مزایای راه اندازی موتور با اینورتر


مزایای راه اندازی موتور با اینورتر

هزینه های مصرف انرژی خصوصا در مراکز بزرگ و صنایع سنگین، یکی از دغدغه های اصلی صنعتگران و فعالان عرصه تولید و صنعت است و یکی از مزایای مهم و ویژه درایوها این است که می توانند مصرف انرژی را در موتورهای الکتریکی کنترل کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اینورتر بهترین راه کنترل موتورهای الکتریکی صنعتی است. این ابزار مهم می تواند تمامی پارامترهای مهم از جمله استارت موتور، دور و سرعت روتور و موارد دیگر را در موتور تغییر دهد. بدون این وسیله باید از کنتاکتور و یا سافت استارتر در موتور های سه فاز و خازن شیفت در موتور های تک فاز استفاده کرد. هرکدام از این روش ها خود می توانند مشکلاتی در زمینه سرعت موتور یا سایر مشخصه های فنی آن مانند گشتاور ایجاد کنند.

مزایای راه اندازی موتور با اینورتر

هزینه های مصرف انرژی خصوصا در مراکز بزرگ و صنایع سنگین، یکی از دغدغه های اصلی صنعتگران و فعالان عرصه تولید و صنعت است. یکی از مزایای مهم و ویژه درایوها این است که می توانند مصرف انرژی را در موتورهای الکتریکی کنترل کنند.

این کنترل می تواند مستقیم با استفاده از ایجاد تغییرات در عملکرد فنی موتور در پارامترهایی مانند دور موتور یا همان سرعت روتور ایجاد شود. همچنین این ابزار می تواند در نقاطی که قطع و برق اتصال زیاد است، مانند یک منبع تغذیه محدود اما مؤثر عمل کند.

علاوه بر این موارد، استفاده از یک درایو به صورت مستقل برای یک موتور مستقیما باعث می شود تا طول عمر موتور بالاتر برود و عملکرد آن در بهترین حالت ممکن قرار بگیرد. زیرا درایو کمک می کند تا موتور در محدوده های تعریف شده و مشخص کار کند و با این کار از هرز کار کردن موتور جلوگیری می شود.

راه اندازی موتور تک فاز با درایو

این موضوع خیلی مرسوم نیست و در بعضی از درایوهای برخی شرکت ها صرفا یک ادعای بزرگ است. زیرا برای انجام چنین کاری باید اصلاحاتی در موتورهای تک فاز انجام شود که معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد. ضمنا اکثر سری های مختلف تولیدشده اینورترها توان و قابلیت انجام چنین کاری را ندارند.

اما شرکت با سابقه پنتاکس در درایو های مدل DSI200 خود با تنظیم بعضی از پارامتر ها این کار را برای مشتریان خود محیا نموده است. اینورتر پنتاکس سری DSI200 برای کاربرد های سبک تا نیمه سنگین می تواند انتخاب مناسبی باشد.

راه اندازی موتور سه فاز با اینورتر تک فاز

به علت کارایی الکتروموتور های سه فاز نوعی از اینورتر ها با نام اینورتر تک فاز به سه فاز تولید و روانه بازار شده است. با استفاده از این درایو شما می توانید یک الکتروموتور سه فاز را صرفا با یک منبع تغذیه تک فاز البته با دخالت درایو راه اندازی کنید.

در واقع اینورتر در این عملیات، در ورودی خود برق تک فاز را دریافت می کند و در ترمینال خروجی به صورت سه فاز به موتور تحویل می دهد. اتصال در این نوع از استارت نیز بسیار ساده است. به راحتی می توانید با اتصال ورودی درایو به منبع تغذیه تک فاز و خروجی درایو به موتور این کار را انجام دهید.

تغییر دور موتور با اینورتر

این کار با استفاده از تغییر فرکانس دریافتی موتور انجام می شود. تغییر فرکانس توسط اینورتر ایجاد می شود. ارتباط مستقیمی بین فرکانس و دور موتور وجود دارد. یعنی هرچه فرکانس از سوی اینورتر افزایش پیدا کند، سرعت نیز افزایش پیدا می کند. همچنین عکس این موضوع نیز صادق است یعنی با کاهش فرکانس، مستقیما دور موتور نیز کاهش پیدا می کند. برای همین می توان به آسانی دور الکتروموتور های سه فاز را با اینورتر کنترل نمود.

کنترل تمامی پارامترهای موتور

علاوه بر مواردی همچون فرکانس که نهایتا منجر به تغییر سرعت موتور می شود، برخی دیگر از پارامترهای فنی و مصرفی موتور مانند مصرف انرژی نیز به وسیله درایوها قابل کنترل است. مواردی همچون حداقل و حداکثر سرعت، زمان شتاب گیری و کاهش شتاب، زمان توقف، ولتاژ و جریان نامی و برخی پارامترهای مخابراتی نیز به وسیله درایوها قابل تنظیم و تغییر هستند.

نصب الکتروموتور با درایو

کاربرد اصلی اینورترها یا همان درایوهای صنعتی، کنترل دور موتور یا همان سرعت در موتورهای الکتریکی است. این نوع افزایش یا کاهش سرعت در بسیاری از کاربردهای صنعتی با توجه به نیاز به تغییر دور، یک خصوصیت مهم است. این کار به راحتی با اتصال اینورتر به یک موتور الکتریکی انجام می شود.

نحوه اتصال موتور به درایو

اولین و مهم ترین نکته در خصوص اتصال صحیح و اصولی یک اینورتر به موتور این است که به مشخصات پلاکی و اتصالات تخته کلمب موتور توجه شود. این موارد با توجه به ولتاژ موتور و خروجی اینورتر کاملا منطبق تنظیم شوند. برای آشنایی بیشتر نمونه ای از تصویر پلاک الکتروموتور استریم آمده است:

مزایای راه اندازی موتور با اینورتر

از مواردی که در زمان انتخاب و راه اندازی موتور با اینورتر اهمیت دارد، توان و دور و جریان می باشد که این الکتروموتور یک اسب، 0.75 کیلو وات 1400 دور با جریان نامی 3.5 آمپر است.

در بخش ترمینال قدرت اینورتر، مشابه تصویر زیر که مربوط به کاتالوگ یک اینورتر است، مشاهده می شود. به ترمینال های U و V و W سه سیم موتور را متصل می کنیم که ترتیب آن بر خلاف سروو موتور ها اهمیتی ندارد و فقط باعث تغییر جهت گردش شفت موتور می شود.

فاز های ورودی را هم به ترتیب به ترمینال های R، S و T و ترمینال ارت را به زمین وصل می کنیم.

در صورتی که بر شفت موتور نیروی لختی ناشی از بار سنگین در زمان کاهش و یا مکث وارد می شود، این نیرو باعث ایجاد جریان برگشتی ژنراتوری در درایو می شود و باعث سوختن مدارات آن می شود. برای جلو گیری از این پدیده نا خواسته می توانیم بریک رزیستور که همان مقاومت های مشخص هستند به ترمینال های BP و P+ متصل کنیم تا این جریان را به صورت گرما تلف نماید. در توان های بالا (با توجه به دفترچه راهنما) مطابق شکل از یک بریک یونیت هم استفاده می شود.

مزایای راه اندازی موتور با اینورتر

در این قسمت از مطلب سعی کرده ایم تا به صورت گام به گام، کلیات مراحل اتصال یک موتور الکتریکی را با یک درایو شرح دهیم:

در اولین گام، باید درایو را در محل مشخص شده و مناسب در نزدیکی موتور نصب کنید. توجه داشته باشید که تمامی شرایط و پارامتر های مهم در زمینه نصب و راه اندازی در قسمت یوزر منوال تمامی اینورتر ها آمده است. حال باید برق اینورتر را در درگاه های ورودی و خروجی آن تنظیم کنید. در این مرحله باید به نکاتی مانند تطبیق دادن پلاک های موتور و درایو با یکدیگر، عدم اتصال منبع تغذیه سه فاز به خروجی اینورتر یا اتصال الکتروموتور به درگاه های خروجی اینورتر با توجه به مشخصات پلاکی آن به صورت ستاره یا مثلث دقت شود. توجه داشته باشید که به صورت کلی بین موتور و اینورتر نباید وسایل خارجی کنترلی قرار گیرد و در حالت معمول قبل از اینورتر فقط نیاز است که از کنتاکتور و یک کلید حرارتی برای ایمنی استفاده شود. در مرحله بعدی باید اینورتر را با استفاده از کنتاکتور روشن کنید. توجه داشته باشید که نباید به محض روشن کردن درایو، استارت موتور را بزنید. زیرا قبل از راه اندازی موتور با اینورتر، باید تنظیماتی در درایو اعمال شود. قبل از استارت موتور باید تکلیف پارمترهای زیر را با استفاده از تنظیمات درایو مشخص کنید: تنظیم سورس فرکانس کنترلی تنظیم سورس عملکرد روشن و خاموش کردن موتور تنظیم مد کنترلی سرعت و گشتاور تنظیم زمان عملکرد موتور مانند زمان توقف یا زمان شتاب گیری فرکانس نامی و حامل موتور الکتریکی وارد کردن پارامتر های الکتروموتور با کمک پلاک آن موارد مربوط به استانداردهای حفاظتی

این پارامتر ها برای اینورتر ها با برند های مختلف متفاوت است و کد ثابتی ندارند؛ برای همین در این بخش فقط به نوع آن ها که برای همه درایو ها ثابت هستند به ترتیب اشاره نمودیم.

حال می توانید فرمان استارت را با استفاده از درایو اعمال کنید تا موتور شروع به کار کند.

راه اندازی چند موتور با یک اینورتر

یکی از سؤالات مهمی که بسیاری از مشتریان اینورترها برای راه اندازی موتورهای الکتریکی دارند، این است که آیا می توان فقط با یک اینورتر دو یا چند الکتروموتور را راه اندازی کرد. پاسخ مثبت است. البته این امر کاملا به مجموع توان های موتورها و توان اینورتر بستگی دارد. اگر جمع توان تمام موتورهای الکتریکی که قصد دارید برای استارت آن ها از درایو استفاده کنید، از خود دستگاه درایو بیشتر نباشد، می توان این کار را انجام داد.

دقت کنید که در این مورد حتما باید مجموع توان ها کمتر از توان درایو باشد و نه بیشتر یا حتی مساوی به آن! زیرا در غیر این صورت اینورتر حتی با وجود تنظیمات مخصوص، نمی تواند موتورهای یادشده را راه اندازی کند. البته در چنین مواردی برخی پروتکل های حفاظتی مانند اتصال کوتاه یا مدارهای مخصوص برای کنترل اضافه بار باید به صورت مجزا برای هرکدام از موتورها وجود داشته باشد.

برندها و مدل های مختلف اینورتر

امروزه راه اندازی موتور با اینورتر مرسوم ترین نوع استارت در موتورهای الکتریکی است. استارت نرم و بدون ایراد موتورها با استفاده از درایو یکی از عوامل اصلی استفاده فراوان از این دستگاه در مراکز مختلف صنعتی است. به همین دلیل است که در بازار تجهیزات صنعتی ایران، برندهای متعددی اقدام به عرضه انواع اینورتر می کنند.

از مشهورترین برندهای ایرانی و خارجی فعال تأمین کننده اینورتر در بازار امروزه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

اینورتر دلتا اینوت ال اس مس پاور نیتز پرتوصنعت پنتاکس زیمنس یاسکاوا آی مستر

این برندها معمولا محصولات خود را در دسته بندی های مختلف عرضه می کنند. یکی از مرسوم ترین دسته بندی ها برای اینورترها، کلاس بندی آن ها بر اساس ولتاژ تغذیه اینورتر است. در این نوع دسته بندی معمولا سه نوع درایو تک فاز به سه فاز 220 ولت، سه فاز به سه فاز 220 ولت و سه فاز به سه فاز 380 ولت وجود دارد.

شما عزیزان می توانید برای خرید اینورتر پنتاکس یا الکتروموتور استریم با 5 درصد تخفیف با کد mana-stmptx اقدام به خرید از سایت اینترنتی مانا موتور نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش