یک لیست کاربردی از انواع غذاهای ایرانی با مرغ


یکی از دغدغه‌های همیشگی ما برای برگزاری یک دورهمی دوستانه یا خانوادگی انتخاب غذای روز مهمانی است! زرشک‌پلو یا قورمه سبزی؟ مرغ یا گوشت قرمز؟ هیچ‌کس ماهی را برای روز مهمانی انتخاب نمی‌کند، یا به سراغ غذاهای جدیدی مثل انواع پاستا و فست فود نمی‌رود، انتخاب غذا برای برگزاری یک مهمانی با ذائقه ایرانی یعنی انتخاب از میان مرغ و گوشت! اگر برنده این میدان...

یکی از دغدغه‌های همیشگی ما برای برگزاری یک دورهمی دوستانه یا خانوادگی انتخاب غذای روز مهمانی است! زرشک‌پلو یا قورمه سبزی؟ مرغ یا گوشت قرمز؟ هیچ‌کس ماهی را برای روز مهمانی انتخاب نمی‌کند، یا به سراغ غذاهای جدیدی مثل انواع پاستا و فست فود نمی‌رود، انتخاب غذا برای برگزاری یک مهمانی با ذائقه ایرانی یعنی انتخاب از میان مرغ و گوشت!

اگر برنده این میدان مرغ باشد به‌احتمال‌زیاد زرشک‌پلو را برای پخت یک ناهار مجلسی انتخاب می‌کنیم و اگر هم قرار بر پخت گوشت باشد به سراغ پخت قورمه سبزی، قیمه یا چلو گوشت می‌رویم؛ اما به نظر شما وقتش نرسیده که تنوعی در منو غذایی روز مهمانی ایجاد کنیم؟ شاید داشتن یک لیست متنوع از انواع غذاهایی که با مرغ و گوشت آماده می‌شود به شما کمک کند تا راحت‌تر برای انتخاب غذای روز مهمانی تصمیم بگیرید.

در ادامه این مقاله برای شما یک لیست از انواع غذاهای ایرانی پسند با گوشت مرغ آماده کرده‌ایم که می‌توانید برای انتخاب ناهار یا شام مهمانی به آن مراجعه کنید.

خواص و موارد استفاده گوشت مرغ

اجازه دهید پیش از اینکه به سراغ لیست انواع غذاهای گوشتی با مرغ برویم کمی درباره خواص این گوشت صحبت کنیم، اصلاً آیا گوشت مرغ خواصی هم دارد؟ همان‌طور که میدانید گوشت مرغ یکی از پرمصرف‌ترین انواع گوشت سفید است که در سراسر جهان برای پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از محبوبیت زیادی برخوردار است.

گوشت مرغ از نظر ارزش غذایی و داشتن ریزمغذی‌ها بی‌نظیر است و منبع خوبی برای رفع نیاز پروتئین بدن به شمار می‌رود. همچنین گوشت مرغ دارای انواع ویتامین از جمله ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین K، فولات، نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین است.

علاوه بر این‌ها، مصرف مرغ با کاهش میزان کلسترول در رژیم غذایی برای افرادی که از اضافه‌وزن و چربی خون رنج می‌برند بسیار مناسب است. این گوشت سفید با دارای بودن مقادیر فراوانی از ریبوفلاوین از خشکی پوست و لب‌ها در فصل سرما جلوگیری می‌کند، سرشار از پروتئین برای عضله سازی است، سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد، از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند و به دلیل داشتن مقادیر کافی از سلنیوم به برقراری تعادل هرمونی در بدن کمک می‌کند.

خوب است اضافه کنیم که امروزه گوشت مرغ به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی شناخته شده است و از آن برای پخت انواع غذا مانند انواع خورشت‌ها، مرغ شکم پر، انواع سالادها، انواع سوخاری‌ها و … استفاده می‌شود.

یک لیست کاربردی از انواع غذاهای ایرانی با مرغ

انواع خورش با مرغ

یکی از محبوب‌ترین انواع غذا با مرغ پخت انواع خورش با گوشت مرغ است. دستور تهیه انواع خورش با گوشت مرغ چندان تفاوتی با طرز تهیه خورشت‌ها با گوشت گوسفندی ندارد؛ اما شاید در جزئیات نکاتی وجود داشته باشد که بهتر است برای پخت خورش با مرغ رعایت کنید.

فسنجان یکی از محبوب‌ترین انواع خورشت با مرغ است که طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد. فسنجان با مرغ در اصل یک غذای شمالی است که برای پخت آن تنها به سه ماده اولیه، یعنی گردو، مرغ و رب انار نیاز دارید.

خورش مرغ زعفرانی یا همان ترکیب جادویی مرغ، سس گوجه و زعفران دومین خورش ایرانی محبوب است که با گوشت مرغ آماده می‌شود و معمولاً در کنار زرشک‌پلو برای مهمانان سرو می‌شود. البته که ترکیب باقالی‌پلو و مرغ زعفرانی هم بسیار جذاب است.

خورش مرغ ترش یک غذای شمالی جذاب دیگر است که می‌توانید با گوشت مرغ تهیه کنید. این خورشت ترکیبی از انواع سبزی‌های محلی شمالی، مرغ، رب انار و گردو است که اگر به عنوان دومین غذای روز مهمانی آماده شود، بسیار طرفدار پیدا می‌کند.

دیگر خورش‌ها مانند قورمه سبزی، قیمه و خورش کدو، خورش بادمجان و … را هم می‌توانید با گوشت مرغ تدارک ببینید؛ اما شاید به عنوان ناهار یا شام روز مهمانی چندان مناسب و همه کس پسند نباشند.

انواع کباب با مرغ

دومین غذایی که می‌توانید با گوشت مرغ آماده کنید تهیه انواع کباب مرغ است، شاید تصور کنید که جوجه تنها نوع کبابی است که می‌توانید به عنوان غذای روز مهمانی آماده کنید؛ اما سخت در اشتباهید، به جز جوجه‌کباب انتخاب‌های دیگری هم برای تهیه کباب مرغ وجود دارد!

اول از همه باید اضافه کنیم که تنوع در پخت کباب مرغ بیشتر با طعم گوشت مرغ در ارتباط است، در واقع شما برای تهیه انواع کباب مرغ می‌توانید از طعم‌دهنده‌های مختلفی برای طعم دار کردن گوشت مرغ استفاده کنید. طعم زعفرانی محبوب‌ترین طعم برای پخت کباب مرغ است؛ اما طعم‌های دیگری مانند طعم تنوری، طعم سیر و سبزیجات، پیاز و جعفری، طعم باربیکیو و طعم کباب ترش جز پرطرفدارترین سس‌های طعم دهنده برای آماده کردن جوجه کباب هستند.

گذشته از این شما می‌توانید به عنوان ناهار روز میهمانی به جای جوجه کباب، قسمت بال و بازو مرغ را طعم دار و کباب کنید. همچنین می‌توانید با چرخ کردن قسمت‌های بدون استخوان گوشت مرغ یک کوبیده بسیار خوشمزه تدارک ببینید.

کباب مرغ را می‌توانید هم روی زغال، هم داخل فر و هم داخل تابه گریل آماده کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که تهیه کباب کوبیده مرغ بر روی زغال ریسک بالایی دارد پس اگر حرفه‌ای نیستید آن را داخل فر یا درون تابه آماده کنید.

یک لیست کاربردی از انواع غذاهای ایرانی با مرغ

انواع شکم پر با مرغ

سومین نوع غذایی که می‌توانید با گوشت مرغ تدارک ببینید، مرغ شکم پر است، این غذا نیز مانند جوجه کباب با توجه به سسی که برای طعم دار کردنش استفاده می‌کنید انواع مختلفی را شامل می‌شود، البته که مواد پر شده درون شکم مرغ هم می‌تواند گزینه خوبی برای دسته‌بندی انواع مرغ شکم پر باشد.

در دستور اصلی برای پخت مرغ شکم پر، پوست مرغ و داخل شکم آن را تنها با نمک و آب لیمو یا آب نارنج مزه دار می‌کنند، سپس داخل شکم مرغ را با ترکیبی از پیاز، سبزی، رب انار یا رب آلوچه، گردو چرخ شده و سیر پر می‌کنند و آن را داخل فر یا قابلمه می‌پزند.

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه برای کسانی که فر خانگی ندارند بسیار مناسب است اما اگر فر داشته باشید می‌توانید مرغ شکم پر را به روش رستورانی داخل فر بپزید.

انواع سالاد با مرغ

اگر مهمانی شام دارید و می‌خواهید یک غذای سبک تدارک ببینید انواع سالادها با گوشت مرغ هم می‌توانند انتخاب خوبی باشند. برای مثال سالاد الویه، سالاد مرغ، کیک مرغ، سالاد سزار و سالاد اندونزی با گوشت مرغ از بهترین گزینه‌ها به عنوان یک غذای سالم و سبک برای مهمانی شام هستند.

البته که انواع سالاد با گوشت مرغ می‌توانند گزینه خوبی به عنوان پیش‌غذا یا غذای دوم در مهمانی ناهار هم در نظر گرفته شوند. سالادها با گوشت مرغ بسیار متنوع هستند و تنها با کم و زیاد کردن یک ماده اولیه می‌توان به دستور جدیدی در تهیه سالاد رسید اما در این میان محبوب‌ترین انواع سالاد با گوشت مرغ همان الویه و سالاد مرغ هستند.

انواع غذا با مرغ و برنج

اگر برای پخت غذای اصلی روز مهمانی به توافق رسیده‌اید و حالا به دنبال یک دستور غذایی ساده اما خوشمزه به عنوان غذای دوم می‌گردید، پیشنهاد ما انواع پلو مخلوط با گوشت مرغ است؛ اما پلو مخلوط به چه نوع غذاهایی گفته می‌شود؟ پلوهایی مانند عدس ‌پلو، شیرین پلو، آلبالو پلو و … که بدون خورش سرو می‌شوند و در واقع ترکیبی از پلو دم کشیده، گوشت ریش‌ریش شده و یک نوع حبوبات یا انواعی از خلال‌ها هستند را پلو مخلوط می‌نامیم.

شیرین پلو معمولاً یکی از اولین انتخاب‌ها به عنوان دومین غذای روز مهمانی است. البته که طعم شیرین آن همه‌پسند نیست اما باز هم طرفداران خودش را دارد. دستور تهیه آن هم بسیار ساده است، کافیست یک پلو سفید ساده آماده کنید و در انتها روی دیس را با ترکیبی از برنج زعفرانی، خلال پرتقال، خلال پسته، خلال بادام، زرشک و گوشت سینه مرغ ریش‌ریش شده تزئین کنید.

اگر دنبال یک دستور همه‌پسندتر می‌گردید پیشنهاد ما عدس پلو است، هرچند که عدس پلو می‌تواند به عنوان غذای اصلی روز مهمانی در نظر گرفته شود اما اگر می‌خواهید آن را به عنوان غذای دوم بر سر سفره بیاورید باید این ریسک را هم بپذیرید که ممکن است غذای اصلی دست نخورده باقی بماند! عدس پلو یک غذای ایرانی پسند همه چیز تمام است که با عطر دارچین و کمی زعفران بی‌نظیر خواهد شد.

برای پخت عدس پلو مجلسی، ترکیب زرشک، کشمش پلویی و مرغ ریش‌ریش شده زعفرانی را فراموش نکنید، می‌توانید عدس پلو را داخل دیس کشیده و باقی مواد را به عنوان تزئین روی پلو بریزید.

و اما آلبالوپلو، سومین پلو مخلوطی که می‌توان با گوشت مرغ آماده کرد و بر سر میز آورد! اگر احساس می‌کنید میز غذای شما به اندازه کافی خوش‌رنگ و لعاب و وسوسه‌برانگیز نیست و حالا نیاز است تا با یک دیس پلو مخلوط به آن جذابیت بیشتری ببخشید، باید به سراغ آلبالوپلو بروید.

این غذای اصیل ایرانی که در اصل یک غذای سنتی شیرازی است با مرغ، گوشت، فیله، بدون گوشت، با مربای آلبالو با آلبالوی تازی یا یخ‌زده درست می‌شود. برای پخت آلبالو پلو با مرغ به برنج، آلبالو، شکر، کره، پیاز و سینه مرغ نیاز دارید.

و اما آخرین و محبوب‌ترین پلو مخلوطی که می‌توانید به عنوان غذای دوم روز مهمانی بر سر سفره بیاورید، مرصع پلو است، این غذا دستور بسیار ساده اما وقت‌گیری دارد، ظاهرش تقریباً شبیه شیرین پلو است اما طعم آن آن‌قدرها شیرین نیست به همین دلیل افراد بیشتری را راضی می‌کند.

مرصع پلو در اصل یک غذای قزوینی است که البته با کمی دخل و تصرف در دستور اصلی در دیگر شهرهای کشور هم تهیه می‌شود. بعد از اهالی قزوین، شیرازی‌ها هم خیلی به این غذا علاقه‌مندند و همین باعث شده تا دستور مرصع پلو شیرازی هم جز دستورهای محبوب برای پخت این غذا باشد.

نکات مهم در خرید گوشت مرغ

بعد از معرفی انواع غذاهای ایرانی با مرغ نوبت به این می‌رسد تا نکاتی را درباره خرید و نگهداری گوشت مرغ متذکر شویم.

توجه کنید که خرید گوشت مرغ باید از یک فروشگاه معتبر با مجوز بهداشت انجام شود. گوشت و پوست مرغ باید بدون هیچ‌گونه پارگی، کوفتگی، رنگ‌پریدگی و علائم غیرطبیعی باشد. عضلات مرغ باید سفت و محکم در زیر پوست مرغ قابل لمس باشند، گوشت مرغ تازه خاصیت ارتجاعی خوبی دارد و اگر با سر انگشت روی آن فشار ایجاد کنید باید در زمان کوتاهی به حالت اول خود برگردد. توجه کنید که قسمت استخوان سینه‌ی مرغ باید، بدون شکستگی و هرگونه انحنای غیرعادی باشد. هنگام خرید گوشت مرغ به رنگ گوشت توجه کنید. هرگونه رنگ غیرعادی در ماهیچه مرغ نشان از یک بیماری یا کهنگی و ماندگی لاشه دارد. گوشت مرغ در زیر پوست باید شفاف و رنگ صورتی داشته باشد. به بوی گوشت مرغ توجه کنید، هرگونه بوی عجیب، تند یا بوی ماندگی نشان از فساد گوشت دارد که باید از خریداری آن خودداری کنید.

نکات مهم در نگهداری گوشت مرغ

از آن جایی که گوشت زودتر از آنچه تصور کنید فاسد می‌شود مهم است که نسبت به نکات نگهداری آن هم اطلاعات کافی داشته باشید. به خصوص در مورد گوشت مرغ که به نسبت گوشت گوسفندی آسیب‌پذیرتر است. اگر به نکات مهم در نگهداری از مرغ دقت نکنید به‌احتمال‌زیاد بستر مناسبی برای رشد باکتری‌های بیماری‌زا فراهم خواهید کرد.

مرغ تازه را باید خوب بشویید و حداکثر در دو روز آینده بپزید. مرغ نباید بیشتر از دو روز داخل یخچال نگهداری شود، همچنین از نگهداری مرغ در دمای اتاق یا آشپزخانه نیز خودداری کنید. اگر قصد دارید گوشت مرغ را برای مدت طولانی‌تری از دو روز نگهداری کنید باید آن را در فریزر قرار دهید. گوشت مرغ نباید برای بیشتر از دو ماه در فریزر نگهداری شود. برای یخ‌زدایی از مرغ فریز شده آن را داخل دمای محیط قرار ندهید، بهترین کار این است که برای یخ‌زدایی از مایکروفر استفاده شود اما چنانچه مایکروفر ندارید گوشت مرغ را از شب قبل داخل یخچال قرار دهید تا در دمای یخچال به تدریج آب شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط