فزر به تامین مالی نیاز ندارد


عضو هیات مدیره پویا زرکان گفت: فزر نیازی به تامین مالی ندارد و فری کش فلو بسیار بالایی دارد و حداقل در سال 330 تومان سود می‌سازد.

"فزر" به تامین مالی نیاز ندارد

علی احمدی نیری، عضو هیات مدیره پویا زرکان، در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص تشکیل شرکت پویا زرکان اظهار کرد: شرکت پویازرکان دارنده پروانه‌های بهره برداری از معادن مختلف است. ۵ معدن در اختیار شرکت است که مهم‌ترین آن معدن طلای آق دره است که بیش از ۱۸ سال در حال فعالیت است. این شرکت با در اختیار داشتن ماشین آلات و دستگاه‌های معدنی کلیه عملیات استخراج کان سنگ را انجام داده و آن را در اختیار شرکت تابعه خود قرار می‌دهد. دو شرکت در زیرمجموعه "فزر" به نام فرآوری پویازرکان و استحصال مواد معدنی تخت سلیمان قرار دارد که این دو شرکت با مالکیت بیش از ۹۹ درصدی در اختیار "فزر" است؛ بنابراین وقتی نگاه کلان به این مجموعه داشته باشیم کلیه فرایند و زنجیره خط تولید در اختیار "فزر" است.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه "فزر" در هفته آینده/ "فزر" به فرابورس راه می یابد

وی افزود: شرکت بعدی یعنی فرآوری پویازرکان کارخانه کنسانتره طلا را در اختیار دارد که دارای تجهیزات به روزی است که کان سنگ طلا را به کنسانتره پرعیار طلا تیدیل می‌کند که این کنسانتره را در اختیار شرکت سوم قرار می‌دهد. شرکت استحصال، کنسانتره را با دستگاه‌های مخصوص به شمش خالص طلا تبدیل می‌کند. شمش‌های طلا بر اساس بالاترین استاندارد روز دنیا ساخته می‌شود. به طور کلی فعالیت و عملیات "فزر" و دو شرکت تابعه آن از معدن تا شمش طلا به این صورت است.

احمدی نیری درخصوص عرضه سهام "فزر" و قیمت آن ادامه داد: موضوع اینکه عرضه اولیه در این تاریخ درست است یا خیر با ارکان سازمان بورس است. صد البته که شرایط امروز بازار سرمایه مناسب نیست. عده‌ای این نظر را دارند که عرضه اولیه در شرایط فعلی بازار سرمایه اثر منفی دارد. ما نمی‌توانیم بگوییم که عرضه اولیه برای شرایط فعلی بازار خوب است یا خیر. باید ببینیم که چه شرکتی و با چه قیمتی می‌خواهد وارد بازار شود. اگر شرکتی بسیار جذاب، اما گران در این بازار عرضه اولیه شود قطعا به ضرر بازار سرمایه است. از آن طرف شرکتی کاملا غیرجذاب، اما ارزان اگر عرضه اولیه شود برای بازار سرمایه بسیار جذاب خواهد بود و می‌تواند به بازار کمک کند. زیرا ما با خروج نقدینگی و سهامداران خرد مواجه هستیم و این سهامداران اطمینان به بازار و عرضه اولیه‌ها را از دست دادند. چون سهم را خریدند و بعد از مدتی قیمت سهم پایین‌تر از قیمت اولیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط بازار عرضه اولیه نه خوب است و نه بد. عرضه اولیه ارزان بسیار جذاب است و به ورود نقدینگی و ورود مجدد سهامداران به بازار کمک می‌کند. بازار سرمایه به ورود نقدینگی نیاز دارد و می‌توانیم این کار را با یک شرکت جذاب که بازدهی مناسبی هم در کوتاه مدت خواهد داشت انجام دهیم. اگر اشتباه نکنم برای هر کد "فزر" ۲۵۰ سهم با قیمت ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. وقتی می‌خواهیم پس اندازمان را از ریال به چیز دیگری تبدیل کنیم اولین گزینه ما طلاست. حالا هم سهام "فزر" خود طلا است. اگر این قیمت جذابیت داشته باشد این عرضه اولیه به بازار و رونق آن به اندازه خودش کمک می‌کند.

عضو هیات مدیره پویا زرکان بیان کرد: "فزر" تقریبا در سال ۸۰۰ کیلو طلا تولید می‌کند و حدود ۳۳۰ تومان به ازای هر سهم سود می‌دهد. در حال حاضر موجودی کالای ساخته شده فروخته نشده دارد که براساس صورت مالی منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ تقریبا ۱۶۰۰ کیلوگرم شمش طلای خالص موجودی "فزر" است که سود نهفته بسیار زیادی در این موجودی وجود دارد. با فرض فروش این موجودی بیبش از ۷۰۰ تومان به ازای هر سهم سود شناسایی می‌شود. این تکرار پذیر نیست و به این علت اتفاق افتاده که در دوسال اخیر براساس تصمیم هیات مدیره فروش صرفا به دلیل تامین نقدینگی موردنیاز اتفاق افتاده و مازاد را شرکت نفروخته است.

احمدی تاکید کرد: همان طور که می‌دانید قیمت جهانی طلا از ۱۳۰۰ دلار به ازای هر اونس افزایش داشته و امروز به بیش از ۱۸۰۰ دلار در هر اونس رسیده و این پیش بینی هیات مدیره بود و سود زیادی را برای شرکت به ارمغان می‌آورد.

بشنوید از طرح‌های توسعه‌ای

عضو هیات مدیره پویا زرکان درباره طرح‌های توسعه‌ای شرکت توضیح داد: سه طرح توسعه داریم که یکی از آن افزایش میزان طلای تولیدی است. خط تولیدی در کارخانه فرآوری پویازرکان در سال ۸۰۰ کیلو طلا تولید می‌کند و این امکان وجود دارد تا از پروژه هیپ لیچ خاک‌های طلا سالانه ۳۰۰ کیلوگرم به تولید شمش طلا اضافه کند که روی سودآوری شرکت بسیار موثر است.

وی افزود: پروژه دوم و سوم به سایر معادن شرکت "فزر" بر می‌گردد. معدن روی داغدالی است که ماده اصلی آن فلز روی بوده که پتانسیل آنومالی طلا در این معدن مشاهده شده و در حال تکمیل اکتشافات هستیم، اما در حال حاضر فلز روی را با ۵۲۰ هزار تن ذخیره قطعی و بیش از ۱.۵ میلیون تن ذخیره احتمالی داریم. پروژه‌ای که برای شرکت تعریف کردیم یک کارخانه کنسانتره روی است که این ماده معدنی از معدن داغدالی استخراج و در آن کارخانه به یک کنسانتره فلز روی تبدیل می‌شود.

احمدی ادامه داد: سومین پروژه به یکی دیگر از معادن "فزر" بر می‌گردد. پروژه کارخانه فرآوری سنگ تراورتن است. "فزر" معدن دیگری به نام تراورتن دارد که ۴۲۰ هزار تن ذخیره قطعی سنگ تراورتن دارد. ما آنجا می‌توانیم پس از استخراج سنگ‌ها را وارد کارخانه فرآوری سنگ کنیم و به بازار سنگ عرضه کنیم. این سه پروژه در دست اقدام است و در شرکت برنامه ریزی شده و پایان سال آینده به بهره برداری می‌رسد و ارقام خوبی را به سودآوری شرکت اضافه می‌کند.

آیا "فزر" چشم‌انتظار تامین مالی می‌ماند!

عضو هیات مدیره پویا زرکان افزود: "فزر" نیازی به تامین مالی ندارد و فری کش فلو بسیار بالایی دارد و حداقل در سال ۳۳۰ تومان سود می‌سازد. محصول طلا دارد و در فروش، نقدکردن، تولید آن مشکلی ندارد و جزو برنامه‌های شرکت است که حداکثر سود را در مجمع تقسیم کند.

"فزر" مجوز صادراتی را در جیب دارد؟

وی درخصوص بازار صادراتی "فزر" خاطرنشان کرد: "فزر" دو بازار فروش داخلی و صادراتی داریم. در بازار صادراتی از طریق اخذ مجوز از بانک مرکزی طلا را به کشور‌های همجوار صادر می‌کنیم و در این زمینه مشکلی نداریم. در بازار داخلی ابزار‌ها و امکانات زیادی داریم مثل بازار طلای تهران که بزرگترین بازار طلای خاورمیانه است، طلای "فزر" به راحتی در این بازار جذب می‌شود، ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده روی شمش طلا هم برداشته و امکان معامله این فلز بسیار راحت‌تر شده است. بانک کارگشایی، بورس کالا و خود بانک مرکزی که به تازگی از ما شمش طلا خریداری کرده است. در بازار داخل مشکلی نداریم و در بازار خارج هم بررسی می‌کنیم هر بازاری برای ما مناسب‌تر باشد اقدام به فروش در آن بازار خواهیم کرد.

احمدی عنوان کرد: "فزر" براساس پروانه‌ای که از وزارت صمت اخذ کرده بیش از ۱۱ میلیون تن ماده معدنی پرعیار و ۷.۵ میلیون تن ذخیره کم عیار دارد. مساحت آن ۳۶ کیلومتر مربع یعنی ۳۶۰۰ هکتار بوده و ما کمتر از ۱۰ درصد این محدوده یعنی ۱۱۲ هکتار عملیات استخراج انجام دادیم. ما به مرور زمان و برحسب نیاز عمل می‌کنیم.

از دیگر معادن "فزر" چه می‌دانیم

عضو هیات مدیره پویا زرکان درباره سایر معادن "فزر" گفت: "فزر" دو معدن دیگر را به نام‌های گور گور و آرپاچای در اختیار دارد که همه این معادن نزدیک به هم هستند و معدن طلای آق دره بسیار نزدیک به معدن طلای زرشوران که بزرگترین معدن طلای خاورمیانه است قرار دارد. قطعا در گورگور و آرپاچای در سال‌های آینده ذخایر بسیار ارزشمندی مثل معدن طلای آق دره اکتشاف تکمیلی خواهیم داشت. "فزر" معادن بسیار زیادی در اختیار دارد و همه این معادن در محیطی هستند که پرپتانسیل‌ترین نقطه برای وجود طلاست. جایی را نداریم که از آن نقطه طلای بیشتری داشته باشد. بازرترین مزیت "فزر" است.

وی با اشاره به سودآوری"فزر" تاکید کرد: درخصوص سود سالانه شرکت برای تولید ۸۰۰ کیلوگرم طلا به عدد ۳۳۰ تومان برای هر سهم اشاره شد. سود نهفته‌ای هم در موجودی کالا وجود دارد که در صورت‌های مالی آینده منعکس می‌شود که این سود با قیمت امروز عدد ۷۰۰ تومان برای هر سهم است. P/E در بازار مشخص است. شرکت "فزر" پتانسیل‌ها و مزایا و پروژه‌هایی دارد که کمتر از دو سال آینده به مدار تولید و بهره برداری می‌رسد. همه این‌ها در ارزشگذاری شرکت آمده که بین ۳۲۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان ارزشگذاری شده است. در واقع در روش‌های ارزش گذاری که یکی از آن‌ها P/E است، چون "فزر" در بورس مشابه نداشت ارزش گذار این امکان را نداشت که P/E شرکت‌های مشابه را بردارد؛ بنابراین ضریب P/E در جدول ارزشگذاری صفر در نظر گرفته شده است.

ارزش‌گذاری "فزر" و هزار حاشیه

احمدی در پایان گفت: علاوه بر آن کارشناسان رسمی دادگستری از روش‌های مخصوص ارزشگذاری را انجام دادند و آن‌ها هم به عدد ۳۲۰۰ تومان به ازای هر سهم رسیدند. روز چهارشنبه ۲۰ ماه جاری قرار است ۱۰ درصد "فزر" با کف قیمتی ۱۷۰۰ و سقف قیمتی ۲۱۶۷ تومان عرضه اولیه شود. از نظر بنده ما فروشنده، عرضه کننده و سهامدار عمده هستیم. برای ما این مساله جذابیت دارد که شرکت ما وارد بازار سرمایه می‌شود. اگرچه برای سهامدار عمده انتظار قیمت بیشتر بود. این عرضه اولیه در شرایط فعلی بازار سرمایه بسیار جذاب است و اساسا فرایند عرضه اولیه خوب یا بد نیست. آنچه مسلم و مهم است این است که ما داریم عرضه اولیه به قیمتی را انجام می‌دهیم یا گران؟ از نظر بنده قیمت گذاری بسیار پایین‌تر از آنچه که ارزش گذاری شده تعیین شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن