آمادگی بازگشت به سقف تولید گذشته/تلاش برای برقراری ارتباطات برون مرزی


آمادگی بازگشت به سقف تولید گذشته/تلاش برای برقراری ارتباطات برون مرزی

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه اعتقاد دولت فعلی برقراری ارتباطات بیرونی است، گفت: تلاش خواهیم کرد که ارتباطات برون مرزی را داشته باشیم.

علیرضا دانشی امروز، ۱۸ بهمن ماه در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه تخصصی صنعت نفت در اهواز با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان در این دوره از برگزاری نمایشگاه، اظهار کرد: نمایشگاه امسال، دوازدهمین نمایشگاه صنعت نفت در منطقه است و حدود ٢٢٠ شرکت حضور دارند که ٩٠ درصد آن ها سازنده هستند.

وی افزود: نیمی از شرکت های موجود در این نمایشگاه از مجموعه دانش بنیان هستند که تعداد ۶٠ شرکت از سازندگان، درون استان خوزستان فعالیت می کنند.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: تعاملات میان مجموعه ها می‌تواند در رشد و ارتقا سطح کمی و کیفی سازندگان و مصرف کنندگان مجموعه صنعت نفت کشور موثر باشد.

دانشی عنوان کرد: طرح ٢٨ مخزن نفتی پروژه هایی بودند که حرکت اولیه آن در مناطق نفتخیر جنوب شکل گرفت اما در مناطق نفتخیز جنوب فعالیت های عادی خود را داریم و به دلیل تاکیدات دولت قبل، کارها به صورت پکیجی و برون سپاری انجام شد. اشکالاتی از دولت قبل در این پروژه‌ها اتفاق افتاده بود که دو مشکل اساسی داشتند؛ اول اینکه تامین مالی آن ها با استقراض صورت می‌گرفت و مشکل دوم تشکیل ساختاری جداگانه از مجموعه مناطق نفتخیز بود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: نوع رفتاری و قراردادی، تاخیر در کار را متصور می‌کرد. احداث ۲٨٠ حلقه چاه طی دو سال کار بزرگی بود که برنامه ریزی شد اما هیچوقت این اتفاق در سطح کشور نیفتاد و مشخص بود که طرح اصلی آن درست نبود و برنامه منسجمی نداشت.

وی با بیان اینکه قطعا اعتقاد دولت فعلی برقراری ارتباطات بیرونی است، ادامه داد: تلاش خواهیم کرد که ارتباطات برون مرزی را داشته باشیم و در سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه توافقات خوبی صورت گرفته است و مناسباتی میان آنها انجام شد که سهمی از آن به مناطق نفتخیز جنوب برمی‌گردد.

لزوم تلاش برای حفظ سازندگان

دانشی تصریح کرد: از شرکت های خارجی می توان انتقال تکنولوژی یا آوردن سرمایه به داخل را انتظار داشت؛ همچنین روس ها در بعضی زمینه ها قوی هستند که حتما از این ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد. فعالیت هایی که با روسیه داریم در خصوص انتقال برخی از تکنولوژی ها است.

وی گفت: به دلیل عدم همراهی وزیر سابق نفت، مشکلاتی در تاسیسات و خطوط انتقال داشتیم که در این مدت با تمام توان در حال برطرف کردن مشکلات بودیم و این آمادگی را داریم که هر گاه دولت بخواهد به سقف تولید گذشته برسیم به سرعت آن را محقق کنیم.

دانشی بیان کرد: در این دولت از تولیدات داخلی بیشتر استفاده شده و همه تلاش ما این است که مشکلات سازندگان را مشکل خود بدانیم و آن ها را در ادامه مسیر حفظ کنیم. همچنین از انجام مهندسی معکوس باید عبور کنیم و وارد ابتکار و نوآوری در محصولات شویم.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا سازنده ها حفظ شوند، تصریح کرد: سازنده دشمن نیست. قوانین و مقررات مشکلاتی برای برخی از موضوعات ایجاد می‌کنند و حتما باید تلاش کنیم قوانین و مقررات را اصلاح کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه بخشی از قوانین مناسب با شرایط ما نیستند، خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورهای صنعتی نیز این گونه عمل نمی‌کنند. باید سازنده ها را درست مدیریت کنیم چراکه در کشورهای توسعه یافته به آن ها توجه ویژه ای می‌شود.

دانشی ادامه داد: باید با برنامه ریزی منسجم سرمایه های مادی، معنوی و انسانی را پای کار بیاوریم تا در ادامه مسیر دچار مشکل نشویم.

صنعت نفتی که داریم شایسته انقلاب اسلامی ما نیست

وی گفت: موارد زیست محیطی و HSE در سرلوحه کارهای ما است. ما باید طرحی نو در صنعت نفت کشور دراندازیم. صنعت نفتی که داریم شایسته انقلاب اسلامی ما نیست و باید فرهنگ انقلابی بر صنعت نفت حاکم شود.

دانشی ادامه داد: البته به این معنا نیست که همکاران تلاش نمی کنند بلکه نقشه های راه باید اصلاح شوند؛ شرکت های بزرگی که در صنعت نفت داریم اغلب جزیره ای عمل می کنند و ضربه های بزرگی از این موضوع خوردیم.

وی با تاکید بر اینکه پتروشیمی ها، پخش و پالایش، گاز و مناطق نفتخیز باید در یک مدیریت واحد فکری قرار گیرند، تصریح کرد: اینکه شرکت ها به صورت بخشی کار کنند، قابل قبول نیست و این موضوع سبب شده در مسائل زیست محیطی مشکلاتی داشته باشیم.

دانشی اظهار کرد: پروژه مهمی در منطقه شرق عملیاتی شرکت مناطق نفتخیز جنوب که شامل آغاجاری و گچساران می شود در حال انجام است و در قالب این پروژه نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو اعتبار برای جمع آوری گازهای همراه با نفت اختصاص می یابد.

وی در خصوص اقدامات زیست محیطی مناطق نفتخیز جنوب بیان کرد: کاشت درختان مثمر جزو برنامه های کاری ما قرار گرفت و کاشت حدود دو هزار هکتار درخت شروع شد تا در ۵ سال اقدامات موثری برای بهبود فضاهای کاری انجام می گیرد.

استفاده بیشتر از شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی

دانشی در خصوص شرکت هایی که در شهرک های صنعتی فعال هستند، گفت: این شرکت ها فعالیت های خوبی دارند. برخی از این شرکت ها در حوزه بین المللی فعال هستند و خدماتی را نیز به خارج از کشور دارند. تلاش ما استفاده بیشتر از این شرکت ها در صنعت نفت خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه صنعت نفت باید نسبت به مسئولیت های اجتماعی پاسخگو باشد، افزود: شرکت ملی نفت ایران مدیریتی برای انجام این مسئولیت ها دارد و موارد به آن مدیریت ارسال شده تا برنامه ریزی جهت رفع آنها انجام شود.

وی ادامه داد: باید صنعت نفت به صورت متمرکز با سازمان برنامه و بودجه استان‌های مناطق نفت‌خیز وارد مذاکره شود و این کارها در قالب برنامه و بودجه برنامه ریزی شود.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار کرد: معتقد هستیم که اگر این کار صورت بگیرد به ساماندهی بهتر و ارتقا سطح مسئولیت های اجتماعی کمک می‌کند و در هر پروژه ای باید مسئولیت های اجتماعی در آن دیده شود و نباید گذاشت پول جای دیگری برود.

به تعهدات خود در رابطه با شهرداری ها پایبند هستیم

دانشی گفت: ما به تعهدات خودمان در رابطه با شهرداری ها پایبند هستیم و حق و حقوق شهرداری ها باید پرداخت شود چرا که این موضوع، جای چانه زدن نیست و باید پرداخت شوند.

وی عنوان کرد: ۸۰ درصد کل گازی که تولید می شود در حال جمع آوری است که بیشتر آن ها در NGL و پتروشیمی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دانشی ادامه داد: دانشگاه یا مجموعه علمی و فناورانه باید پای کار باشند. با مشارکت دانشگاه و صنعت کارهای زیادی صورت گرفته اما قابل قبول نیست و باید نقش پررنگ تری داشته باشند.

رونمایی از ۴۴ قطعه مهم نفتی

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: در این نمایشگاه ۴۴ قلم از قطعات مهم را برای بار نخست رونمایی می کنیم و در این راستا نیز کمیته های خوبی را جهت تعریف کار و برنامه ریزی برای رفع مسائل ساخت قطعات، راه اندازی کردیم.

وی عنوان کرد: اگر کالای تولیدی ما ارزشمند بود، می تواند از مرز کشور خارج شود و برای تحقق این موضوع باید تلاش کنیم زیرا اکنون کالاهایی که تولید می کنیم ممکن است مصرف آن در کشور محدود باشد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: اگر بازار بیرونی را مورد هدف قرار دهیم می توانیم منتظر شکوفایی و اشتغال و توسعه صنعت نفت باشیم.

دانشی عنوان کرد: فرمت های بین المللی برای مسئولیت های اجتماعی داریم. پول اختصاص می یابد اما نحوه اختصاص آن باید مدیریت شود و در این زمینه برخی از قوانین و مقررات نیز باید اصلاح شوند.

وی بیان کرد: باید چرخش مالی شرکت ها در مناطق صورت بگیرد تا رشد و شکوفایی در منطقه را در پی داشته باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...