کاهش بهای جهانی نفت در پی خوش‌بینی به مذاکرات وین


کاهش بهای جهانی نفت در پی خوش‌بینی به مذاکرات وین

تهران – ایرنا – رویترز گزارش داد بهای جهانی نفت خام روز دوشنبه همزمان با پدیدار شدن نشانه هایی از پیشرفت در مذاکرات وین و احتمال لغو تحریم های واشنگتن بر فروش و صادرات نفت ایران، کاهش یافت.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ بهای نفت خام برنت با ۳۱ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش از ۹۴ دلار که بالاترین میزان از اکتبر ۲۰۱۴ به شمار می رفت، به ۹۲ دلار و ۹۶ سنت و بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ایالات متحده نیز با کاهش ۷۸ سنتی یا ۰.۸ درصدی از ۹۲ دلار و ۷۳ سنت به ۹۱ دلار و ۵۳ سنت رسید.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه هم زمان با ورود مذاکرات توافق هسته ای ۲۰۱۵ به مرحله پایانی، معافیت های ایران را از تحریم اجرای طرح های همکاری هسته ای بین المللی، از سرگرفت. گرچه کاهش این تحریم ها اثرات محدودی بر اقتصاد دچار دشواری ایران خواهد داشت، اما بازارها آن را نشانه مثبتی دلار از تصمیم هر ۲ طرف مذاکرات هسته ای برای دستیابی به توافق، برداشت خواهند کرد.

در صورت برداشته شدن تحریم های ایالات متحده بر ایران، این کشور می تواند به سرعت میلیون ها بشکه نفت خام صادر کند که موجب روند نزولی بهای نفت خواهد شد که در ماه های گذشته به شدت بالا رفته است.
به نظر می رسد که ایران برای ازسرگیری نهایی صادرات نفتش آماده می شود.

به گفته تحلیلگران بازار نفت؛ بهای نفت خام در سال جاری (۲۰۲۲) تاکنون، نزدیک به ۲۰ درصد بالا رفته بود و احتمال گذر آن از مرز ۱۰۰ دلار برای هر بشکه به علت تشدید تقاضای جهانی وجود دارد.

با توجه به پیش بینی روز یکشنبه جیک سالیوان مشاور امنیت مالی کاخ سفید واشنگتن که حمله روسیه به اوکراین را در روزها یا هفته های آتی به رغم امکان روی آوردن به راه های دیپلماتیک، محتمل دانسته بود، ادامه بالا بودن تنش ها در شرق اروپا، نگرانی هایی در باره عرضه پایدار انرژی به بازارهای جهانی ایجاد کرده است.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟