محدودیتی در واگذاری اراضی ملی به طرح‌های حافظ آب و خاک وجود ندارد


محدودیتی در واگذاری اراضی ملی به طرح‌های حافظ آب و خاک وجود ندارد

قزوین-ایرنا- معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری گفت: محدودیتی در واگذاری اراضی ملی برای اجرای طرح های اقتصادی و اشتغال زا که متضمن حفاظت از منابع آب و خاک باشند، وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، مسعود منصور شامگاه چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاه های زیرمجموعه جهاد کشاورزی قزوین افزود: از جمله این طرح ها باید به زراعت چوب و جنگل کاری اقتصادی و کشت گیاهان دارویی اشاره کرد که می تواند موجب اشتغالزایی برای جوامع محلی شده و در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بالای طرح های آبخیزداری در صیانت از منابع آب و خاک و پیشگیری از تخریب آنها،گفت: در حال حاضر ۳۰ میلیون هکتار از عرصه های ملی کشور را بیابان ها تشکیل می دهند و ۳۱ میلیون هکتار نیز در معرض فرسایش بادی قرار دارند که هفت میلیون هکتار از آنها در وضعیت بحرانی است.

معاون وزیرجهاد کشاورزی همچنین با تاکید بر اهمیت صیانت و احیای اراضی جنگلی،گفت: جنگل های زاگرس در چرخه تولید ۶۰ درصد از آب کشور نقش دارند و مانند سدی در برابر ریزگردها عمل می کنند و همچنین جنگل های هیرکانی سالانه میلیون ها متر مکعب آب را به سفره های زیرزمینی انتقال می دهند و موجب تداوم فعالیت های کشاورزی و حفظ امنیت غذایی و تامین معیشت بخش زیادی از جمعیت کشور می شوند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت حفظ و احیای قنوات،گفت: ۴۰ هزار و ۴۰۰ رشته قنات در کشور وجود دارد که ۶۰ درصد آنها در معرض کم آبی، بی آبی و خشک شدن قرار دارند.

رییس سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: پراکنش نامناسب بارندگی ها نیز کار ما را دشوار ساخته و موجب شده تا هرساله شاهد شستشو و تخریب بخش زیادی از خاک های کشور و خسارات ناشی از سیل باشیم که این مساله لزوم تقویت فعالیت های آبخیزداری در جهت حفظ خاک و آب را به ما گوشزد می کند.

این مسوول در ادامه با اشاره به اجرای طرح حدنگاری یا کاداستر اراضی ملی و کشاورزی،گفت: اجرای این طرح موجب رفع تداخلات شده و آثار و برکات زیادی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه تنها کشوری هستیم که حدنگاری آن نهایی و تکمیل نشده است،افزود: تلاش داریم تا با اجرای برنامه های پیش بینی شده به سرعت این طرح را تکمیل و به پایان برسانیم که یکی از ثمرات آن صدور اسناد تک برگی برای اراضی ملی و مستثنیات است.

منصور با بیان اینکه نباید مالکیت دولتی که قابلیت خرید و فروش را دارد با انفال که مال مردم است را با هم اشتباه بگیریم، خاطرنشان کرد: ما باید حافظ آب و حاک و منابع طبیعی باشیم چرا که داشتن آب و خاک و هوای سالم و شرایط زیستی مناسب از حقوق اساسی مردم به شمار می رود.

این مسوول همچنین خواستار رشد اعتبارات استانی آبخیزداری قزوین شد و گفت: نسبت اعتبارات ملی به استانی این حوزه در قزوین 60 برابر است که رقم مناسبی نیست و باید سهم بودجه استان نیز در این حوزه پراهمیت افزایش یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام