شعله‌ور شدن آتش اُمیکرون در کودکان/ احتمال کمبود تخت‌های بیمارستانی جدی شد


شعله‌ور شدن آتش اُمیکرون در کودکان/ احتمال کمبود تخت‌های بیمارستانی جدی شد

گروه سلامتخبرگزاری فارس - محمد رضازاده: سویه جدید کرونا حالا بیش از پیش گریبان‌گیر کودکان شده، به طوری...

گروه سلامت خبرگزاری فارس - محمد رضازاده: سویه جدید کرونا حالا بیش از پیش گریبان‌گیر کودکان شده، به طوری که طی روزهای گذشته روسای چندین بیمارستان اعلام کرده‌اند که خطر کمبود تخت‌های «آی سی یو» برای بستری کردن کودکان وجود دارد، همین موضوع باعث شد تا ستاد ملی مقابله با کرونا با کاهش گروه سنی کودکان واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال را تصویب کرد تا از این طریق شیوع اُمیکرون در خردسالان را کاهش دهد. از سوی دیگر کارشناسان معتقدند کودکان ناقل بیماری در صورت نداشتن علائم هم بیش از سایرین می‌توانند سایر اعضای خانواده را درگیر بیماری کنند.

در همین راستا ناصر کلانتری، متخصص کودکان درباره علائم و خطرات کرونای جهش یافته در میان کودکان می‌گوید: هر کودکی که آبریزش بینی دارد، بینی‌اش کیپ شده و سرفه و عطسه می‌کند، یعنی کرونا دارد، کودکی که علایم سرماخوردگی خفیف دارد یعنی کرونای خفیف دارد و نباید جایی برود. حداقل دو هفته به هیچ وجه از خانه بیرون نرود. هر زمان که علایم دیگری مثل تب و بی قراری و بعضا تنگی تنفس یا تنفس بالا و ضربان قلب بالا یا نشانه‌هایی از کمبود اکسیژن مثلا کبودی لب پیدا کرد، حتما باید به بیمارستان برود و در این مرحله‌ هیچ نوع تاخیری جایز نیست.

شعله‌ور شدن آتش اُمیکرون در کودکان/ احتمال کمبود تخت‌های بیمارستانی جدی شد

به گفته متخصصان کرونای جهش یافته مثل کرونای قبلی نیست که بر روی کودکان چندان تاثیر نداشت و اگر کودکان مبتلا می‌شدند شکل خفیف بیماری را می‌گرفتند. دکتر کلانتری معتقد است: امروز کرونای جهش یافته، کودکان را بیش از گذشته مبتلا می‌کند و علایم شدیدتری ایجاد می‌کند. ولی راه‌های پیشگیری همان است که برای بزرگسالان گفته شده . خوشبختانه کودکان سرخود از خانه خارج نمی‌شوند و به خانه اقوام و آشنایان نمی‌روند، به عبارت دیگر اگر جامعه از این کرختی و سستی و بی حسی نسبت به آنچه که ما خطر می‌بینیم خارج شود و جامعه بزرگسالان با یکدیگر کمتر ارتباطات داشته باشند بچه ها هم گرفتار نخواهند شد.

*استفاده از ماسک برای کودکان زیر دوسال ممنوع

به گفته کلانتری، ماسک برای زیر دو سال درست نیست و توسط سازمان جهانی بهداشت نیز توصیه نشده است. برخی نوشته ها می گوید حتی زیر سه سال نباید ماسک بزند. گروهی که ماسک زدن برایشان مناسب است و حرف را کامل از پدر و مادر می گیرند و می توانند اجرای دقیق داشته باشند، بچه های بالای چهار سال هستند و ماسک در این گروه سنی مناسب است.

گروهی که می توانند به خوبی رعایت کنند، باید دو ماسکه باشند و بهتر است ماسک دوم پارچه ای باشد تا ماسک پرستاری یا ماسک جراحی اول را به خوبی روی صورت فیکس کند و هر نوع منفذی را پوشش دهد. وقتی شما نفس می کشید و ماسک شما داخل و خارج نمی شود در حقیقت شما از جای دیگری نفس می‌کشید. سازمان جهانی بهداشت نیز در توصیه های خود گفته است که حتما ماسک دوم پارچه‌ای باشد که قالب آن روی صورت بنشیند و ماسک زیرین را روی صورت بنشاند.

شعله‌ور شدن آتش اُمیکرون در کودکان/ احتمال کمبود تخت‌های بیمارستانی جدی شد

*شیوع علایم گوارشی در کودکان مبتلا به کرونای جهش یافته بیشتر است

این متخصص کودکان می‌گوید: در کرونا چه جهش یافته و چه جهش نیافته علائم یکی است، تنها میزان بروز علائم است که در بین کودکان و بزرگسالان متفاوت است. سرعت وخامت بیماری و قدرت انتشار آن در نوع جدید بیشتر شده است. در مورد کودکان شیوع علایم گوارشی بیشتر است و کودکان مبتلا را با اسهال و استفراغ و بی حالی شدید می‌بینید.

*شعله‌ور شدن آتش بیماری

فرهاد چوبدار رئیس بیمارستان علی اصغر، با اشاره به افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا در سویه امیکرون، می‌گوید: دو مشخصه مهم در ۱۰ روز گذشته اتفاق افتاده است؛ اول اینکه تقریبا بیش از ۶۰ درصد تست‌های آزمایشگاهی کرونا مثبت می‌شود که معنای آن شعله‌ور شدن آتش بیماری است. مشخصه دوم این است که ما مجبور شدیم دو بخش از بیمارستان را مجددا به بخش کرونا تغییر کاربری دهیم. البته علی‌رغم این افزایش ظرفیت، هنوز اورژانس پر از بیمار مبتلا به کووید۱۹ است و ورودی درمانگاه بیماران کرونایی هم افزایش یافته است.

شعله‌ور شدن آتش اُمیکرون در کودکان/ احتمال کمبود تخت‌های بیمارستانی جدی شد

*حال عمومی کودکان نسبت به ابتلا به سویه دلتا خیلی بهتر است

وی ادامه می‌دهد: برخلاف پیک‌های قبلی تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند از بزرگسالان بیشتر است و ظاهرا گروه هدف امیکرون گروه سنی زیر ۱۲ سال است؛ زیرا حتی نوزاد چند روزه‌ مبتلا به کرونای امیکرون هم در بین بیماران‌مان بستری داریم. حال عمومی کودکان نسبت به ابتلا به سویه دلتا خیلی بهتر است و نیاز به داروهای قوی مانند رمدسیویر، IVIG، کورتون و... در حد بالایی نیست. بیشتر نیازمند درمان‌های حمایتی هستند ولی اگر دچار نقص سیستم ایمنی باشند یا تحت شیمی درمانی و... باشند، طبیعتا بدحال‌تر می‌شوند و کارشان به ICU می‌رسد.

به گفته چوبدار، دوره کرونای امیکرون در بچه‌ها در پیک ششم افزایش یافته است؛ یعنی گاهی ۲۰ تا ۲۵ روز هم علامت‌دار هستند که حدس می‌زنیم علت این اتفاق همراه شدن ابتلا به کرونای امیکرون با ویروس‌هایی دیگر مانند آدنوویروس‌ها، رینوویروس‌ها یا کروناهایی با سایر سویه‌ها باشد.

شعله‌ور شدن آتش اُمیکرون در کودکان/ احتمال کمبود تخت‌های بیمارستانی جدی شد

* ۹۰درصد مراجعان نیازمند بستری نیستند

وی ادامه می‌دهد: بیشتر مراجعات بیمارستانی ما در گروه سنی ۲ تا ۶ سال هستند و حداکثر پیک شیوع در این محدوده قرار دارد؛ ولی مراجعه کننده زیر ۲ سال یا بین ۶ تا ۱۲ سال هم وجود دارد. ۹۰درصد مراجعان نیازمند بستری نیستند و اقدامات حمایتی و درمان سرپایی برایشان کفایت می‌کند، ولی آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند، بستری می‌شوند. در صورتی که کودک تنها به کرونا مبتلا باشد بین ۲ تا ۵ روز بستری می‌شود، ولی اگر بیماری زمینه‌ای هم داشته باشند بسته به شدت بیماری، گاهی اوقات ممکن است تا یک‌ماه هم بستری بماند.

*تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است

وی با اشاره به اینکه در مواجهه با پیک پاندمی به سرعت با موضوع کمبود تخت بیمارستانی مواجه می‌شویم، می‌گوید: از طرفی همکاران‌مان به کرونا مبتلا می‌شوند و اگر هر کدام ۵ تا ۷ روز هم مجبور باشند در خانه بمانند، مشکل خواهیم داشت. نمی‌توانیم به سرعت جای خالی رزیدنت یا دستیار طب اطفال را پر کنیم؛ زیرا سال‌ها عمر گذشته است که او را تربیت کنیم. اکنون تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و اگر با همین شیب پیش برویم به سرعت دچار کمبود تخت می‌شویم. با ابتلای کادر درمان، آنها نیز به سرعت از چرخه خارج می‌شوند و ممکن است دچار کمبود نیرو هم بشویم.

شعله‌ور شدن آتش اُمیکرون در کودکان/ احتمال کمبود تخت‌های بیمارستانی جدی شد

چوبدار تاکید می‌کند: در حال حاضر در بازوی صعودی پیک هستیم و امیدواریم تا اواسط اسفند پیک‌ِ شیوع رد شود و با عبور از امیکرون یک ایمنی جمعی هم در کودکان ایجاد شود و سیستم ایمنی آنها در برابر امیکرون آنتی بادی بسازد تا این گروه سنی که مجوز واکسیناسیون آنها صادر نشده است به شکل طبیعی ایمن شوند. البته رفتارهای کرونا همیشه غافلگیر کننده بوده است و رفتار آینده ویروس هم قابل اعتماد نیست.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن