دیپلمات اروپایی: مذاکرات وین احتمالاً سه‌شنبه از سرگرفته می‌شود


یک دیپلمات اروپایی گفته است که ادامه دور فعلی مذاکرات وین که برای یک هفته به تعویق افتاده بود، احتمالاً فردا در پایتخت اتریش از سرگرفته می‌شود.

دیپلمات اروپایی: مذاکرات وین احتمالاً سه‌شنبه از سرگرفته می‌شود

به گزارش شفاف، خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گزارش کرد که مذاکره‌کنندگان ارشد در مذاکرات وین احتمالاً فردا (سه‌شنبه) در پایتخت اتریش با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

«راب مالی» نماینده ایالات متحده در امور ایران در مصاحبه اخیر خود با شبکه «ام اس ان بی سی» که روز گذشته (یکشنبه) پخش شد، گفته بود که به زودی برای دور بعدی مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ایران به پایتخت اتریش بازمی‌گردد.

وی در این خصوص توضیح داد: «رئیس‌جمهور (جو) بایدن همچنان خواهان مذاکره ما در وین است. ما هفته آینده بازمی‌گردیم. این نماد یا نشانه اعتقاد مکرر ما است مبنی بر اینکه این (برجام) یک جسد بی‌جان نیست و ما باید آن را احیا کنیم زیرا به نفع ما است».

روز جمعه هشتم بهمن ماه، رسانه‌ها از وین گزارش کردند که بر اساس تفاهم صورت‌گرفته بین هیأت‌های مذاکره‌ کننده ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در وین، دور هشتم گفت‌وگوها به مدت حدود یک هفته تنفس خواهد داشت و هیأت‌های مذاکره‌کننده روز شنبه ۹ بهمن ماه برای رایزنی و مشورت، به پایتخت‌هایشان بازگشتند.

مالی: بایدن همچنان خواهان مذاکرات ما در وین است. ین نماد یا نشانه اعتقاد مکرر ما است مبنی بر اینکه این (برجام) یک جسد بی‌جان نیست و ما باید آن را احیا کنیم زیرا به نفع ما است.

در توقف یک هفته‌ای مذاکرات وین، یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز جمعه (۱۵ بهمن ماه) اعلام کرد که در حالیکه مذاکرات وین برای احیای برجام به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود، دولت بایدن، مجوز معافیت از تحریم را در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تمدید کرده است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تمدید برخی از معافیت های تحریمی توسط آمریکا نیز اظهار داشت: «ما به طرف های آمریکایی از طریق واسطه‌هایی که این روزها پیام‌هایی را منتقل می‌کنند به صراحت گفتیم باید در عمل حسن نیت خودشان را نشان دهند».

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: «حسن نیت در عمل از نظر ما این است که بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد. لغو بخشی از تحریم‌ها به معنای عینی و واقعی خودش ترجمان حسن نیتی است که آمریکایی‌ها از آن صحبت می کنند. آنچه بر روی کاغذ رخ می دهد خوب است، ولی کافی نیست».

شولتز:ما توانایی ایران را در داشتن بمبی که قابل استفاده باشد، نمی‌پذیریم. لحظه تعیین‌کننده‌ای است. زمان زیادی برای ما باقی نمانده است. زیرا ما از پیشرفت برنامه هسته ای ایران اطلاع داریم.

در شرایطی که وقفه یک هفته‌ای در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها علیه ایران به وجود آمده، آمریکا و شرکای اروپایی‌اش تلاش می‌کنند در مناسبات مختلف از گزینه زمانبندی برای اعمال فشار به ایران برای احیای برجام استفاده کنند و مقام‌های آمریکایی نیز در روزهای گذشته در مناسبات مختلف به طور مکرر گفته‌اند که زمان برای احیای برجام اندک است.

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان نیز در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» همان رویه‌ای که طرف‌های اروپایی و آمریکایی در مذاکرات وین در پیش گرفته‌اند را ادامه داد و در خصوص روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، توپ را در زمین ایران انداخت و گفت که رسیدن به توافق در مذاکرات وین به ایران بستگی دارد. (جزئیات بیشتر)

وی در این خصوص گفت: «به ایران بستگی دارد. ما به آنها پیام روشنی دادیم مبنی بر اینکه اکنون زمان تصمیم گیری و پیشرفت و نه طولانی کردن این روند است. ما توانایی ایران را در داشتن بمبی که قابل استفاده باشد، نمی‌پذیریم. لحظه تعیین‌کننده‌ای است و امیدواریم که آن‌ها از این فرصت استفاده کنند. زمان زیادی برای ما باقی نمانده است. زیرا ما از پیشرفت برنامه هسته ای ایران اطلاع داریم».

با اینحال مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند که برای احیای برجام عجله‌ای ندارند و اهداف جمهوری‌ اسلامی از جمله لغو تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی باید محقق شود و آمریکا به پایبندی کامل تعهداتش ذیل برجام بازگردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی