مثبت شدن تست بارداری، چه اقداماتی لازم است؟


مثبت شدن تست بارداری، چه اقداماتی لازم است؟

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که اقدامات اولیه پس از مثبت شدن تست بارداری چیست؟

سوال : اقدامات اولیه پس از مثبت شدن تست بارداری چیست؟

پاسخ : پس از انجام آزمایش خون و مثبت شدن بارداری، اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که خبر بارداری خود را به همسرتان بدهید و یک جشن دو نفره برگزار کنید. اما قطعا پس از آن سوالات زیادی برای شما ایجاد خواهد شد. سوالاتی در خصوص اولین اقداماتی که باید انجام دهید، رژیم غذایی که باید داشته باشید، مکمل ها و ویتامین هایی که باید مصرف کنید و باید ها و نباید های دیگری که در طول بارداری می بایست به آن ها توجه داشته باشید.

برای آگاهی بیشتر از اقدامات اولیه پس از تست بارداری به سراغ دکتر پوپه آ رضاییان متخصص زنان و زایمان و زیبایی رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر پوپه آ رضاییان یا دریافت نوبت از مطب دکتر پوپه آ رضاییان کلیک کنید.

.jabeh_embed_frame .jabeh_embed_frame iframe

مثبت شدن تست بارداری، چه اقداماتی لازم است؟

مهم‌ترین و اولین اقدامات پس از مثبت شدن بارداری

انجام تست بارداری:

ممکن است شما از تست های خانگی مانند بی بی چک برای اطلاع از بارداری تان استفاده کرده باشید که در این صورت لازم است حتما تست بارداری با انجام آزمایش خون را انجام دهید. بعد از به تاخیر افتادن قاعدگی، اولین قدم برای اطمینان کامل از باردار بودن، انجام تست بارداری با آزمایش خون است. برای انجام تست بارداری باید حتما به آزمایشگاه مراجعه نمایید و به نتیجه تست بارداری خانگی اکتفا نکنید.

در مورد زمان مطلع کردن بقیه اعضای خانواده و دوستان خود تصمیم بگیرید:

با همسر خود در مورد زمان مناسب برای در جریان گذاشتن بقیه اعضای خانواده، دوستان و همکاران و اعلام خبر بارداری تان مشورت کنید. هر زمانی که احساس راحتی بیشتری داشتید، این کار را انجام دهید. معمولا پس از شنیدن ضربان قلب جنین در سه ماه اول بارداری در سونوگرافی، امکان از دست رفتن بارداری کاهش می‌یابد و این زمان، فرصت مناسبی برای اعلام خبر بارداری می باشد.

مصرف مکمل‌ های دوران بارداری:

داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف مکمل های بارداری (پریناتال) یکی از مسائل مهم بعد از مثبت شدن بارداری است. بدن شما طی دوران بارداری به مقدار بیشتری از بعضی ویتامین‌ها از جمله اسید فولیک احتیاج دارد. به طور مثال، برای جلوگیری از ایجاد نقایص لوله عصبی جنین، به دریافت ۴۰۰-۶۰۰ میکروگرم اسید فولیک به صورت روزانه نیاز است. در زنانی که سابقه داشتن جنین با ناهنجاری نخاعی دارند یا زنان مبتلا به دیابت، مصرف اسید فولیک با دوز بالاتر (پنج میلی گرم) توصیه می‌شود.
بهتر است به محض اطلاع از بارداری خود، شروع به مصرف مکمل بکنید. قبل از مصرف مکمل، برچسب آن را مطالعه کنید و از کافی بودن دوز ویتامین‌های آن اطمینان حاصل کنید. مصرف اسید فولیک، سه ماه پیش از بارداری نیز توصیه می‌شود.

خودداری از مصرف الکل:

استفاده زیاد از الکل، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری برای جنین شما داشته باشد. استفاده از الکل در دوران بارداری به ویژه سه ماه اول بارداری می‌تواند منجر به سندرم جنین الکلی شده که مانع رشد جسمی و ذهنی جنین می‌گردد. بهتر است به محض انجام آزمایش خون و شنیدن خبر بارداری، مصرف الکل قطع گردد.

انتخاب مرکز معتبر ارائه دهنده خدمات مراقبت بارداری:

امروزه انتخاب‌های زیادی برای دریافت خدمات مراقبت ‌بارداری وجود دارد. شما می‌توانید از متخصصین زنان، مراکز باروری و یا ماما ها در این زمینه کمک بگیرید. به همراه همسرتان در مورد انتخاب مناسب‌ترین مرکز درمانی تصمیم بگیرید.
مادرانی که وضعیت پزشکی ویژه‌ای دارند، مثل مادران مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا، بهتر است به پزشک متخصص زنان جهت انجام مراقبت ‌های بارداری مراجعه کنند. همچنین مادرانی که مشکلات ژنتیکی دارند بهتر است توسط یک متخصص جنین‌ شناسی ویزیت شوند. بعد از مثبت شدن بارداری، یک آزمایش خون جهت بررسی بیشتر انجام می گیرد.

اجتناب از مصرف سیگار:

مصرف سیگار، جنین را در معرض مواد شیمیایی مضری نظیر نیکوتین قرار می‌دهد که سبب کاهش جریان خون رحمی به ویژه در سه ماه اول بارداری می‌شود. لذا ریسک بروز عوارض بارداری نظیر بارداری خارج رحمی و نقایص مادرزادی افزایش می‌یابد. توصیه می شود با یک متخصص جهت انتخاب بهترین راه برای ترک سیگار مشورت کنید.
مواجهه با دود سیگار نیز می‌تواند جنین شما را در معرض خطر قرار دهد. طبق تحقیقات انجام شده، خطر به دنیا آوردن نوزادی با نقایص مادرزادی در زنانی که طولانی مدت در معرض دود سیگار قرار داشته‌اند، ۱۳% بیشتر می باشد. بنابراین بعد از شنیدن خبر بارداری از اطرافیان خود بخواهید که از مصرف سیگار نزدیک شما خودداری کنند.

مثبت شدن تست بارداری، چه اقداماتی لازم است؟

ارزیابی مجدد سبک زندگی:

زنان باردار باید از انجام کارهای سنگین و داشتن استرس زیاد به ویژه در سه ماه اول بارداری خودداری کنند. بنابراین اگر در محل کار خور مجبور به انجام کارهای سنگین هستید و یا فشار کاری بالا، سبب ایجاد اضطراب زیاد در شما می‌شود، با مسئول خود در این رابطه صحبت کنید.

بررسی تاریخچه خانوادگی:

در مورد وجود سابقه عوارض بارداری یا ناهنجاری ‌های ژنتیکی نظیر سندرم داون در خانواده خود تحقیق کنید. این امر به پزشکتان کمک می کند تا شما را از نظر مشکلات احتمالی که در دوران بارداری ممکن است با آن ها رو به رو شوید، بررسی کرده و احتمالات را در نظر بگیرد.

اجتناب از خوردن غذاهای خام یا نیم‎پز (به ویژه گوشت):

خوردن گوشت خام در غذاهایی مانند سوشی یا استیک، ممکن است باعث انتقال باکتری‌هایی نظیر توکسوپلاسموز یا لیستریا شود. این باکتری ها می توانند عفونت‌های خطرناکی ایجاد کنند که منجر به ایجاد آسیب جدی مغزی یا چشمی در جنین می گردد. لذا بهتر است بعد از مثبت شدن بارداری از مصرف این نوع مواد غذایی خودداری کنید.

بررسی تاریخچه واکسیناسیون خود:

انجمن CDC توصیه کرده است که تمامی زنانی که در فصل سرما باردار می‌شوند، از واکسن آنفولانزا استفاده کنند، زیرا تغییراتی که در سیستم ایمنی خانم در طی بارداری پیش می‌آید او را مستعد ابتلا به آنفولانزا می‌کند. همچنین اگر بیش از ده سال از آخرین نوبتی که واکسن کزاز زده‌اید گذشته است، لازم است مجددا این واکسن را دریافت کنید. برای اطمینان بیشتر از هر کسی که در تماس با نوزاد شما است، بخواهید که واکسن های لازم را تزریق کند.

انجام معاینات دندانپزشکی:

سلامت دندان ها و لثه شما در بارداری بسیار مهم است زیرا می‌تواند بر روی سلامت جنین تان تاثیرگذار باشد. باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند وارد جریان خون شده و باعث زایمان زودرس شوند. بنابراین مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید و برای انجام معاینات دندانپزشکی برنامه ریزی کنید.

خریدن لباس های مناسب بارداری:

بعد از شنیدن خبر بارداری، لباس‌های زیبا و جدید برای خود و فرزندتان تهیه کنید. بدن شما در طی نه ماه آینده دستخوش تغییراتی می‌شود که بهتر است با آغوش باز پذیرای آن باشید. در نتیجه به فکر تهیه لباس مناسب بارداری و کفش راحت برای خودتان باشید.

مواجه شدن با احساسات خود:

بیش از نیمی از زنان در طی این دوران، احساس نگرانی و افسردگی را تجربه می‌کنند. اگر شما هم با این احساسات دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است با یک فرد در این زمینه صحبت کنید و از او کمک بخواهید. این کمک می تواند یک آغوش گرم حمایت کننده باشد یا مشورت با یک متخصص دلسوز.

لذت بردن از لحظات زندگی:

بهتر است در این دوران، درگیر جزئیات اضافه نشوید. فراموش نکنید که برای آرامش و لذت بردن از بارداری قدم به قدم گام برمی‌دارید. بارداری، دورانی ویژه و تکرار نشدنی در زندگی هر زنی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا