اومیکرون بیخ گوش همه/ افزایش 14 برابری آمار روزانه ابتلا در آذربایجان‌غربی


اومیکرون بیخ گوش همه/ افزایش 14 برابری آمار روزانه ابتلا در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- آذربایجان غربی وضعیت باثبات و رو به نزولی را در ابتلا، بستری و فوتی کرونایی از اواخر پاییز امسال تجربه می کرد ولی با ورود اومیکرون، طی فقط چند روز نمودار صعودی در شیوع کرونا پیدا کرد به طوری که تعداد مبتلایان روزانه در 2 هفته 14 برابر شد و این نشان دهنده، خطر جدی این سویه جدید است.

به گزارش ایرنا، خیز ششم شیوع کرونا در دنیا، ایران و همه استان های کشور از جمله آذربایجان غربی آغاز شده است و با وجود افزایش نیافتن قابل توجه فوتی ها و بستری شدگان، افزایش تصاعدی مبتلایان نشان می دهد که ۲ شاخص دیگر شیوع نیز در روزهای آتی با روند افزایشی و شاید تصاعدی روبرو خواهند شد.

در حالی که آذربایجان غربی وضعیت بسیار خوبی را از آغاز دی ماه تجربه کرده و حتی تعداد روزهای بدون فوتی آن، از انگشتان دودست هم فراتر رفته است، ولی پیش بینی می شود که حداقل تا عید ۱۴۰۱ روند صعودی شیوع، ابتلا، بستری و فوتی کرونا در این استان ادامه داشته باشد.

البته که افزایش سرعت واکسیناسیون به ویژه همت برای دُز سوم در راستای جلوگیری از تحقق این پیش بینی بسیار موثر خواهد بود ولی با توجه به شیوه ناقص رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم و خودداری نکردن آنان از دورهمی ها، سفرهای درون و برون شهری و استفاده بسیار کمتر از ماسک، نباید انتظار داشت که واکسیناسیون به تنهایی بتواند جلوی شیوع سویه بسیار مسری اومیکرون را بگیرد.

کارشناسان و صاحب نظران بر این باور هستند که برای مقابله با شیوع کرونا به ویژه سویه اومیکرون، رعایت بیش از ۸۵ درصدی پروتکل ها از جمله استفاده از ماسک ضروری است در حالی که طبق بررسی ها، این رقم به زحمت به ۵۵ درصد در کشور و آذربایجان غربی می رسد.

همین امر خود عاملی شده تا خبرهای خوبی مخابره نشود و روند ابتلا طی روزهای اخیر صعود بسیار قابل توجهی داشته باشد و از ۶۵ نفر در ابتدای بهمن به نزدیک هزار نفر در نیمه این ماه برسد.

بیشترین ابتلای روزانه به کرونا طی ۱۵ هفته اخیر در آذربایجان غربی ثبت شد

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: طبق آخرین آمار اعلامی، ۹۵۸ نفر در ۲۴ ساعت در استان به کرونا مبتلا شدند که بیشترین رقم از اواخر مهر تاکنون است.

دکتر علی افشانی افزود: در حال حاضر افزایش انفجاری تعداد مبتلایان به کرونا را در آذربایجان غربی شاهد هستیم به طوری که طی ۲ هفته، این رقم ۱۵ برابر شده است.

وی با اشاره به بستری شدن ۸۰ بیمار طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی به خاطر ابتلا به کرونا بیان کرد: در این خصوص نیز شاهد افزایش با شیب ملایم هستیم.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی اظهار کرد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۳۷۸ نفر رسید که البته کمی کمتر از دیروز است.

افشانی ادامه داد: در حال حاضر، ۹۱ نفر از بستری شدگان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۲۳ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا، ۲ فوتی در آذربایجان غربی شامل یک فوتی در هر یک از شهرستانهای نقده و سردشت داشتیم، اضافه کرد: کل فوتی های ناشی از کرونا در استان به هفت هزار و ۲۷۴ نفر رسیده است.

ابتلای بیش از ۶۴۰۰ نفر در آذربایجان غربی طی نیمه اول بهمن به کرونا

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: طی نیمه نخست بهمن ماه جاری، ابتلای ۶ هزار و ۴۴۵ نفر در استان به کرونا ثبت شده است که بسیار بیشتر از کل مبتلایان دی ماه است.

محمدامین ولیزاد همچنین با اشاره به ثبت ۱۹ فوتی ناشی از کرونا طی این مدت در آذربایجان غربی افزود: از این تعداد، هفت نفر مربوط به ارومیه، پنج نفر سلماس، ۲ نفر در شهرستان های مهاباد، اشنویه و خوی و یک نفر هم مربوط به بوکان بوده است.

وی افزود: امیدواریم با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم و حضور در مراکز واکسیناسیون، شاهد تداوم روند کاهشی مبتلایان، بستری شدگان و فوتی ها در استان باشیم.

۶ شهرستان آذربایجان غربی وضع قرمز و نارنجی کرونایی/مردم واکسن بزنند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اضافه کرد: ۶ شهرستان استان وضع قرمز و نارنجی کرونایی دارند که از این تعداد، وضع خوی قرمز است.

ولیزاد بیان کرد: همچنین شهرستان های ارومیه، اشنویه، تکاب، بوکان و پلدشت وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

وی ادامه داد: روند تبدیل وضعیت شهرستان های کشور و آذربایجان غربی به سرعت در حال حرکت به سمت قرمز شدن بوده به طوری که طی یک روز، تعداد شهرهای قرمز کشور بیش از ۱.۵ برابر شده است.

وی گفت: شیوع کرونا در دنیا، کشور و استان روند رو به رشد دارد به طوری که در ۲ هفته اخیر میزان مراجعات سرپایی در سطح کشور و به تبع آن در استان سه تا چهار برابر شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی افزود: تعداد موارد بستری در استان ۵۰ درصد بیشتر شده که این روند رو به رشد نشان دهنده ورود به موج ششم است.

ولیزاد با تاکید بر رعایت موارد بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی، زدن ماسک ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، اجتناب از تجمعات غیر ضروری و سفرهای غیر ضروری و داشتن تهویه مناسب در مکانهای سربسته، تاکید کرد: افراد بالای ۱۸ سال که از دُز دوم آنها سه ماه سپری شده، نسبت به دریافت دُز سوم اقدام کنند.

وی اظهار کرد: این دانشگاه آمادگی کامل برای تزریق حداقل ۱۰۰ هزار دُز واکسن را به صورت روزانه دارد.

میزان تزریق دُز سوم در آذربایجان غربی رضایتبخش نیست

دبیر قرارگاه دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی هم گفت: میانگین تزریق دُز سوم واکسن در استان به ۳۰ درصد رسیده و این به معنای این است که ۷۰ درصد جمعیت هدف (بالای ۱۸ سال) هنوز دُز سوم واکسن را دریافت نکرده اند.

سیدجلیل موسوی افزود: این میزان پوشش دُز سوم رضایت بخش نیست و باتوجه به اثر بخشی و ایمنی زایی بسیار خوب واکسن دُز سوم و پیشگیری آن در مقابله با بیماری کووید ۱۹ به میزان ۷۰ تا ۹۵ درصد، انتظار است مردم در تکمیل واکسیناسیون خود شتاب به خرج دهند.

وی بیان کرد: در استان ظرفیت تزریق ۱۰۰ هزار دوز در روز وجود دارد و تنوع واکسن در ایران کم نظیر است.

وی اضافه کرد: میزان تزریق دُز سوم در سه شهرستان پیرانشهر، چالدران و سردشت به هیچ وجه مناسب نیست و به ترتیب ۱۳، ۱۸ و ۱۹ درصد جمعیت هدف در آنها دُز سوم را تزریق کرده اند که بسیار نگران کننده به نظر می رسد.

دبیر قرارگاه دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی تاکید کرد: واکسن نزده ها و آنهایی که واکسیناسیون ناقص دارند، بیشتر در معرض خطر و شدت بیماری، بستری شدن و مرگ هستند به طوری که ۸۸ درصد فوت شدگان هیچ واکسنی دریافت نکرده اند.

به گزارش ایرنا، با توجه به توصیه کارشناسان برای دریافت واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی، این انتظار می رود که شهروندان در این خصوص جدیت بیشتری داشته باشند تا از بروز مشکل برای خود و جامعه جلوگیری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح