امروز در تهران چه گذشت؟ /17بهمن؛ غرش فانتوم‌ها در آسمان تهران


امروز در تهران چه گذشت؟ /17بهمن؛ غرش فانتوم‌ها در آسمان تهران

«مردم تهران صبح خود را با صدای غرش چند فروند فانتوم آغاز می‌کنند. همزمان با قدرت‌نمایی بی‌تأثیر آخرین بازماندگان وابسته به رژیم شاه، بختیار نیز به مجلس شورای ملی رفت».

به گزارش مشرق، روز سه‌شنبه (۱۷ بهمن ۱۳۵۷) مردم تهران صبح خود را با صدای غرش چند فروند فانتوم آغاز می‌کنند. همزمان با قدرت‌نمایی بی‌تأثیر آخرین بازماندگان وابسته به رژیم شاه، بختیار نیز به مجلس شورای ملی رفت و در جمع نمایندگان سخنرانی کرد.

ساواک منحل شد

مجلس شورای ملی در همان روز دو لایحه، انحلال ساواک و دیگری تعقیب و دستگیری امرا و وزرای پیشین (از سال ۱۳۴۱) که مرتکب خلاف‌های غیر قانونی و مردمی شده بودند را به تصویب رساند.

اما در مدرسه‌ علوی، جمعی از سفیدپوشان غیور نیروی دریایی برای بیعت با امام خمینی (ره) به محل مدرسه‌ علوی رفتند. بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در این دیدار صمیمی بر غارت دسترنج توده‌ها در سال‌های اخیر و همچنین لزوم ایستادگی پابرهنگان در برابر توپ و تانک‏ تأکید دارند و می‌فرمایند: شما تا حالا در خدمت طاغوت بودید. متأسفانه این جمعیتی که باید به ایران خدمت‏‎ ‎‏بکنند و یک ایران صحیح برای ما بسازند در خدمت کسی بودند که جدیت برای انهدام‏‎ ‎‏این مملکت داشت. ما پنجاه سال بود مبتلا بودیم به حکومت رضاخان و محمدرضاخان،‏‎ ‎‏که در این پنجاه سال دوم خیانت خیلی زیادتر شده از آن پنجاه سال اول. در این سی و‏‎ ‎‏هشت سال دوم که زمان ایشان بود خیانت زیادتر شد تا آن وقت. این شخص برای ما هیچ‏‎ ‎‏چیز نگذاشت. این‌ها فرار کردند؛ اموال این ملت را برداشتند و رفتند.

دست اجانب باید کوتاه شود

ایشان در ادامه تصریح کردند: از حالا به بعد شما در خدمت ملت باشید. ملت خودتان را خدمت بکنید. این آب و‏‎ ‎‏خاک مال شماست. اینجا مال خودتان باید باشد. دست این اجانب باید کوتاه بشود.

امام خمینی (ره) در سخنرانی بعدی خود در جمع صادرکنندگان خشکبار و دانه‌های کشاورزی، غارت سرمایه‌های معنوی و مادی را یکی از خیانت‌های تاریخی پهلوی می‌دانند و تصریح کردند: سرمایه‌های انسانی‏ ‏‏را و سرمایه‌های مادی ما را این‌ها از بین بردند. دانشگاهها که باید سرمایۀ انسانی برای ما‏ درست کنند، اینها به وضع عقب افتاده ای نگه داشتند و دستور داشتند که نگذارند ‏‏[‏‏در‏‏]‏‎ ‎‏آنجا یک انسان کامل و خدمتگزار بار بیاید. و سرمایه های مادی مان آنکه زیرزمینی بود،‏‎ ‎‏نفت بود دادند به این و آن، و در ازای آن، چیزهایی گرفتند که به درد ما نمی خورَد؛ بلکه‏‎ ‎‏پایگاه درست کردند برای امریکا. یعنی نفت ما را دادند، و به اسم اینکه ما اسلحه‏‎ ‎‏می خواهیم!

واگذاری مراتع ایران به ملکه انگلستان

ایشان افزودند: ایران غنی بود و محصولاتش زاید بود بر آن مقداری که احتیاج داشت؛ و ‏‏[‏‏ایران‏‏]‏‏ باید‏‎ ‎‏صادر کننده باشد و ما امروز وارد کننده هستیم و هرچه داریم باید از غیر، از خارج‏‎ ‎‏بیاوریم. مراتع ما را، مراتعی که بسیار مراتع عالی است، به غیر دادند. یکی از مراتعی که‏‎ ‎‏کارشناسان گفتند که بهترین مراتعی است در دنیا از حیث تربیت دام، آن را ـ آنطوری که‏‎ ‎‏به من نوشته بودند ـ به ملکه انگلستان و آن شرکتی که او شریک بوده است واگذار‏‎ ‎‏کرده اند.

تفرقه بین مسلمین منجر به تسلط اجانب شد

امام خمینی(ره) در سخنرانی دیگری که در جمع مدرسان و طلاب حوزۀ علمیۀ قم، کارکنان هواپیمایی ملی و شرکت نفت‏ دارند بر وحدت شیعه و سنی تاکید کردند و فرمودند: ما پیوستگی خودمان را به اقلیتهای مذهبی اعلام می کنیم. ما برادری خودمان را به‏‎ ‎‏برادران اهل سنت اعلام می کنیم. دشمنان اسلامند که می خواهند ما را با برادرهای‏‎ ‎‏خودمان مختلف کنند. دشمنهای اسلام یا گول خورده هایِ از آنها هستند که در این وقت‏‎ ‎‏مخالفت مابین دو دسته را اعلام می کنند. ما اعلام می کنیم وحدت کلمۀ مسلمین را. اگر‏‎ ‎‏مسلمین وحدت کلمه داشتند، امکان نداشت اجانب بر آنها تسلط پیدا بکنند. این تفرقه‏‎ ‎‏در بین مسلمین است که باعث شده است که اجانب بر ما تسلط پیدا بکنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟