همه آنچه می خواهید درباره جشنواره موسیقی فجر بدانید


در حالی که تنها یک روز به آغاز اجراهای سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر باقی است، مروری خواهیم داشت بر اطلاعاتی که درباره این رویداد موسیقایی تاکنون به صورت رسمی منتشر شده است. نوشته همه آنچه می خواهید درباره جشنواره موسیقی فجر بدانید...

همه آنچه می خواهید درباره جشنواره موسیقی فجر بدانیددر حالی که تنها یک روز به آغاز اجراهای سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر باقی است، مروری خواهیم داشت بر اطلاعاتی که درباره این رویداد موسیقایی تاکنون به صورت رسمی منتشر شده است.

در ادامه روایت ایسنا را می خوانید از جزئیات برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر که از فردا با اجراهای پاپ آغاز می شود و در اینجا به اختصار آورده شده است:

* سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر پس از یک دوره برگزاری مجازی به علت شرایط کرونا، به صورت حضوری اما محدود و ظرفیت ۳۰ درصدی در سالن‌ها برگزار خواهد شد.

* در این دوره از جشنواره، اجراهای پاپ از ۲۰ بهمن ماه، یعنی دو روز زودتر از آغاز رسمی و اجرای ژانرهای دیگر موسیقی آغاز می‌شود.

* جشنواره موسیقی فجر مبتنی بر سه محور اصلی شب اساتید موسیقی ایران، تنوع از نظر سازبندی در دوره موسیقی کلاسیک و جایزه ویژه آهنگسازی، جدا از جایزه بخش رقابتی در دو بخش اجرا شده و در اختتامیه معرفی می‌شود.

* جشنواره موسیقی فجر با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا در تهران طی پنج روز در ۶ سالن کار خود را آغاز می‌کند.

* در مجموع در جشنواره موسیقی فجر، ۱۶۹۰ هنرمند در قالب ۱۷۰ اجرا که ۱۳۰۴ نفر از آنها مردان هستند، برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند.

* تعداد هنرمندانی که در بخش‌های نوازندگی و خوانندگی در تهران به روی صحنه می‌روند، ۸۱۵ نفر است که از این تعداد ۵۷۰ نفر مرد خواهند بود.

* از بین هنرمندانی که در کل جشنواره به روی صحنه می‌روند، ۳۸۶ نفر زن هستند که در این بین، ۲۴۵ نفر از آنها در تهران روی صحنه می‌روند که البته در بخش اختصاصی بانوان، شاهد سه اجرا خواهیم بود.

* اجراهای تهران شامل شش اجرای ارکسترال، ۱۷ اجرای موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرای موسیقی نواحی، چهار اجرای بین‌الملل، هفت اجرای موسیقی کلاسیک غربی، ۱۶ اجرای موسیقی پاپ و مردمی و دو اجرای تلفیقی است.

* در دو سالن اصلی جشنواره، یعنی تالار وحدت و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تیم‌های وزارت بهداشت مستقر خواهند شد و اقداماتی را جهت حفظ سلامت افراد از سوی وزارت بهداشت انجام خواهند داد.

* روز سه‌شنبه ـ ۱۹ بهمن ماه ـ از مجموعه عوامل و دست اندرکاران جشنواره تست گرفته خواهد شد و هم برای تزریق واکسیناسیون نسبت به عواملی که دُز سوم را تزریق نکرده‌اند، همکاری خواهد شد.

* حسن ریاحی، دبیر جشنواره موسیقی فجر حضور هنرمندان موسیقی را روی صحنه پس از وقفه‌ای طولانی عاملی مهم به شمار می‌آورد.

* جشنواره موسیقی فجر بجز تهران در ۱۱ استان دیگر هم از جمله کردستان، جنوب کرمان، منطقه آزاد اروند، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، زنجان و سمنان برگزار می‌شود که کردستان با ۱۶ اجرا بیشترین سهم کنسرت‌ها و سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری هرکدام با سه اجرا کمترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

* در بخش بین الملل جشنواره هنرمندانی از کشورهای ایتالیا، مصر، افغانستان، هلند و مقدونیه اجرا دارند که از آن جمله گروه قوالی نجم الدین از افغانستان (متشکل از ۷ نفر)، نیکولاس فن پوکه (پیانیست هلندی) و محمد ابوذکری نوازنده مصری ساز عود هستند که در سالن‌های فرهنگسرای ارسباران، نیاوران و وحدت اجرا دارند.

* بخش سولو با ۶ اجرا برای دومین سال پیاپی آغازگر اجراها در جشنواره سی و هفتم با ۱۷۰ هنرمند است.

* دو اجرای ارکستر سمفونیک صداوسیما و گروه نوا در ویژه برنامه شهید سردار قاسم سلیمانی بخش دیگری از اجراهای جشنواره را تشکیل می‌دهند.

* بزرگداشت سه استاد برجسته موسیقی مرتضی اعیان، آذرنوش صدرسالک و فرج‌ علیپور بخش در مراسم اختتامیه در تالار وحدت برگزار می شود.

* بخش پژوهشی جشنواره که همزمان با خود جشنواره کارش را آغاز می‌کند در چهار روز در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. چهار برنامه در بخش پژوهش شامل مقام العراقی مربوط به موسیقی مشترک ایران و عراق، نظامی گنجوی و موسیقی، تفاوت‌ها و شباهت‌های موسیقی ایران و افغانستان، تحلیل و تعریف و نگاه موسیقی فیلم در ایران است که تمام این برنامه‌ها با سه سخنران کارشان را انجام می‌دهند.

* جدا از برگزاری جشنواره موسیقی در استان‌ها، از ۱۰ استان مهمان جشنواره در جدول تهران خواهند بود. از لرستان، خراسان رضوی و کرمانشاه هر کدام دو اجرا و از استان گلستان، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان هر کدام با یک اجرا در جدول تهران جا دارند.

* جایزه های ویژه ترانه و موسیقی و رسانه مجددا امسال در بخش جنبی برگزار می شود و همزمان با بخش رقابتی در اختتامیه جشنواره، برگزیدگان آن معرفی می شوند.

* بخش رقابتی جشنواره به صورت باکلام و بی‌کلام در بخش‌های موسیقی (دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی، تلفیقی، پاپ، معاصر و ارکسترال ایران، کودک) و ناشر برگزار می شود.

* در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه ـ به مناسبت وفات حضرت زینب (س) ـ جشنواره موسیقی فجر برنامه‌ای نخواهد داشت و مراسم اختتامیه هم ۲۹ بهمن خواهد بود.

* سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر هم‌زمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی