها به تأمین زیرساخت‌های صنعتی در این مناطق کمک خواهد کرد.
به گفته وی، اکنون ۸۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در سطح کشور شامل ۵۰۶ شهرک، ۳۲۶ ناحیه و چهار منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد و امسال برای تأمین زیرساخت‌های آن‌ها ۶ هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان هزینه شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: ۴۸ هزار و ۵۳۵ واحد صنعتی و تولیدی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی درحال بهره‌برداری و فعالیت هستند که ۴۲ درصد واحدهای خرد (زیر ۱۰ نفر کارکن)، ۵۱ درصد واحدهای کوچک (بین پنج تا ۱۰ نفر کارکن)، پنج درصد واحدهای متوسط (۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن) و ۲ درصد واحدهای بالای ۱۰۰ نفر کارکن را دربر می‌گیرند.رسولیان اظهار داشت: در مجموع ۱۰ هزار و ۴۱۵ مگاوات برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأمین شده و کسری برق ۲ هزار و ۳۷۲ مگاوات است.وی افزود: برای امسال با وزارت نیرو برای تأمین افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشارکت کردیم و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک و نیروگاه‌های خورشیدی را در دستور کار داریم.رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: همچنین ۱۶ هزار و ۵۵۸ لیتر در ثانیه آب برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأمین شده و دو رویکرد استفاده از پساب شهری و تصفیه آن‌ها و بازیافت آب صنعتی موجود را برای تأمین آب واحدهای تولیدی در برنامه داریم.
رسولیان ادامه داد:‌ هم‌ اکنون ۲ هزار و ۲۳ قرارداد فعال در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شهرک‌ها و نواحی صنعتی به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان درحال اجراست و متوسط پیشرفت فیزیکی آن‌ها ۶۱ درصد است.وی با اشاره به قول سال گذشته خود مبنی بر ایجاد یک‌ هزار واحد کارگاهی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی در راستای تقویت کسب و کارهای کوچک اعلام کرد: تا امروز ۷۹۱ واحد از آ‌ن‌ها تکمیل شده و ۲۰۹ واحد دیگر را در دست احداث داریم.
وی در موضوع مبارزه با سوداگری و دلالی زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز تصریح‌ کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۸۸۰ قرارداد به مساحت ۷۷۸ هکتار از طرف‌های قراردادی که هیچ اقدام صنعتی و تولیدی بر روی زمین خود انجام نداده و راکد بوده‌اند، بازپس گرفته شد.رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: ‌امسال تعداد واحدهای راکد مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال کاهش است، به‌طوری که در هم‌سنجی با پارسال، ۱۸ درصد از تعداد واحدهای غیرفعال کاسته شده است.رسولیان افزود: آخرین پایش‌ها در این حوزه حاکی است که ۱۲ هزار و ۶۷ واحد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی راکد هستند که ۶ هزار و ۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها واقع شده‌اند.وی اضافه کرد: از مجموع واحدهای یاد شده، ۶۲ درصد آن‌ها امکان راه‌ اندازی مجدد دارند، ۵۷ درصد آن‌ها برای راه‌ اندازی مجدد اعلام آمادگی کرده و ۵۰ درصد آن‌ها نیازمند عارضه یابی دقیق هستند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ۲۰۹ مشکل در ۲۰ سرفصل به‌عنوان چالش‌های واحدهای صنعتی و تولیدی راکد در کشور شناسایی شده است.رسولیان خاطرنشان‌ کرد: از ابتدای امسال تا کنون یک‌ هزار و ۷۱۷ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشتند که یک‌ هزار و پنج واحد آن‌ها از زمان آغاز به‌ کار دولت سیزدهم بوده است.از ابتدای امسال تا کنون ۱۳۰ شرکت دانش بنیان زمین با اقساط بلند مدت از این سازمان دریافت کرده‌اند. رسولیان میزان صادرات صنایع کوچک مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را در ۱۰ ماهه امسال حدود سه میلیارد دلار عنوان کرد که عمده آن‌ها در زمینه مواد غذایی، خشکبار، کیف و کفش، پوشاک، صنایع فلزی، کانی‌های غیرفلزی، شیمیایی و لوازم خانگی بوده است.

نویسنده: سمیه ملکی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خانم بازیگر نقش سلطان بانو بعد از گذشت 40 سال / چقدر تغییر؟!