ظرفیت های انقلاب اسلامی، آنچه می دانیم و آنچه باور داریم!


ظرفیت های انقلاب اسلامی، آنچه می دانیم و آنچه باور داریم!

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: انقلاب به امام خمینی (ره) یک ظرفیت جدید داد؛ زیرا امامی که در فیضیه تدریس می‌کرد با امامی که با مردم مواجه شد متفاوت بود همچنین بعد از جنگ تحمیلی نیز در نگاه امام خمینی (ره) تحول ایجاد شده بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: تمجید و خودستایی نشانه خوبی برای انقلاب نیست و یکی از محورهایی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم ضرورت آن را بازکاوی کردند، مسئله خود انتقادی، خودشناسی و خودارزیابی بود.

وی ادامه داد: در دورانی که انقلاب اسلامی با بزرگ‌ترین چالش‌ها مواجه است کاری مهم‌تر و سرنوشت‌سازتر از خود انتقادی نیست؛ زیرا چالش‌ها آن‌قدر بزرگ و قوی هستند و دامنه آن‌ها آن‌قدر جهانی است که مواجه با آن به‌جز با زایش جدید فکری و تولید تازه‌ای از قدرت‌های انقلاب امکان‌پذیر نیست.

وی بیان کرد: هدف از ظرفیت شناسی و قلمرو شناسی ظرفیت‌ها، افتخار و تجلیل نیست بلکه هدف شناختن معدن‌ها و ظرفیت‌های باطنی انقلاب است تا مبتنی بر آن‌ها تولید قدرت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هدف از ظرفیت شناسی خارج کردن گنجینه‌ها و دفینه‌های انقلاب است، اظهار کرد: توجه به ظرفیت‌ها ما را با منابع جدید قدرت آشنا می‌کند؛ زیرا انقلابی که متکی به مرجعیت متافیزیکی، هستی‌شناسی قرآنی و وحیانی است دفینه‌های بی‌نهایتی وجود دارد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: قانون اساسی بالاترین ظرفیت نیست بلکه قانون اساسی خود یک ظرفیتی برآمده از معدن‌ها و دفینه‌ها است همچنین قانون اساسی عامل ظرفیت‌سازی است؛ اما اگر فکر کنیم که قانون اساسی منبع اصلی ظرفیت‌های ما است اشتباه است.

وی افزود: ظرفیت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی بسیار گسترده‌تر از سایر کشورها است؛ زیرا ما متکی بر فلسفه‌های وضعی نیستیم که فلاسفه‌ دیگر بتوانند آن را نقض کنند بلکه متکی به دین اسلام هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرزایی گفت: آغاز این ظرفیت شناسی باید از نقطه‌ای باشد که عالی‌ترین مرجعیت انسان‌سازی را برای ما تشکیل بدهد که همواره لایه متعالی‌تری ایجاد کند تا ذیل آن‌ها امکان اجتهاد و نوآوری باشد؛ زیرا در غیر این صورت تبدیل به ایدئولوژی‌های بسته می‌شود.

وی ادامه داد: ایدئولوژی‌ها نباید بسته باشند؛ زیرا یک مسئله اجتهادی هستند و بیش از آن‌که ثبات داشته باشند با تحولات و اقتضائات زمانه سروکار دارند همچنین سقف ایدئولوژی باید گشوده به عقلانیت و حکمت باشد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه بابیان اینکه ایدئولوژی ما الهیات نیست بلکه مبنی بر الهیات است، عنوان کرد: متأسفانه به دلیل اینکه نتوانستیم جریان اجتهاد را همانند جریان ایدئولوژی به میدان بیاوریم، ایدئولوژی‌های مان با جمود و رکود مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه قدرت باعث می‌شود به جای اینکه ایدئولوژی گشوده به عقلانیت و اجتهاد باشد، بسته شود، بیان کرد: ایدئولوژی باید وسیله‌ای برای رسیدن مقاصد عالی و انسانی باشد؛ اما اگر غفلت شود به حارس و نگهبان قدرت تبدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرزایی گفت: شناخت ظرفیت‌ها باعث آزاداندیشی، بردباری، تحمل، قبول تنوع فکری و پرهیز از جمود گرایی و جزم‌اندیشی می‌شود؛ زیرا سبب می‌شود که درک کنیم کسی که این ایدئولوژی را تولیدی کرده در شرایط و موضوعات دیگر می‌تواند ایدئولوژی‌های مختلف داشته باشد.

وی بابیان اینکه ظرفیت‌های ما در یک نقطه متمرکز نیستند، اظهار کرد: نقطه قوت تشیع نسبت به دیگر مذاهب انعطاف‌پذیری است و انقلاب نیز حاصل همین ظرفیت است و هیچ ظرفیتی برای انقلاب بزرگ‌تر از انعطاف‌پذیری معنا و توسعه تأویل در عقلانیت اسلامی نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی از ظرفیت‌ها باهم رابطه تعاملی دارند و بر یکدیگر اثر می‌گذارند، تصریح کرد: مثلاً انقلاب به امام خمینی (ره) یک ظرفیت جدید داد؛ زیرا امامی که در فیضیه تدریس می‌کرد با امامی که با مردم مواجه شد متفاوت بود همچنین بعد از جنگ تحمیلی نیز در نگاه امام خمینی (ره) تحول ایجاد شده بود.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه ظرفیت‌های انقلاب در واقع استعدادهای بالقوه قابل بالفعل شدن هستند، گفت: ظرفیت‌های بالقوه با انقلاب تشکیل نشده بلکه حادثه انقلاب ناشی از آن ظرفیت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه اگر ظرفیت‌های انقلاب با انقلاب یکی باشد نسبت به هیچ انقلابی برتری ندارد، اظهار کرد: قدرت‌های بالقوه ظرفیت‌ها ناشی از متافیزیک، الهیات و فلسفه‌های پیش از انقلاب است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) سقف ظرفیت انقلاب نیست بلکه ایشان عالی‌ترین و کامل‌ترین اجتهادی بودند که از آن ظرفیت‌های کلان و سرشت الهیات برداشت می‌کرد همچنین امام خمینی (ره) سقف انقلاب را نبست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرزایی گفت: امام خمینی (ره) فرمود که انقلاب نسیمی از اسلام است و این جمله به معنای این است که نسیمی از ظرفیت‌های بالقوه است.

وی بابیان اینکه تأویل مهم‌ترین بنیادی‌ترین مبنای بالفعل کردن ظرفیت‌های بالقوه است، افزود: کسانی که قادر به تأویل نیستد نمی‌توانند ظرفیت‌های جدید را استخراج کنند درحالی که ظرفیت‌ها مانند چشمه‌ای جوشان هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی به خاطر توجه نکردن به ظرفیت‌ها، جامعه را دچار جمود گرایی می‌کنند، بیان کرد: بزرگ‌ترین ظرفیت انقلاب اسلامی، الهیات آزادی‌بخش است اما باید شرایط و ظرفیت‌های آن را مشخص کرد.

وی عنوان کرد: ویژگی ظرفیت‌ها این است که افراد را اسیر زمان و مکان نمی‌کنند بلکه ملتزم به مراعات زمان می‌کنند؛ التزام به زمان و مکان یعنی اینکه از اصول مسلم قرآنی نمی‌توان عبور کرد اما از فتوای فقیه می‌توان عبور کرد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه در رابطه با الهام آفرینی و قدرت در الهام بخشی با ظرفیت‌های انقلاب گفت: افراد الهام‌بخش از افراد متفکر بالاتر هستند؛ زیرا الهام بخشی از یک‌لایه عمیق سرچشمه می‌گیرد و همه قادر به الهام بخشی نیستند.

وی ادامه داد: در سایه الهام بخشی است که می‌توان نظریه‌ها و نظام‌های حاکم را مورد بازبینی قرار داد و در چنبره افراطی‌گری و سخت اندیشی گرفتار نشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرزایی تصریح کرد: انقلاب اسلامی الهام‌بخش‌ترین انقلاب در جهان اسلام بعد از پیامبر اکرم (ص) است و این امر خودش یک ظرفیت بزرگ است.

وی بیان کرد: هر انسانی به اندازه ظرفیت خودش و تخصصی که دارد می‌تواند ظرفیت‌های انقلاب را بشناسد و در تحقق بالفعل سازی آن شریک شود بنابراین انسان‌هایی که به دنبال دنیایت هستند نمی‌توانند این ظرفیت را تحمل کنند؛ زیرا گاهی بساط آن‌ها را به هم می‌ریزد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس