سایه روشن‌های چله سیمرغ در گیلان؛ حسرت پردیس‌های پایتخت تا تنوع حضور مخاطبان


سایه روشن‌های چله سیمرغ در گیلان؛ حسرت پردیس‌های پایتخت تا تنوع حضور مخاطبان

رشت- ایرنا - اکران همزمان آثار جشنواره چهلم فیلم فجر در گیلان از 15 بهمن در دو مرکز سینما 22 بهمن و تالار مرکزی رشت، حضور برخی بازیگران فیلم‌های این دوره، توان‌خواهان و خانواده‌های شهدا بواسطه تنوع موضوعی آثار، حسرت پردیس‌های سینمایی پایتخت تا اقبال مردمی از «مرد بازنده» حواشی این جشنواره را رقم زد.

به گزارش ایرنا، چهلمین جشنواره فیلم فجر امسال با برگزاری بخش مردمی ضمن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در سینماهای کشور همراه بود که این مساله پای هنرمندان را به نقاط مختلف کشور از جمله گیلان باز کرد، حضور مجید پتکی بازیگر گیلانی فیلم «ضد» دومین ساخته امیرعباس ربیعی و سوگل خلیق بازیگر فیلم «شب طلایی» اثر فرزند ابراهیم حاتمی کیا از حواشی جذاب جشنواره چهلم فجر گیلان بود که در تالار مرکزی رشت اتفاق افتاد .

سوگل خلیق با اظهار خوشحالی از حضور در استان گیلان، اظهار داشت: برای فیلمبرداری برنامه ای در انزلی حضور دارد و برای دیدن فیلم «شب طلایی» به نویسندگی و کارگردانی «یوسف حاتمی کیا» که در آن خالق نقش «گلبرگ» بوده است به تالار مرکزی رشت آمده است.

بازیگر مجموعه نمایش خانگی «هم گناه» با اشاره به اینکه همکاری با حاتمی کیا بسیاری لذتبخش و عالی بود، تأکید کرد: حاتمی کیا مستقل از پدرش «ابراهیم حاتمی» کار می‌کند برای من باعث افتخار است که برای لحظاتی کوتاه از وجود آقای حاتمی کیا بهره مند شوم اما «یوسف حاتمی کیا» به تنهایی و جدای از نام پدر کارگردانی مسلط، آگاه و باهوشی است.

سایه روشن‌های چله سیمرغ در گیلان؛ حسرت پردیس‌های پایتخت تا تنوع حضور مخاطبان

حضور همه مخاطبان سینما از جمله توان خواهان
حضور همه اقشار جامعه از جمله توان خواهان تصویر دیگری از چهلمین جشنواره فیلم فجر گیلان است که تنها هنر می تواند خالق آن باشد . هرچند که قرار بود افتتاحیه این جشنواره با فیلمی مناسب سازی شده برای نابینایان و ناشنوایان آغاز شود اما متاسفانه سویه مهاجم کرونا پس از دوره ای آرامش بار دیگر محدودیت هایی برای اکران بوجود آورد اما رئیس هیات مدیره شبکه ملی نابینایان و کم بینایان کشور گفت: پیش تر در رسانه ها مطرح شده بود آغاز اکران همزمانی چهلمین جشنواره فیلم فجر با فیلمی مناسب سازی شده برای نابینایان و ناشنوایان آغاز می شود که این اقدام عاملی در تقویت خودباوری این قشر از جامعه بود اما متاسفانه انجام نشد.

احمد ممتازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گویاسازی و مناسب سازی تولیدات فرهنگی و هنری رویکردی است که در چند سال اخیر در کشور آغاز شده و این حقی است که در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به آن اشاره شده است و می تواند در توجه مردم به حقوق این افراد تاثیر داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل انجمن خدمات فرهنگی رفاهی معلولان بینایی گیلان اضافه کرد: زمانی که یک فرد دارای معلولیت در فضایی قرا می گیرد که حس می کند آن فضا برای او تعریف شده ،احساس می کند جامعه بیشتر وی را مورد پذیرش قرار داده و این حس پذیرش عمومی برای کسانی که دارای معلولیت هستند ایجاد انگیزه می کند تا بیشتر به خود باوری نزدیک شوند .

ممتازی تاکید کرد: بایستی تمهیداتی فراهم شود تا مناسب سازی در همه فیلم ها از بدو تولید مورد اهتمام باشد تا افراد دارای معلولیت نیز خود را جدای از جامعه حس نکنند و بتوانند به همراه خانواده از تولیدات سینمایی بهره مند شوند.
۴۰ هزار فرد دارای معلولیت در گیلان وجود دارد که حدود چهار هزار نفر از آنان معلول بینایی هستند.

سایه روشن‌های چله سیمرغ در گیلان؛ حسرت پردیس‌های پایتخت تا تنوع حضور مخاطبان

تالار مرکزی جذاب تر از سینما

فضای تالار مرکزی رشت پس از یک وقفه دو ساله بعنوان بزرگترین تالار مرکزی شمال کشور به تازگی به فضای فرهنگی هنری گیلان اضافه شده است و مخاطبان هنر هفتم تماشای فیلم در سالن های نو و صندلی های استاندارد را بسیار جذاب تر از سینماهای شهر توصیف می کنند.

معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: بر اساس تاکید بر مقوله عدالت فرهنگی و مبحث تمرکز زدایی بسیار تلاش کردیم اکران همزمانی چهلمین جشنواره فیلم فجر در دیگر شهرستان های مستعد استان نیز انجام شود که این موضوع انجام نشد اما اتفاق خوشایندی که برای امسال رقم خورد در نظر گرفتن دو مکان اکران همزمانی شامل سینما ۲۲ بهمن و تالار مرکزی رشت برای مرکز استان گیلان است.

سید امیر مصباح در حاشیه برگزاری اکران همزمان چهلمین فیلم فجر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه همیشه استقبال مخاطبان هنر هفتم از اکران همزمانی جشنواره فیلم فجر در گیلان شگفتی ساز بوده یادآور شد: شاید در استان های دیگر متولیان فرهنگی دغدغه جذب مخاطب داشته باشند ، اما در گیلان بیشتر نگرانیم که آیا می توان در شأن این استقبال ظاهر شد تا برآورنده رضایت مردمان سرزمینمان باشیم.

سایه روشن‌های چله سیمرغ در گیلان؛ حسرت پردیس‌های پایتخت تا تنوع حضور مخاطبان

مخاطبان در حسرت پردیس های سینمایی پایتخت

افشین راد و همسرش که هر دو دندانپزشک هستند به اتفاق فرزند کوچکشان به تالار مرکزی رشت برای دیدن فیلم های جشنواره آمده اند و فضای گفتمان را به سوال از خبرنگار ایرنا تغییر می دهند و می پرسند آیا به پردیس های سینمایی مال های تهران رفته اید ؟ آیا گیلان با بیش از یک قرن سابقه در تئاتر و سینما شایسته داشتن یکی از آنها نیست؟

سایه روشن‌های چله سیمرغ در گیلان؛ حسرت پردیس‌های پایتخت تا تنوع حضور مخاطبان


وی می گوید: پیشینه غنی فرهنگی هنری گیلان هویداست بطوریکه آغاز نمایش فیلم در گیلان به بیش از یک قرن می رسد و نخستین سینما با عنوان سینما ایران در رشت احداث شده است چرا سینما بایستی اینقدر کم قوت باشد که با ایجاد بحرانی چون کرونا همه چراغ های سینماهای استان کم سو و یا خاموش شود؟ چرا شرایط سرمایه گذاری برای ایجاد پردیس سینمایی در استان فراهم نمی شود؟

سایه روشن‌های چله سیمرغ در گیلان؛ حسرت پردیس‌های پایتخت تا تنوع حضور مخاطبان


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه تعطیلی سینماهای استان واقعیت تلخی است، گفت: با شناسایی مشکلات تلاش می کنیم تا حد امکان مسائل را برطرف و سینما های تعطیل بازگشایی شوند.

رضا ثقتی با بیان اینکه در رشت تنها یک سینما در زمینه اکران فیلم فعال است، ادامه داد: در رویکرد جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از همه صاحبان و مالکان سینماها استان دعوت شده و با شناسایی مشکلات تلاش کنیم تا حد امکان مسائل را برطرف شود؛ باید به فضایی بازگردیم که در گذشته شاهد فعالیت بیش از پنج سینما در این شهرستان بودیم.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی سینماها در استان گیلان واقعیت تلخی است، گفت: گیلان در حوزه هنر به ویژه سینما پیشینه غنی دارد به گفته بسیاری از کارشناسان آگاهی، علاقه و انگیزه و دانایی موجود در میان علاقه مندان به سینمای استان در پایتخت هم به ندرت دیده می‌شود و باید از این ظرفیت استفاده شود.
ثقتی به فعالیت پنج انجمن سینمای جوان در استان گیلان اشاره و اضافه کرد: این انجمن‌ها بخشی از خلاءهای موجود را با امکانات اندک جبران کرده‌اند اما با آنچه که شأن مردم گیلان است فاصله زیادی وجود دارد.

وی با تأکید بر تمرکززدایی در زمینه فرهنگ و هنر، ادامه داد: این رویکرد در دستور کار قرار گرفته و تلاش می‌شود در زمینه توزیع امکانات، تجهیزات، اعتبارات عدالت و تمرکززدایی در عمل هم اجرا شود.

سایه روشن‌های چله سیمرغ در گیلان؛ حسرت پردیس‌های پایتخت تا تنوع حضور مخاطبان

خانواده های شهدا به دیدن فیلم «موقعیت مهدی» نشستند

حضور خانواده های معظم شهدا و جانبازان برای فیلم «موقعیت مهدی» روایتی از بخشی از زندگی شهید مهدی باکری و مجاهدت‌های وی یکی دیگر از تصاویر خلق شده برای جشنواره چهلم فجر گیلان بود.

منتقدان بر این عقیده اند که حجازی‌فر اصالت خاک خورده سینمای دفاع مقدس را بار دیگر در جشنواره فیلم فجر احیا کرد، «موقعیت مهدی» نخستین فیلم هادی حجازی فر با محوریت ۴ سال پایانی عمر مهدی باکری، بسیار فراتر از انتظار ظاهر شده و تاکنون در رده دومین فیلم‌ محبوب مردمی قرار گرفته است.
«موقعیت مهدی» در ۶ پرده، موقعیت های مهم زندگی‌ شهید باکری را به تصویر می کشد. فیلم در پناه یک شخصیت پردازی درست، وجوه اخلاقی شهید باکری را به مخاطب شناسانده و پازل قهرمانی او را با یک طراحی درست، در مخاطبش ته نشین می کند.

با توجه به مشاوره محمدحسین مهدویان، قاب‌های فیلم، شباهت های بسیاری به «ایستاده در غبار» و در برخی گام ها، حتی فراتر از این فیلم به تصویر کشیده می شود تا «موقعیت مهدی» در کنار ارزش محتوایی بالای خود، در حوزه اجرا نیز نمره قبولی بالایی دریافت کند.

سایه روشن‌های چله سیمرغ در گیلان؛ حسرت پردیس‌های پایتخت تا تنوع حضور مخاطبان

استقبال از مرد بازنده

فیلم‌های «مرد بازنده»، «موقعیت مهدی» و «ملاقات خصوصی» در صدر توجه تماشاچیان گیلانی قرار گرفتند و در سه روز نخست جشنواره سه هزار نفر به تماشای فیلم های فجر گیلان نشستند.

سویه تازه کرونا بار دیگر محدودیت هایی ایجاد کرده است لذا قاسم مصفا ،مدیر روابط عمومی اداه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ضمن تاکید بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی در دو مرکز اکران همزمانی جشنواره و ضدعفونی شدن سالن نمایش هشدار داد: ورود مخاطبان فقط با ماسک خواهد بود و انتظار ما اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی از سوی همه مخاطبان است.

سایه روشن‌های چله سیمرغ در گیلان؛ حسرت پردیس‌های پایتخت تا تنوع حضور مخاطبان

به گزارش ایرنا، پس از فروکش کردن کرونا و سایه رنگ بندی آبی و بازگشایی مجدد فعالیت های فرهنگی و هنری ، از آبان ماه ، گیلان با خروش هنر نشاطی دیگر یافت و پس از گشایش سینماها، بازگشایی تالار مرکزی رشت، برگزاری جشنواره های متعدد فرهنگی هنری، غوغای تئاتر برصحنه و هنگامه فضای نگارخانه ها، اعلامِ پاگرفتن سینمای هنر و تجربه و همزمانی آن با جشنواره فیلم فجر در استان هوای خوش اکران را دو چندان کرد.

اگرچه بار دیگر سویه دیگری از کرونا بروز یافته و هشدار متولیان بهداشت بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی مورد تاکید است اما دستورالعمل تازه ای مبنی بر نحوه جدید برگزاری اجتماعات ابلاغ نشد و ۱۷ فیلم برای اکران همزمانی چهلمین جشنواره فیلم از پانزدهم بهمن ماه تا ۲۲ بهمن ماه در دو مکان تالار مرکزی رشت و سینما ۲۲ بهمن تعریف شد و مخاطبان فیلم های فجر می توانند از درگاه های اینترنتی ایران تیک،سینما تیکت و گیشه هفت بلیت فیلم های مورد نظر خویش را تهیه نمایند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان