هنر اصیل تعزیه قزوین نیازمند تربیت نسل جدید است


هنر اصیل تعزیه قزوین نیازمند تربیت نسل جدید است

قزوین- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تعزیه را هنری با محتوای غنی و مقدس دانست و گفت: هنر اصیل تعزیه قزوین نیازمند تربیت نسل جدید است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، محمدحسین فائزی در دیدار اعضای انجمن تعزیه داران استان، کارکرد انجمن تعزیه استان در بُعد تربیتی را مهم برشمرد و افزود: معتقدم که تعزیه هنری است با محتوای غنی و مقدس، که برای بقا و روزآمدی، نیازمند تربیت نسل نو و تازه نفس در این عرصه است.

وی اظهار داشت: وقتی ذائقه‌ی رسانه‌ای مخاطب متناسب با پیشرفت‌های فناورانه تغییر می‌کند، متولیان هنری اصیل همچون تعزیه نیز می‌بایست با استفاده از ابزارهای نوین و روزآمد، بهره‌گیری از موسیقی وزین ایرانی، دکور و طراحی لباس حرفه‌ای، در ارتقاء کیفی تعزیه بکوشند.

این مسوول فرهنگی از انجمن تعزیه خواست ضمن هماهنگی کامل با سایر انجمن‌های مرتبط از جمله ادبی، نمایش و موسیقی از ظرفیت‌های آنان در بالا بردن سطح کیفی تعزیه استفاده کنند.
وی تصریح کرد: طراحی دوره‌های آموزشی و تولید سرفصل‌های تخصصی، هر چه سریع‌تر بایستی در دستور کار انجمن قرار گیرد تا با برنامه‌ریزی بهتر بتوانیم با همکاری مدارس و مجموعه‌های دیگر استانی، تربیت و پرورش نسل جدید تعزیه خوان را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، اولویت بندی مخاطبان تعزیه را یکی از مهم‌ترین مسائلی دانست که متولیان امر بایستی مدنظر آورند و ضمن تلطیف فضا برای مخاطبان، ازجمله کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها، جریان تعزیه را به شکلی پیش برند تا همه اقشار و رده‌های سنی بتوانند از دیدن آن حظ و بهره حداکثری را ببرند.

هنر اصیل تعزیه قزوین نیازمند تربیت نسل جدید است


دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین، ارائه تقویم سالانه برنامه‌های انجمن تعزیه استان بر اساس جدول زمانی جهت اجرا حتی در اعیاد مذهبی را لازمه کار این انجمن عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: ما این آمادگی را داریم تا تمهیدات لازم برای اجرای تعزیه در ماه مبارک رمضان همزمان با برگزاری نمایشگاه قرآن در سال ۱۴۰۱ استان قزوین را فراهم نماییم.
فائزی اصلی‌ترین کار یعنی رعایت امانت در ارائه‌ی مضامین و استنادات دقیق تاریخی و پرهیز از هرگونه تحریف و انحراف در تاریخ را یکی از اصول تولید شعر و متن در تعزیه عنوان کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین همچنین از متولیان تعزیه در استان خواست به مقوله طراحی لباس‌ها و طراحی دکور نگاهی علمی و تخصصی داشته باشند و به تعزیه به عنوان یک هنر برجسته در کشور نگاه شود.
وی تصریح کرد: انجمن تعزیه باید با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، با دعوت از افراد صاحب نام و برجسته کشور در زمینه شعر، تولید سناریو، کارگردانی، طراحی دکور و طراحی لباس، اسباب رشد و ارتقاء سطح فعالیت خود و سایر گروه‌های دیگر تعزیه خوان در استان را فراهم آورد.
فائزی یکی از محورهای هویت بخش تعزیه‌ی قزوین را یاد و نام شهید عباس بابایی عنوان کرد که می‌توان جشنواره‌ها و برنامه‌های بزرگ استانی و ملی را با نام این شهید گرانقدر مزین نمود.

مدیر انجمن تعزیه داران علمدار کربلا در ابتدای این دیدار با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این انجمن در سطح استان و کشور گفت: انجمن تعزیه استان از سال ۱۳۹۴ در قالب هیات تعزیه به ثبت رسید و در سال ۹۸ به عنوان انجمن تعزیه فعالیت‌های خود را پی گرفت، اجراها و افتخارات خوبی را در استان و سطح کشور برجای گذاشت.

حشمت الله اسلامی عضو موافق خوان تعزیه استان قزوین افزود: این انجمن، که پیشینه‌ی دیرینی در احیاء رویدادهای بدو اسلام و مصائب و مرارت‌هایی که بر ائمه از گذشته داشته را از برترین انجمن‌های تعزیه کشور خواند و خواست با استمرار حمایت‌های از گذشته تا کنون، بویژه ساخت جایگاهی ثابت، مختص اجرای برنامه‌های این انجمن، زمینه برای برگزاری همایش‌های استانی و ملی در قزوین فراهم گردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش