مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟


مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

تارا و دنا پلاس دو سدان کامپکت از سری تولیدات ایران خودرو به حساب می‌آید و درحال‌حاضر از حیث قیمت بازار و کلاس بدنه، رقیبان مستقیم یکدیگر به شمار می‌روند. پس واضح است که مقایسه تارا با دنا پلاس می‌تواند یکی از داغ‌ترین رقابت‌های خودرویی در بازار فعلی ایران باشد. در ادامه می‌توانید مقایسه کامل این دو محصول ایرانی را مطالعه کنید.

مقایسه تارا با دنا پلاس از جنبه طراحی بیرونی و کابین مقایسه فنی تارا دنده‌ای و دنا پلاس تجربه رانندگی با دنا پلاس و تارا دنده ‌ای امکانات تارا دنده‌ای و دنا پلاس

اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ سگمنت سدان‌های پرفروش ایرانی حالا یک بازیگر قدر پیدا کرده است و دیگر مثل گذشته به مدل‌هایی نظیر؛ دنا پلاس، تندر ۹۰، پژو پارس و... تعلق ندارد. تارا دنده‌ای جدیدترین سدان ملی ایران خودرو است که آمده تا قاعده بازی را به هم بزند و برای رقبای نه‌چندان پرشمارش در ایران خط و نشان بکشد. یکی از نزدیک‌ترین حریفان این خودرو، محصول هم‌خانواده‌اش یعنی دنا پلاس است که حدود پنج - شش سالی می‌شود در بازار ما از مشتریان دل می‌برد. در ادامه این مطلب، مقایسه تارا با دنا پلاس به عنوان دو سدان پرطرفدار ایرانی به آگاهی شما خواهد رسید.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

مقایسه تارا با دنا پلاس از جنبه طراحی بیرونی و کابین

پیش از شروع هر صحبتی درباره ظاهر این دو محصول ایکو باید یک نکته را روشن کنیم و آن اینکه در اینجا ما با دو خودروی فیس‌لیفت و نه کاملا جدید سروکار داریم. با وجود آنکه ایران خودرو این دو سدان شهری را به عنوان محصولاتی کاملا جدید به فهرست تولیدات خود اضافه کرده است اما باید این نکته را به ذهن بسپارید که دنا پلاس در اصل نسخه فیس‌لیفت سمند به حساب می‌آید که نمای جانبی آن هم دستخوش تغییراتی شده است. تارا هم جایگزین پژو ۳۰۱ فرانسوی شده و البته از همان پلتفرم و بدنه استفاده می‌کند، با این تفاوت که طرح نمای روبه‌رو و قسمت عقب آن به طور کامل ایرانیزه شده و چهره نسبتا نازیباتر از محصول فرانسوی برای این خودرو رقم خورده است.

خصوصا طرح چراغ‌ها، جلو پنجره و سپرها به دلیل زمخت بودن و استفاده نابجا از خطوط صاف و زوایای شکسته، هارمونی دلچسبی با خطوط ملایم‌تر نمای جانبی، مقابل چشمان بینندگان ارائه نمی‌دهد.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

دنا پلاس در نمای روبه‌رو و عقب و همچنین خطوط کناری به ویژه پنجره‌های درب عقب، تغییرات محسوسی نسبت به سمند پیدا کرده و گرچه به عنوان خودرویی زیبا و با استایلی اسپرت و مهیج میان عموم جامعه شناخته می‌شود، اما وقتی تعصبات را کنار می‌گذاریم و با دید کارشناسی روی ظاهر این خودرو دقیق می‌شویم، متوجه عدم هماهنگی نسبی میان المان‌های چهره و سایر قسمت‌های این خودرو با یکدیگر خواهیم شد. اما به هر حال در بازار محدود ایران، دنا پلاس چهره‌ای جذاب و اسپرت ارائه می‌دهد.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

شمایل تارا نیز گرچه در ابتدا موجب شنیده شدن صدای انتقادات بسیاری شد اما طبق معمول چشمانمان به دیدن آن عادت کرد و رفته‌رفته زیبایی‌هایش بیشتر در نظر مشتریان ایرانی پدیدار شد. با این حساب به نظر می‌رسد که با وجود همه کمبودها و البته برخی نکات مثبت در ظاهر این دو حریف، درنهایت این مشتریان هستند که دنا پلاس یا تارا به عنوان خودروی زیباتر انتخاب خواهند کرد.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

درون کابین‌ها اوضاع کمی متفاوت می‌شود؛ اگر داشبورد دنا پلاس و تارا را کنار همدیگر بگذاریم. مسلما جذابیت‌های جلوداشبورد دنا پلاس و تقارن موجود در آن به علاوه استفاده از قطعات دکوراتیو طرح چوب، زودتر چشمان ما را به طرف خود جلب می‌کند. اما طرح داشبورد تارا که تقلیدی نه‌چندان جذاب از فضای داخلی پژو ۳۰۱ به حساب می‌آید، در مجموع خیلی چنگی به دل نمی‌زند و نسبتاً ساده‌تر به نظر می‌آید. بنابراین از لحاظ زیبایی داخلی، دنا پلاس طرفداران بیشتری دور خود جمع خواهد کرد.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

اما می‌دانیم که زیبایی همه‌چیز نیست و با مرور زمان عادی می‌شود و رفته‌رفته فاکتور کاربردی بودن فضای داخلی بیشتر به چشم می‌آید. خوشبختانه محیط درونی هر دو خودرو به‌راحتی می‌تواند ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال با قد و هیکل متعارف و متوسط را درون خود جا دهد. از لحاظ فضای پای سرنشینان عقب نیز تارا و دنا پلاس مناسب ظاهر شده و محدودیت قابل توجهی برای افراد حاضر در ردیف دوم ایجاد نمی‌کند.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

اما نکته بسیار مثبت تارا و مزیت اصلی آن، صندوق بسیار بزرگ ۶۴۰ لیتری این خودرو است که از تمامی سدان‌های تولید داخل و حتی برخی کراس اوورهای پرطرفدار بازار گنجایش بیشتری دارد. بنابراین خیال شما در مسافرت‌ها بیش‌ازپیش با تارا راحت خواهد بود. البته دنا پلاس هم در این زمینه دست‌بسته نیست؛ چراکه بعد از تارا یکی از بزرگ‌ترین صندوق عقب‌های موجود را به خود اختصاص داده و حدود ۵۰۰ لیتر فضا در اختیار لوازم شما خواهد گذاشت. کیفیت متریال کابین هر دو خودرو نیز چندان سطح بالا و مرغوب نیست اما در این میان می‌شود گفت که اوضاع تارا اندکی بهتر از دنا پلاس است.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

مقایسه فنی تارا دنده‌ای و دنا پلاس

عملکرد فنی هر دو شرکت‌کننده حاضر در این رقابت، کفه ترازو را به یک اندازه پایین می‌برد و تقریبا مشابه ارزیابی می‌شود. زیرا موتورهای تنفسی طبیعی حاضر در این میدان نهایتا قادر هستند ۱۱۳ اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس ۵ دنده دستی به انتهای پلوس‌ها و چرخ‌های جلو منتقل کنند. البته موتور دنا پلاس از نوع ef۷ به حجم ۱.۷ لیتر است و گشتاور تولیدی آن کمی بیشتر از موتور ۱.۶ لیتری تیوفایو تارا خواهد بود.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

در این راستا چرخ‌های جلو دنا پلاس با نهایت گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر به چرخش درمی‌آید و این در حالی است که تایرهای تارا دنده‌ای بیشترین گشتاوری که لمس خواهد کرد، از مرز ۱۴۴ نیوتون متر فراتر نمی‌رود. بنابراین طبق تست‌های رسمی، دنا پلاس شتاب صفر تا صد تقریبا بهتری ارائه می‌دهد و ظرف مدت ۱۲.۰۳ ثانیه از حالت درجا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. تارا دنده‌ای هم تقریبا به همین میزان چابک و چالاک است اما نشانگر سرعتش حدود ۴۷ صدم ثانیه بیشتر زمان نیاز دارد تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را نشان دهد. البته این اعداد برای تست‌های رسمی هستند و شاید در عمل با بنزین معمولی و همچنین تحت شرایط مختلف جاده‌ای اختلاف شتاب چندانی بین دو خودرو در عمل به چشم نیاید.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

ضمنا طبق گفته ایران خودرو دنا پلاس می‌تواند تا ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت صورت بگیرد این رقم در تارا هم تقریبا مشابه است. میانگین مصرف سوخت دنا پلاس برابر ۷.۴۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و تارا هم به حدود ۷.۰۶ لیتر بنزین نیاز دارد تا بتواند مسافتی معادل ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید. جدول زیر را مطالعه کنید تا کلیه اطلاعات لازم درباره مشخصات فنی دنا پلاس ساده و تارا دنده‌ای به اطلاعتان برساند‌.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

تجربه رانندگی با دنا پلاس و تارا دنده ‌ای

نشستن پشت فرمان هر یک از این دو خودرو احساسی تقریبا متفاوت را به شما منتقل می‌کند. فضای داخلی دنا پلاس با وجود زیباتر بودن، از لحاظ حس و هیجان رانندگی توفیق کمتری دارد و راننده را با حسی اصطلاحا مصنوعی و البته آشناتر مواجه می‌کند. اما پشت فرمان تارا با توجه به سبک طراحی اسپرت‌تر غربیلک فرمان و صندلی‌های مناسب‌تر، حس و حالی تقریبا جدید و دلگرم‌کننده‌تر به شما منتقل می‌شود. تسلط بر ابعاد بدنه خودرو نیز در تارا بیشتر احساس می‌شود.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

با روشن شدن موتورها سروصدای زیادی درون کابین این دو خودرو به گوش نمی‌رسد. به ویژه تارا از این نظر عملکرد تقریبا مناسب‌تری دارد و به نظر می‌رسد که فرآیند عایق‌بندی کابین آن از لحاظ ورود سروصدای موتور و یا دیگر صداهای مزاحم، به نحوی بهتر از دنا پلاس انجام‌ گرفته باشد. پس از شروع حرکت، از لحاظ چابکی هر دو خودرو تقریباً عملکردی نزدیک به هم را نشان می‌دهد و به عنوان خودروهای شهری معمولی، رضایت مشتریان خانوادگی را در این باره به‌دست خواهد آورد.

البته گر بخواهید کمی چالش برانگیزتر با این ماشین‌ها رفتار کنید، متوجه می‌شوید که تارا دنده‌ای در سرعت‌های بالا عملکردی پایدار و دلگرم‌کننده‌تر ارائه می‌دهد؛ دلیل این امر را هم می‌توان در پلتفرم جدیدتر این خودرو که موجب پایداری بهتر آن می‌شود و همچنین بهره‌گیری از سیستم کنترل پایداری جست‌وجو کرد. بنابراین از جهت هندلینگ تارا نسبت به دنا پلاس که از پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ استفاده می‌کند و فاقد سیستم‌های کنترل کشش و پایداری است، برتر ظاهر می‌شود. ترمزهای هر دو خودرو نیز در شرایط عادی به ویژه در نسخه‌های مجهز به ترمز دیسکی عقب، تقریبا اطمینان‌بخش عمل می‌کند.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

ناگفته نماند که هندلینگ و پایداری بهتر خودروها، معمولا یک قربانی نیاز دارد و آن هم کیفیت سواری و یا نرمی سیستم تعلیق است. در این میان گرچه سیستم تعلیق تارا خیلی خشک نیست اما با این حال، نسبت به دنا پلاس کمی اسپرت و سفت‌تر به نظر می‌رسد و شاید در عبور از جاده‌های ناهموار و پستی‌وبلندی‌ها، کوبش‌های بیشتری را به درون کابین انتقال دهد.

امکانات تارا دنده‌ای و دنا پلاس

با نگاهی به فهرست امکانات رفاهی دنا پلاس برایتان روشن می‌شود که این خودرو امکانات نسبتا معقولی در مقایسه با دیگر محصولات داخلی و تارا دنده‌ای ارائه می‌دهد.‌ البته برخی تجهیزات آن در نسخه‌های کم‌آپشن حذف شده‌اند اما به هر حال فول‌ترین نسخه‌های دنا پلاس امکانات مناسبی دارند که در زیر به آنها اشاره کرده‌ایم:

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

سامانه کروز کنترل، سانروف، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ۸ حالته برقی، رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی، حسگر پارک و دوربین عقب، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ بدرقه، مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه دریچه برای سرنشینان ردیف دوم، چهار عدد کیسه هوای سرنشینان جلو، فرمان هیدرولیک با دکمه‎های کنترل، ترمز ضد قفل ABS وEBD، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو و ترمز دیسکی عقب.

تارا دنده‌ای هم گرچه در این بین خیلی پرآپشن به نظر نمی‌رسد اما تجهیزات قابل قبولی به ویژه در بخش سامانه‌های کنترل پایداری در این سدان ایرانی تعبیه شده و لیست تجهیزات آن مواردی مثل: ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش، دو کیسه هوا، فرمان برقی با کلیدهای کنترل، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر و میرورلینک، مه شکن‌های جلو وعقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نورچراغ جلو، چراغ روز، سنسور فشار باد تایرها، سیستم روشنائی ترک خودرو، سنسور دنده عقب، سانروف، کروز کنترل و... را در برمی‌گیرد.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

بنابراین دنا پلاس در بخش امکانات رفاهی به دلیل برخورداری از سانروف و صندلی برقی نسبت به حریف برتری دارد اما تارا نیز به خاطر بهره‌مندی از سیستم‌های کنترل کشش، کنترل پایداری و...، از لحاظ تجهیزات ایمنی مرتبط با سیستم ترمز ماشین بهتری خواهد بود.

نتیجه مقایسه تارا دنده‌ای با دنا پلاس

در پایان باید گفت که تارا دنده‌ای خودروی جمع‌وجور و نسبتا جذابی به نظر می‌رسد؛ در سمت دیگر دنا پلاس نیز به خوبی در بازار ایران جا افتاده و مشتریان فراوانی برای خود دست‌وپا کرده است پس حریف دست‌وپا بسته‌ای در برابر تارا نخواهد بود. به هر حال در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که تارا دنده‌ای به دلایلی مثل موارد زیر می‌تواند خودروی بهتری نسبت به دنا پلاس باشد: صندوق عقب بسیار وسیع، کیفیت ساخت تقریبا بهتر به ویژه در بخش مونتاژ کابین، هندلینگ بالاتر خصوصا هنگام عبور پرسرعت از مسیرهای مارپیچ، بهره‌مندی از سامانه‌های کنترل پایداری و کنترل کشش که سطح امنیت خودرو به خصوص هنگام عبور از جاده‌های لغزنده را به‌شدت افزایش می‌دهد و بالاخره پلتفرم جدیدتر که قطعا سطح استحکام و ایمنی این محصول را نسبت به دیگر خودروهای داخلی ارتقا می‌بخشد.

مقایسه تارا با دنا پلاس / کدام سدان ایران خودرو، ماشین بهتری است؟

اما دنا پلاس هم به دلایلی مثل طراحی ظاهری اسپرت‌تر، وفور لوازم جانبی به ویژه لوازم بدنه، بازار خریدوفروش پررونق، طراحی داخلی زیباتر و برخورداری از برخی امکانات رفاهی بیشتر، می‌تواند نظر برخی مشتریان را در مقابل تارا بیشتر به سمت خود جلب کند و از نظر ایشان ماشین بهتری نسبت به حریف تلقی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا