ماجرای تاکستان سرخ، تنها تابلوی نقاشی که ون‌گوگ فروخت


ماجرای تاکستان سرخ، تنها تابلوی نقاشی که ون‌گوگ فروخت

همه ما ون‌گوگ را به عنوان یکی از مشهورترین نقاشان جهان می‌شناسیم، ولی کمتر کسی می‌داند این هنرمند نامدار که این روزها آثارش در حراجی‌های مختلف با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد، در زمان حیاتش فقط موفق به فروش یک تابلوی نقاشی شد: تاکستان سرخ. به گزارش آرت‌نیوز پیپر، تاکستان سرخ یکی از چشم‌نوازترین تابلوهای […]

به گزارش آرت‌نیوز پیپر، تاکستان سرخ یکی از چشم‌نوازترین تابلوهای منظره ون‌گوگ است. اما این نقاشی بیشتر به این دلیل شهرت پیدا کرده که تنها تابلوی نقاشی است که کارشناسان اطمینان دارند در دوران حیات این هنرمند هلندی فروخته شده است.

تاکستان سرخ در آن زمان به قیمت ۴۰۰ فرانک معادل ۱۶ پوند امروز در جریان نمایشگاهی که در مارس ۱۸۹۰ در بروکسل برگزار شده بود، فروخته شد. یعنی این نقاشی 4 ماه پیش از به پایان رسیدن زندگی ون‌گوگ به فروش رسیده بود.

این تابلوی نقاشی در نهایت از روسیه سر درآورد و اکنون در موزه پوشکین واقع در مسکو نگهداری می‌شود. مسئولان این موزه اخیرا تصمیم گرفتند این نقاشی را مرمت کنند و به این ترتیب تاکستان سرخ برای نخستین بار با استفاده از روش‌های علمی مدرن مورد بررسی قرار گرفت. کارشناسان در نتیجه این بررسی‌ها، به اکتشافات قابل توجهی دست یافتند.

داستان نقاشی شدن تاکستان سرخ

ون‌گوگ در ۲۸ اکتبر سال ۱۸۸۸ به همراه پل گوگن دیگر نقاش معروف زمانه خود، در ساعات پایانی عصر از کنار این تاکستان سرخ گذر می‌کرد. این پنجمین روزی بود که گوگن به آرل رسیده بود. برداشت انگور در این منطقه اغلب در ماه سپتامبر انجام می‌شد، اما به نظر می‌رسد در آن سال محصول دیرتر به ثمر نشسته بود. با اینکه این هنرمند علاقه داشت منظره‌ها را در فضای باز نقاشی کند، اما تاکستان سرخ را در کارگاه نقاشی و با استفاده از قوه تخیلش تکمیل کرد. گوگن بعدها او را تشویق کرد برای خلق این نقاشی، بیشتر از واقعیت از خلاقیتش استفاده کند.

ماجرای تاکستان سرخ، تنها تابلوی نقاشی که ون‌گوگ فروختماجرای تاکستان سرخ، تنها تابلوی نقاشی که ون‌گوگ فروختخودنگاره پل گوگن، نقاشی که ون‌گوگ را حین بازدید از تاکستان سرخ همراهی می‌کرد

رنگ‌های گرمی که ون‌گوگ در این نقاشی به کار برده است، بسیار جلب توجه می‌کند. تاک‌ها از آنچه که انتظار می‌رود سرخ‌تر هستند. در سمت راست نقاشی به نظر می‌رسد چیزی شبیه به یک رود نقاشی شده است، اما در واقع یک جاده است که به دلیل بارانی که بند آمده بود، هنوز خیس به نظر می‌رسید. خورشید بزرگی که در عصر پاییزی در حال غروب است، آسمان طلایی‌رنگی را به وجود آورده است.

در سمت چپ و بالای نقاشی، تعدادی درخت بر فراز جاده‌ای که از شمال به شرق آرل می‌گذرد، سایه افکنده‌اند.

تکنیک‌های به کار رفته در اثر توسط ون‌گوگ

بررسی‌های اخیر موزه پوشکین اطلاعات مهمی از نحوه خلق شدن این نقاشی ارائه داده است. بخشی از خورشید و آسمان با استفاده از رنگی که مستقیما از تیوپ روی بوم نقاشی ریخته شده بود، با استفاده از انگشتان ون‌گوگ برای پخش کردن رنگ خلق شده است. ون‌گوگ تغییراتی نیز در این نقاشی ایجاد کرده بود؛ برای مثال مردی که در جاده ایستاده، در ابتدا زنی بوده است که یک دامن، یک پیراهن سفید و کلاه بر سر داشت.

زنی که لباسی با رنگ آبی تیره به تن دارد و در بخش مرکزی نقاشی روی یک سبد خم شده است نیز بعدا به نقاشی اضافه شده است. زنی که در سمت راست نقاشی و در کنار جاده قرار دارد، لباس سنتی آن منطقه را به تن کرده است. کارشناسان معتقدند این زن یکی از دوستان ون‌گوگ است که به همراه همسرش کافه‌ای در فاصله مکانی کمی از خانه زرد (محل زندگی ون‌گوگ) را اداره می‌کرد.

سرگذشت تاکستان سرخ پس از تکمیل

تاکستان سرخ تاریخچه عجیبی دارد. در آوریل سال ۱۸۸۹، ون‌گوگ این نقاشی را به تئو، برادرش که در پاریس زندگی می‌کرد، ارسال کرد. تئو این نقاشی را در آپارتمانی که به تازگی به همراه همسرش به آن نقل مکان کرده بود، آویخت. چند ماه بعد، فرصتی برای ون‌گوگ پیش آمد که بتواند تعدادی از نقاشی‌هایش را در نمایشگاهی که در سال ۱۸۹۰ در بروکسل ترتیب داده شده بود، به نمایش بگذارد. یکی از نقاشی‌هایی که ون‌گوگ برای این نمایشگاه برگزید، تاکستان سرخ بود. او از تئو خواست این نقاشی را ارسال کند. این نقاشی در نهایت در نمایشگاه فروخته شد و مالک جدید، آن را تا سال ۱۹۰۷ نزد خود نگه داشت.

ماجرای تاکستان سرخ، تنها تابلوی نقاشی که ون‌گوگ فروختماجرای تاکستان سرخ، تنها تابلوی نقاشی که ون‌گوگ فروختخودنگاره ون‌گوگ

پس از آن، این نقاشی توسط ایوان موروسکوو، یک کارخانه‌دار روس و مجموعه‌دار آثار آوانگارد خریداری شد. قیمت فروش اثر به دلیل شهرت روزافزون ون‌گوگ، به 30 هزار فرانک رسیده بود.

مجموعه آثار موروسکوو در سال ۱۹۱۸ یعنی یک سال پس از انقلاب روسیه، به اموال ملی تبدیل شد. در سال ۱۹۱۹ او به فنلاند مهاجرت کرد و در سال ۱۹۲۱ درگذشت. در ابتدا نقاشی‌های موروسکوو در عمارت او که به یک موزه عمومی تبدیل شده بود، نگهداری می‌شدند.

در سال ۱۹۴۸، تاکستان سرخ جزو یکی از آثاری بود که به موزه پوشکین منتقل شد. البته این نقاشی در سال‌های پایانی قدرت استالین به نمایش گذاشته نمی‌شد، چراکه هنر مدرن فرانسوی برای جامعه کمونیست نامناسب تلقی می‌شد. پس از مرگ استالین در سال ۱۹۵۳، بار دیگر این نقاشی ون‌گوگ به نمایش گذاشته شد.

تاکستان سرخ از آن زمان در مسکو باقی مانده و حدود ۶۰ سال است که از این شهر به عنوان امانتی نیز خارج نشده است.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نظر رهبر انقلاب درباره ادغام ارتش چه بود؟