نشست علمی - تخصصی گام دوم انقلاب در کردستان برگزار می‌شود


نشست علمی - تخصصی گام دوم انقلاب در کردستان برگزار می‌شود

سنندج- ایرنا- رییس دانشگاه کردستان از بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان بستری برای پیشبرد اهداف همه جانبه توسعه و پیشرفت یاد کرد و گفت: این دانشگاه نشست های علمی و تخصصی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، رحمت صادقی روز دوشنبه در مراسم جشن بزرگداشت چهل و سومین بهار آزادی که با حضور دانشگاهیان کردستان در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: کمیته دانشگاهیان برنامه های متعددی برای بهار آزادی ۱۴۰۰ دارد که یکی از این برنامه‌ها نشست علمی - تخصصی با حضور اندیشمندان استان برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب است.

وی افزود: در این بیانیه نقشه راهی برای مسوولان کشور ترسیم شده که یکی از محورهای آن باب علم و پژوهش است که مستقیما به دانشگلاهیان بر می گردد.

رییس دانشگاه کردستان با بیان اینکه دین اسلام به اهمیت علم و دانش و پژوهش تاکید دارد و آیات بسیاری به نحوی به آن پرداخته است، اضافه کرد: اولین آیات وحی بر نبی مکرم اسلام هم بر کلمه «خواندن» استوار بود که رکن اصلی مستند سازی علم و دانش است.

صادقی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب و به ویژه در ۲ دهه اخیر در سطح کشور پیشرفت های خوبی در زمینه علم و فناوری و نوآوری و فناوری داشته ایم، اظهار داشت: موفقیت های کمی و کیفی در تولید علم باعث شده است تا رتبه اول منطقه را کسب و در جهان هم جایگاه خوبی نسبت به جمعیت داشته باشیم.

وی یادآور شد: رشد علمی کشور در مقایسه با متوسط جهانی بیش از ۱۰ برابر شده است و شتاب تولید علم نوید بخش آینده خوبی است که در فناوری اطلاعات، نانو، سلول های بنیادی، هوا و فضا و علوم هسته ای پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم که هر کدام از این موارد جایگاه قابل قبولی را برای ایران اسلامی رقم زده است.

رییس دانشگاه کردستان تاکید کرد: با توجه به سابقه درخشان دانشمندان ایرانی در علم دنیا، هنوز با جایگاه واقعی خود فاصله داریم و با ارتقای تولیدات علمی باید در کسب جوایز نوبل و مقالات ارزشمند دنیا و نیز تقویت ارتباط جامعه با دانشگاه و صنعت بتوانیم، به موفقیت های علمی کشورمان کمک کنیم.

صادقی با بیان اینکه هم اکنون در کل استان ۴۰ مرکز دانشگاهی داریم که ۴۷ هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند، گفت: این تعداد ۱.۳ درصد از جمعیت ۳.۵ میلیون نفری دانشجویان کشور را شامل می شود و از آنجا که کردستان ۲ درصد جمعیت کشور را دارد، جمعیت دانشجویی آن به نسبت جمعیت پایین است.

رییس دانشگاه کردستان به فعالیت یک‌هزار و ۲۰۰ عضو هیات علمی در مراکز آموزش عالی استان اشاره کرد و اظهار داشت: این تعداد هم یک درصد اعضای هیات علمی کشور را شامل می شود که رقم پایینی است.

کمبود سرانه بودجه آموزش عالی استان دیگر مطلبی بود که صادقی به آن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱.۲ درصد سرانه آموزش عالی کشور را داریم که فاصله آن با متوسط کشوری بالا است.

وی تاکید کرد: با وجود همه کمبودها، کردستان در بین ۱۰۰ دانشگاه کشور در بیشتر رتبه بندی های داخلی و بین المللی توانسته است رتبه های زیر ۲۰ را کسب کند که در صورت سرمایه گذاری روی بخش دانشگاهی می توانیم به توسعه کمک شایانی کنیم.

رییس دانشگاه کردستان یادآور شد: از ملزومات توسعه و پیشرفت هر منطقه‌ای، تجهیز دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آن است که با تولید علم، تربیت نیروی متخصص و با عمل به رسالت اجتماعی خود علاوه بر حل مشکلات به رفع بیکاری و کارآفرینی کمک کرده و رفاه را رقم می زند.

صادقی ابراز امیدواری کرد در سیاست گذاری ها به دانشگاه ها توجه ویژه ای شود و جامعه و صنعت هم سیاست های دانشگاه را برای ارتباط گیری قبول کرده و با کمک علم و فناوری به توسعه سرعت ببخشد.

از ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی تا ۲۲ بهمن که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، دهه فجر نامگذاری شده است، این ایام هر سال جشن گرفته می شود.

امسال چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022