حجازی‌فر: اصراری بر زبان ترکی ندارم/ تنوع زبان و فرهنگ زیباست


حجازی‌فر: اصراری بر زبان ترکی ندارم/ تنوع زبان و فرهنگ زیباست

تهران-ایرنا- نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» گفت: اصراری بر زبان ترکی ندارم؛ لشکر 31 عاشورا لشکر ترک زبانان بود. متاسفانه از زیبایی‌های تنوع زبانی و فرهنگی بی‌خبر هستیم و تلاش می‌کنیم مانند معماری همه‌چیز را یکسان و یک شکل کنیم.

هادی حجازی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در پاسخ به این پرسش که چه احساسی نسبت به اقبال نظر مخاطبان نسبت به فیلم خود دارد، گفت: خدا را صدهزار مرتبه شکر؛ اتفاق خوبی در این مدت افتاده و مخاطبان بسیار راضی بوده‌اند؛ هم در سینماهای مردمی و هم در خانه جشنواره این فیلم پراقبال بوده است.

وی افزود: اضطراب و نگرانی از بابت اکران و بازخوردها داشتم چراکه درنهایت اثری که می‌سازیم فارغ از ارزش‌ها و ویژگی‌هایش باید با مخاطب ارتباط برقرار کند و بسیار خدا را شکر می‌کنم که آنچه رخ داده این حمایت و اقبال بوده است.

نکته مهم این است که مردم با این فیلم ارتباط می‌گیرند و فیلم اثرگذار است

نویسنده فیلم سینمایی موقعیت مهدی تاکید کرد: بالاخره هر مخاطبی ذهنیتی دارد و با آن ذهنیت وارد سالن سینما می‌شود اما تا به این جا اتفاقی که رخ داد این بود که خیلی زود گارد مخاطب در مقابل این فیلم شکسته می‌شود و به‌ سرعت با آن ارتباط می‌گیرند؛ به رغم ذهنیت‌ها و البته زیرنویس بودن کار نگرانی بابت این موضوع و همراهی مخاطب برایم وجود داشت.

حجازی‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا اصرار و تاکید خاصی بر زبان ترکی در ساخت فیلم‌هایش دارد، گفت: واقعاً اصرار خاصی ندارم؛ من ترک هستم و وقتی با شما حرف می‌زنم ذهنم یک‌بار این گفتگو را به ترکی ترجمه می‌کند و من بار دیگر آن را به فارسی برمی‌گردانم.

وی افزود: به همین دلیل وقتی ترکی حرف می‌زنم امکان و قدرت بیشتری دارم و از سوی دیگر زیستی را تجربه کرده‌ام و از فرهنگی می‌آیم که می‌تواند با فرهنگی رسمی دادوستدی را برقرار کند.

بازیگر فیلم سینمایی دوزیست (برزو نیک‌نژاد ۱۳۹۹) خاطرنشان کرد: این تنوعات زبانی و اقوام سرمایه‌هایی هستند؛ تصور کنید در بعضی از مناطق ترک‌نشین وقتی کسی می‌میرد، زمانی‌که همسایه، فامیل و آشنایان به سراغ این‌ها می‌روند تا لباس عزا را از تنشان دربیاورند، اگر درختی در آن خانه و کاشانه متوفی وجود داشته باشد، آنان درخت را هم از عزا درمی‌آورند و مانند یک انسان با یک درخت رفتار می‌کنند و اگر این کار را نکنند عقیده دارند که درخت‌ها و باغ می‌میرد. آیا این شیوه رفتار و نگرش قشنگ نیست و نمی‌توان درام سینمایی از آن بیرون کشید؟

متاسفانه ما از قشنگی‌های تنوع زبانی و فرهنگی بی‌خبر هستیم و تلاش می‌کنیم مانند معماری همه‌چیز را یکسان و یک شکل یا به اصلاح سوله‌سازی کنیم.

بازیگر فیلم سینمایی لاتاری (محمدحسین مهدویان ۱۳۹۶) اظهار داشت: در فرهنگ نباید سوله‌سازی کنیم و باید اجازه دهیم معماری‌های مختلف وجود داشته باشند و نفس بکشند چراکه این‌ها ثروت ما هستند. در نتیجه اصرار خاصی بر زبان ترکی ندارم و صرفاً در آن قوی‌تر هستم.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال موفقیت ارائه فیلم دیگری با زیرنویس فارسی را متصور بوده است، گفت: من روی صداقت خودم حساب کرده بودم و فکر می‌کنم اگر فرد به عنوان صاحب اثر صادق باشد، می‌تواند با بیشتر آدم‌ها ارتباط برقرار کنند و در ادامه‌ی مسیر موفقیت را به‌همراه بیاورد چراکه گذشت زمان بهترین قاضی است و گذر زمان نشان می‌دهد که حرف شعار نبوده و از دل برآمده‌است.

حجازی‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا در این اثر به دنبال ارائه یک تصویر ایده‌آل از برادران باکری و یا اسطوره‌ سازی از شهداست، بیان کرد: اصلاً چنین چیزی نیست و هدف از تولید این اثر اسطوره سازی نبود.

وی افزود: به‌نظرم زمان اسطوره‌ها به سررسیده است و آدم‌های مهم اگر قابل تکثیر نباشند به درد مردم نمی‌خورند؛ به چه درد می‌خورد آدمی را به شکل دیگری نشان دهم؟

اسمش تا ابد در تاریخ ماندگار شد

حجازی‌فر تصریح کرد: مهدی باکری از خانواده‌ای معمولی آمده بود که اسمش تا ابد در تاریخ ماندگار شد؛ این عقیم کردن یک نسل است اگر بخواهید این آدمها را تبدیل به اسطوره‌های دست‌نیافتنی کنید؛ همین امروز می‌توان آدم‌های بی‌نام و نشانی در سطح همین نام‌های بزرگ و حتی بهتر از آن‌ها پیدا کنیم اما نباید بگذاریم این نگاه پاسداشت انسان‌های بزرگ در جامعه ما از بین برود.

بازیگر فیلم سینمایی ماجرای نیمروز رد خون (محمدحسین مهدویان ۱۳۹۷) در توضیح این که چرا برادران باکری به عنوان انسان‌های غیراسطوره ای ویژگی منفی ای ندارند، گفت: موقعیت‌هایی که ما انتخاب کردیم این‌گونه بوده‌است اما به دنبالش هم گشتم ولی این دو برادر هیچ صفت منفی ای نداشتند.

وی افزود: حمید آدمی مظلوم و مهدی یک مجاهد به‌معنای واقعی بود؛ تلاش خودم را کردم که چیزی پیدا بکنم که تماما ارائه تصویر مثبت نباشد اما همه چیزهایی که می‌توانستم بیاورم را آورده‌ایم.

وی در توضیح چرایی انتخاب روح‌الله زمانی برای بازی در این فیلم، یادآور شد: یک بازیگر ترک‌زبان می‌خواستم، ایشان پیشنهاد شد، آمد و به‌نظرم درخشان بود؛ مانند همه بازیگران این فیلم که عالی هستند.

حجازی‌فر در پاسخ به این پرسش که کدام سکانس این فیلم را بیش از بقیه دوست دارد گفت: سکانس‌های بسیاری در سریال هست که خیلی بیشتر آن‌ها را دوست دارم چراکه سکانس‌هایی سخت‌تر و اثرگذارتر هستند اما در این فیلم لحظه‌ای که با دوربین جنازه حمید را می‌بینید که پلیور آبی اش تنش است و به دلیل موج انفجار پایین می‌آید برایم متفاوت است‌؛ هر بار که آن صحنه را می‌بینم نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم.

وی تاکید کرد: انشاالله سریال موقعیت مهدی سال آینده از تلویزیون پخش خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا