بابل تی چیست؟ چه خواصی دارد؟ چطور تهیه می‌شود؟


بابل تی چیست؟ چه خواصی دارد؟ چطور تهیه می‌شود؟

بابل تی نوشیدنی بومی تایوان است که به‌تازگی در جهان محبوب شده. این نوشیدنی ظاهری جذاب و مزه‌ای شیرین دارد و می‌تواند جایگزین اسموتی میوه‌ای و قهوه باشد. بابل تی طعم‌های گوناگونی دارد و می‌توان در آن از شربت‌ها و مخلفات دیگری مانند ژله، پودینگ، یخ و تکه‌های میوه استفاده کرد. این نوشیدنی معمولا سرد […] نوشته بابل تی چیست؟ چه خواصی دارد؟ چطور تهیه...

بابل تی نوشیدنی بومی تایوان است که به‌تازگی در جهان محبوب شده. این نوشیدنی ظاهری جذاب و مزه‌ای شیرین دارد و می‌تواند جایگزین اسموتی میوه‌ای و قهوه باشد. بابل تی طعم‌های گوناگونی دارد و می‌توان در آن از شربت‌ها و مخلفات دیگری مانند ژله، پودینگ، یخ و تکه‌های میوه استفاده کرد. این نوشیدنی معمولا سرد و با نی درشت سرو می‌شود که برای مکیدن دانه‌ها بوبا همراه با چای مناسب است. در ادامه توضیح می‌دهیم که بابل تی چیست و از چه موادی تشکیل می‌شود، چه خواصی دارد و چگونه تهیه می‌شود.

بابل تی چیست؟

بابل تی معمولا از چای شیرین‌شده، شیر و دانه‌های تاپیوکا تشکیل می‌شود. البته این نوشیدنی طعم‌های گوناگونی دارد، از چای‌های ساده‌ای مانند چای سیاه یا یاس گرفته تا طعم‌های میوه‌ای مانند توت‌فرنگی، شهد گیاهی و حتی تارو. بابل تی معمولا سرد سرو می‌شود و گاهی به آن چای بوبا نیز می‌گویند.

تارو (taro) از سبزیجات ریشه‌ای است که در غذاهای آسیایی استفاده می‌شود.

بابل تی از ۲ قسمت تشکیل می‌شود:

چای پایه؛ افزودنی‌ها و مخلفات همراه چای.

چای پایه معمولا چای سیاه، سبز، سفید یا چای یاس است. البته می‌توانید از چای‌های دیگری مانند ماچا‌لاته، شربت‌هایی با طعم میوه‌هایی مانند آناناس و توت‌فرنگی یا شیر استفاده کنید. در ادامه درباره افزودنی‌ها مفصل توضیح داده‌ایم.

افزودنی‌ها و مخلفات بابل تی

۱. پودینگ

پودینگ از زرده تخم‌مرغ، خامه و شکر تهیه می‌شود و گزینه‌ای عالی برای بابل‌تی‌های خامه‌ای است. می‌توانید از پودینگ با طعم‌های متفاوتی مانند طعم ریشه تارو و سایر میوه‌ها نیز استفاده کنید.

۲. ژله

معمولا بافت ژله سفت‌تر از پودینگ است. می‌توانید از ژله در هر نوعی از بابل تی استفاده کنید.

۳. تاپیوکا

دانه‌های تاپیوکا که به آن بوبا نیز می‌گویند از نشاسته تصفیه‌شده و بدون گلوتن تاپیوکا تهیه می‌شود. نشاسته تاپیوکا از ریشه کاساوا استخراج می‌شود. کاساوا گیاهی است که بیشتر در نیجریه و تایلند کشت می‌شود. تاپیوکا از افزودنی‌های معمول در دسرهای سنتی آسیایی است. این دانه‌ها بافتی لغزنده و جویدنی و مزه‌ای شیرین دارند و شبیه مرواریدهای کوچک سیاهی هستند که در ته لیوان بابل تی داغ یا سردتان ته‌نشین می‌شوند.

بوبا مزه خاصی ندارد و معمولا به آن شیرین‌کننده اضافه می‌شود. به‌گفته نیویورک تایمز، نشاسته تاپیوکا با شربت شکر قهوه‌ای، آب، پتاسیم سوربات و گوارگام ترکیب می‌شود تا پودری مرطوب با رنگی کاراملی تولید شود.

۴. توپ‌های تارو یا تارو بال

این ماده غذایی سنتی تایوانی از پوره سیب‌زمینی شیرین تشکیل می‌شود و می‌توان آن را به‌صورت داغ یا سرد به بابل تی اضافه کرد.

۵. میوه

می‌توانید روی بابل تی میوه‌های رنگارنگی بگذارید و خاصیت این نوشیدنی خوش‌مزه را افزایش دهید. انبه، کیوی، توت‌فرنگی، شهد گیاهی و میوه گل‌ساعتی طعم‌های محبوبی هستند که معمولا برای بابل تی استفاده می‌شوند.

۶. شیر یا افزودنی غیرلبنی برای خامه‌ای‌کردن نوشیدنی

می‌توانید روی چای خود از خامه زده‌شده استفاده کنید. برای ایجاد طعمی متفاوت می‌توانید از کمی پودر پنیر یا پنیرخامه‌ای استفاده کنید و چای پنیری تهیه کنید. شاید برایتان عجیب باشد، ولی ترکیب شیرینی و شوری عالی است.

۷. شیرین‌کننده

گرچه دستور سنتی برای بابل تی وجود ندارد، ساده‌ترین نوع آن چای‌سبز یا سیاه شیرین‌شده همراه با دانه‌های تاپیوکاست. البته می‌توانید بابل تی بدون بوبا نیز داشته باشید!

خواص بابل تی

بابل تی چیست؟ چه خواصی دارد؟ چطور تهیه می‌شود؟خواص بابل تی به مواد اولیه استفاده‌شده در آن بستگی دارد.

بابل تی معمولا کالری زیادی دارد و به‌دلیل طعم شیرین و عجیب و دانه‌های تاپیوکای جویدنی‌اش محبوب است نه خواص و فوایدش برای سلامتی. بابل تی مقادیر اندکی از این مواد مغذی دارد:

فولات یا فولیک‌اسید؛ کلسیم؛ آهن؛ سلنیوم.

خواص دانه‌های تاپیوکای استفاده‌شده در بابل تی

ویتامین و مواد معدنی تاپیوکا بسیار کم است و کمبود فیبر آن به‌اندازه‌ای است که اگر مقدار زیادی از آن را مصرف کنید، احتمالا دچار یبوست می‌شوید. البته کالری و کربوهیدرات‌های آن می‌توانند انرژی شما را افزایش دهند.

خواص حاصل از چای بابل تی

فنول‌ها و پلی‌فنول‌های چای موجود در بابل تی اثرات مطلوبی بر مشکلات قلبی‌عروقی و چاقی دارند. چای موجود در این نوشیدنی برای سلامتی این مزایا را دارد:

۱. کاهش فشارخون و کمک به سلامت قلب

چای‌ سبز (پایه معمول بابل تی) فشارخون و کلسترول کل را پایین می‌آورد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. اگر بیشتر شکر و دانه‌های بوبای چای خود را حذف کنید، نوشیدنی‌تان از عناصر ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان‌هایی برخوردار خواهد بود که می‌توانند دیواره رگ‌های خونی را تقویت و از تشکیل پلاک در شریان‌ها جلوگیری کنند.

۲. کاهش خطر ابتلا به سرطان

چای‌ سبز روی انواع خاصی از سرطان اثر دارد. پژوهشگران با بررسی آنتی‌اکسیدان‌های چای‌ سبز دریافتند که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های کبد، سینه، پروستات و کولورکتال را کاهش دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که آسیب ناشی از مولکول‌های ناپایدار اکسیژن در بدن را کُند یا از آن جلوگیری می‌کنند.

۳. ضدالتهاب و مفید برای پوست

چای‌ سبز خاصیت ضدالتهابی نیز دارد و موجب شفاف و درخشان‌شدن پوست می‌شود. البته نباید از چای‌ سبز لاته استفاده کنید، زیرا شکر فراوانی دارد.

خواص میوه‌ها

میزان میوه موجود در این چای به‌اندازه‌ای نیست که از خواص آنها بهره‌مند شوید. گاهی نیز از طعم‌دهنده‌های مصنوعی میوه یا کنسانتره‌های شیرین میوه استفاده می‌شود.

خواص شیر

شیر از منابع پروتئین و کلسیم است؛ کلسیم به تقویت استخوان‌ها و پروتئین به عملکرد درست بدن کمک می‌کند.

چطور خواص بابل تی را بیفزاییم و از مضراتش بکاهیم؟

با استفاده از مواد مفید و سالم می‌توانید در خانه بابل تی سالم‌تر و مغذی‌تری تهیه کنید. معمولا بابل تی حاوی مقدار زیادی قند است که موجب ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و چاقی می‌شود. بابل تی با شیرین‌کننده‌های مصنوعی، عسل یا سایر شیرین‌کننده‌های سالم یا بدون شکر نیز گزینه خوبی است.

می‌توانید با مصرف شکر یا شربت کمتر، شیر بدون چربی و حذف دانه‌های تاپیوکا نوشیدنی سالم‌تری تهیه کنید. استفاده کمتر از مخلفاتی مانند ژله، پودینگ یا دانه‌های تاپیوکا (که مقدار زیادی شکر دارند) مصرف شکر را کاهش چشمگیری می‌دهند.

جایگزین‌کردن شیر با شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، شیر بادام، شیرنارگیل یا پودر شیر غیرلبنی یا کافی کریمر نیز کالری مصرفی را کاهش می‌دهد. خواص سلامتی این مواد بیشتر از شیر کامل یا خامه است و برای کسانی که به لبنیات حساسیت دارند نیز گزینه‌های خوبی هستند.

طرز تهیه بابل تی

بابل تی چیست؟ چه خواصی دارد؟ چطور تهیه می‌شود؟

می‌توانید بسته به ذائقه‌تان با مواد مختلفی این چای را تهیه کنید. دستور‌های فراوانی وجود دارند، مثلا دستوری که در آن از چای سیاه، دانه‌های تاپیوکا و خامه کف‌دار استفاده می‌شود. می‌توانید از چای‌ سبز، آب داغ، دانه‌های تاپیوکا، عسل، شیر و یخ نیز استفاده کنید.

در دستور تهیه‌ای سالم‌تر، از چنین موادی استفاده می‌شود:

لیمو؛ عسل؛ برگ نعناع؛ ​​گلبرگ رُز؛ دارچین؛ زنجبیل؛ شیر سویا؛ برنج قهوه‌ای؛ آب‌میوه.

در ادامه یکی از دستورهای تهیه بابل تی را ارائه کرده‌ایم.

نکاتی که پیش از تهیه بابل تی باید در نظر بگیرید

پیش از تهیه بابل تی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

از چایی استفاده کنید که طعمی قوی دارد (مانند چای سیاه یا چای یاسمن). برای تهیه بابل تی، چای با شیر و تکه‌های یخ رقیق می‌شود. بنابراین باید از چایی با طعمی قوی استفاده کنید که طعمش را حفظ کند. بعضی از انواع بوبا ۵دقیقه‌ای می‌پزند و پخت بعضی دیگر تا ۱ ساعت هم طول می‌کشد. دانه‌های تاپیوکای سریع‌پز را به تعداد لازم بپزید نه بیشتر، زیرا دانه‌های پخته‌شده پس از سردشدن سفت می‌شوند و کیفیت خوبی نخواهند داشت. البته اگر دانه‌ها را در آبی رها کنید که در آن پخته شده‌اند، مدت بیشتری بافت نرمشان را حفظ می‌کنند. پس از پخت، آب ظرف را خالی نکنید و با کفگیر دانه‌های تاپیوکا را از ظرف خارج کنید و دانه‌های اضافه را بیرون نیاورید. برای طعم بهتر می‌توانید از شیر کامل یا خامه غلیظ استفاده کنید. استفاده از ترکیب نصف شیر کامل و نصف خامه نیز ایده خوبی است. از گزینه‌های غیرلبنی مانند شیر مغزها یا شیر سویا نیز می‌توانید استفاده کنید. شکر یا عسل (یا هر شهد غلیظ دیگری) را وقتی که چای داغ است اضافه کنید تا به‌خوبی حل شود. هرکسی مقدار شیرینی خاصی را ترجیح می‌دهد، پس می‌توانید شربتی ساده‌ تهیه کنید تا هرکس هرچقدر خواست به نوشیدنی‌اش اضافه کند. می‌توانید چای را ۱ یا ۲ روز قبل دم کنید و در یخچال نگه دارید. شربت را نیز می‌توانید از چند روز قبل آماده کنید. ولی دانه‌های تاپیوکا را زودتر از یک ساعت قبل آماده نکنید، زیرا به‌سرعت سفت می‌شوند.

مواد لازم برای ۴ نفر

۸ عدد چای کیسه‌ای سیاه یا ۳ قاشق غذاخوری چای سیاه خشک؛ ۴ پیمانه آب داغ؛ سه‌چهارم پیمانه دانه‌های تاپیوکای زودپز؛ شیر کامل یا شیر مدنظر برای سِروکردن؛ شربت ساده یا شیرین‌کننده مدنظر برای سروکردن.

مواد لازم برای تهیه شربت

نصف پیمانه آب؛ نصف پیمانه شکر.

می‌توانید مقدار تاپیوکا یا شربت را به سلیقه خود تغییر دهید.

طرز تهیه

۱. چای‌های کیسه‌ای یا چای خشک را در ۴ پیمانه آبِ جوش بریزید. بگذارید چای تا خنک‌شدن کامل آب داخلش بماند.

۲. برای تهیه شربت، آب و شکر را داخل شیرجوش بریزید و آن را روی شعله متوسط قرار دهید و به‌سرعت هم بزنید. صبر کنید که آب به جوش بیاید و شکر کاملا حل شود. ظرف را از روی حرارت بردارید تا شربت خنک شود. سپس شربت را به ظرفی شیشه‌ای انتقال دهید.

۳. حدود ۴ پیمانه آب را جوش بیاورید و دانه‌های تاپیوکا را داخل آن بریزید. دانه‌های تاپیوکا را هم بزنید و صبر کنید تا شناور شوند و بالا بیایند. ۵ دقیقه دیگر نیز آنها را بپزید. یک دانه تاپیوکا را امتحان کنید که مطمئن شوید به‌اندازه کافی نرم شده است. اگر هنوز سفت است، چند دقیقه دیگر نیز صبر کنید. پس از پخت، دانه‌ها را با کفگیر از آب داغ خارج کنید. سپس آنها را به کاسه‌ای منتقل و با چند قاشق غذاخوری شربت ساده مخلوط کنید.

۴. چای را داخل پارچ صاف کنید. در ۴ لیوان بزرگ دانه‌های تاپیوکای پخته، چند تکه یخ، یک فنجان چای، ۱٫۵ قاشق غذاخوری شیر و ۱٫۵ قاشق غذاخوری شربت ساده بریزید. شیر و چای را هم بزنید و مزه کنید. بسته به ذائقه‌تان می‌توانید شربت و شیر بیشتری اضافه کنید.

۵. اگر بابل تی را برای مهمان‌هایتان آماده می‌کنید، ظرف کوچکی از شیر و شربت را روی میز قرار دهید که مهمانان بتوانند به بابل تی خود شربت و شیر اضافه کنند.

این چای معمولا با نی مخصوص بوبا سِرو می‌شود. این نی آن‌قدر بزرگ است که می‌توانید با آن دانه‌های تاپیوکا را همراه چای بمکید. اگر این نی را ندارید، می‌توانید از قاشق استفاده کنید.

نکات احتیاطی برای مصرف بابل تی

گرچه حساسیت به تاپیوکا نادر است، در بیماران مبتلا به بیماری سلیاک یا سایر بیماری‌های گوارشی عدم‌تحمل آن مشاهده شده است. اگر به سبزیجات ریشه‌دار حساسیت دارید، از مصرف تاپیوکا اجتناب کنید. بعضی از افرادی که به شیره گیاهی آلرژی دارند، ممکن است که به محصولات تهیه‌شده از کاساوا نیز واکنش آلرژیک نشان دهند. در بخش‌های خاصی از جهان ریشه کاساوا منبع اصلی کربوهیدرات‌ است. ولی فراوری نادرست آن موجب بروز مشکلات سلامتی جدی می‌شود. مثلا پخت، خیساندن یا تخمیر ناکافی یا نادرست ریشه یا پوست کاساوا می‌تواند منجر به مسمومیت سیانید، اثرات عصبی و گواتر شود. بعضی از آردهای تاپیوکا نیز سولفیت دارند. بنابراین اگر به سولفیت حساسیت دارید، بهتر است از مصرف بابل تی پرهیز کنید. در مصرف بابل تی زیاده‌روی نکنید. بیشتر انواع بابل تی مقدار زیادی شکر دارند. مصرف زیاد شکر با عوارض سلامتی جدی مانند چاقی، بیماری‌های قلبی‌عروقی، بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD)، زوال شناختی و بعضی از انواع سرطان مرتبط است. نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر با افزایش چربی بدن در کودکان خردسال نیز مرتبط است.

شما بگویید

نظر شما درباره بابل تی چیست؟ تا به‌ حال بابل تی نوشیده‌اید؟ طعم‌های محبوبتان کدام‌ها هستند؟ می‌توانید در بخش «ارسال دیدگاه» نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منابع دیگر: webmd.com

section.chetor__product__boxsection.chetor__product__box .main__img.chetor__product__box-title.chetor__product__box-text.chetor__product__box-btn-wrappera.chetor__product__box-anchor-text.chetor__product__box-text p@media only screen and (max-width:380px).chetor__product__box-text.chetor__product__box-title.chetor__product__box-btn-wrapper}

.chetor__product__box-badge.chetor__product__box-text .price del .chetor__product__box-text .price ins .chetor__product__box .image-holder .chetor__product__box-text p .ads-block .section-heading .bsac-container > div:empty

راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟