فضیلت عبادت در ماه رجب


فضیلت عبادت در ماه رجب

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: فضیلت عبادت در ماه رجب بسیار است و برای روزه در ماه رجب پاداش و فضیلت‌های فراوانی نقل شده است.

حسن طاهری پیرامون اعمال ماه رجب گفت: ماه رجب به عنوان ماهی ارزشمند و با فضیلت شناخته می‌شود عبادات در این ماه جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند «پیامبر اکرم (ص)» در مورد ماه رجب می‌فرمایند: در ماه رجب شبی است که هر کس در آن بیدار باشد و نماز گزارد خداوند جسدش را بر آتش حرام می‌کند و هزار ملک با او مصافحه می‌کنند و هزار ملک تا همانند آن روز برای او استغفار می‌کنند. سپس فرمودند: هر کس روزی از ماه رجب را روزه بگیرد، از ترس روز قیامت در امان است و از آتش جهنم نجات می‌یابد.

وی در همین راستا ادامه داد: فضیلت عبادت در ماه رجب بسیار است و برای روزه در ماه رجب پاداش و فضیلت‌های فراوانی نقل شده است داخل شدن به بهشت و دوری از آتش جهنم همچنین برآورده شدن حاجات و پاکی از گناه و امان از عذاب قبر که سعادت دنیا و آخرت را برای افراد به همراه دارد.

وی به عبادت در ماه رجب اشاره و تاکید کرد: «امام کاظم (ع)» فرمودند: ماه رجب، ماه بزرگی است که در آن پاداش حسنات چند برابر است و گناهان آدمی در آن آمرزیده می‌ شود. کسی که یک روز در ماه رجب روزه بگیرد، آتش جهنّم به اندازه یک صد سال از او فاصله می‌ گیرد، و کسی که سه روز در این ماه روزه بگیرد، بهشت برای او واجب می ‌شود.

فضیلت عبادت در ماه رجب

طاهری اهمیت دعا در ماه رجب را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: دعا همواره مورد تاکید پروردگار و «ائمه معصومین (ع)» قرار داشته و راهی به سوی قرب الهی محسوب می‌شود. حضرت «علی (ع)» می‌فرمایند: «الدُّعا مِفْتاحُ الرَّحْمَةِ وَ مِصْباحُ الظُّلْمَةِ؛ دعا کلید رحمت خداوند و چراغ روشنی برای تاریکی‌های دنیا و آخرت است دعا نه تنها دنیا، بلکه آخرت انسان را نیز روشن می‌کند» و «پیامبراکرم (ص)»فرمودند: «الدُّعا سِلاحُ الْمُؤْمِنِ وَ عَمُودُ الدّینِ وَ نُورُ السَّماواتِ وَ الْارْضِ؛ دعا و راز و نیاز به درگاه خداوند، اسلحه انسان با ایمان و ستون (خیمه) دین و نور آسمان‌ها و زمین است آری؛ دعا در درگاه خداوند هرچند عبادتی است بی رنج و زحمت»؛ لیکن از کلمات گهربار «پیامبر اکرم (ص)» در می یابیم که دعا در نزد خداوند جایگاهی بس عظیم دارد که متأسّفانه، انسان‌ها به جهت سهل و آسانی آن کمتر بدان توجّه دارند.

این کارشناس علوم قرآنی به ذکرهای مهم در ماه رجب اشاره و تاکید کرد: «پیامبراکرم (ص)» درروایتی بیان فرمودند: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالی برای او به رحمت و مغفرت و کسی که چهار صد مرتبه بگوید و بنویسد برای او اجر صد شهید عطا خواهد شد، از «پیامبراکرم (ص)» روایت شده است کسی که در ماه رجب هزار مرتبه «لا إِلَهَ إِلا اللهُ» بگوید خداوند عز و جل برای او صد هزار حسنه عطا کند و برای او صد شهر در بهشت بنا فرماید و روایت است کسی که در ماه رجب در هر صبح هفتاد مرتبه و در شب نیز هفتاد مرتبه بگوید:أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ و پس از اتمام ذکر، دست‌ها را بلند کند و بگوید:اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی وَ تُبْ عَلَیَّ اگر در ماه رجب بمیرد خدا از او راضی باشد.

طاهری به یکی از ادعیه نقل شده از «امام سجاد (ع)» اشاره و خاطر نشان کرد: در تمام ایام ماه رجب دعایی وجود دارد که از زبان «امام زین العابدین (ع)» بیان شده: «یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُکَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِیَ حَوَائِجِی لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیرٌ»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط