رسیدگی به پرونده‌های قضایی البرز سرعت بیشتری خواهد گرفت


رسیدگی به پرونده‌های قضایی البرز سرعت بیشتری خواهد گرفت

معاون منابع انسانی دادگستری کل البرز با بیان اینکه پس از برگزاری آزمون استخدامی قوه قضاییه 362 نفر در دادگستری استان البرز استخدام خواهند شد، گفت: اکنون بر اساس استانداردهای عملیاتی باید به ازای هر قاضی سه کارمند فعالیت کند و اگر به استاندارد عملیاتی برسیم تعیین و تکلیف پرونده‌ها با سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

حسین اعظمی چهاربرج در گفت‌و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز ثبت نام آزمون استخدامی قوه قضاییه برای استخدام ۹۶۰۰ نفر در دادگستری‌های سراسر کشور، گفت: بنا بود بر اساس قانون برنامه پنج ساله هر سال دادگستری اجازه جذب ۸۰۰ قاضی و چهار کارمند به ازای هر قاضی را داشته باشد. این مجوز خیلی فعال نشده بود و اقدامات اجرایی آن انجام نشده بود امسال که آخرین سال برنامه است بناست به اندازه سه سال یعنی۹۶۰۰نفر در کل کشور جذب شوند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۳۶۲ نفر به استان البرز اختصاص دارد. البرز از لحاظ تعداد کارمندان دادگستری در بین ۳۱ استان سی‌ام است و از لحاظ نسبت قاضی به کارمند نیز در رتبه سی و یکم قرار دارد و بدترین وضعیت را در بین کل استان‌های کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه سهمیه جذب نیروی خوبی برای استان در نظر گرفته شده، تصریح کرد: امیدواریم بعد از جذب این افراد مشکل کارمند اداری نداشته باشیم اما نکته قابل توجه وجود تقاضای خروج از دادگستری و سازمان است که ممکن است باعث شود علی رغم اینکه اکنون وضعیت خوبی برای جذب نیرو در استان پیش بینی شده در دو یا سه سال آینده مجددا با کمبود نیرو مواجه شویم.

معاون منابع انسانی دادگستری البرز با بیان اینکه در این آزمون صرفا کارمند اداری در حوزه‌های مختلف جذب می شود، گفت: این حوزه‌ها شامل مأمور ابلاغ و اجرا، تقریر نویس، ماشین نویس، مسئول خدمات مالی، مددکاری اجتماعی، کارشناس شبکه، کارشناس آمار، حسابداری، کاردان اقدامات تأمینی و تربیتی، کاردان حراست، متصدی امور دفتری، کارشناس حقوقی و اداری و برنامه ریزی و تاسیسات است. در همه حوزه‌ها هم برای استان البرز اعلام نیاز شده و سهمیه اختصاص پیدا کرده است.

به گفته اعظمی بعید است با جذب این نیروها از لحاظ رتبه بندی استان‌ها تفاوت چندانی ایجاد شود زیرا استان‌های دیگر نیز به جذب نیرو می‌پردازند ولی از لحاظ رفع مشکلات فعلی در زمینه کمبود نیرو موثر است.

وی ادامه داد: اکنون بر اساس استانداردهای عملیاتی باید به ازای هر قاضی سه کارمند فعالیت کند در حالی که این تعداد در البرز در بسیاری از شعب یک کارمند است. بنابراین اگر به استاندارد عملیاتی برسیم سرعت رسیدگی بیشتر و اطاله دادرسی قطعا کمتر خواهد شد و تعیین و تکلیف پرونده‌ها با سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند.

وی در خصوص زیر ساخت‌های تجهیزاتی دادگستری استان اظهار کرد: در استان البرز چند ساختمان برای مجتمع‌ها و اداره کل استانی داریم. حدود ۱۴ هزار متر برای اداره کل استانی و محاکم تجدید نظر و کیفری یک داریم. یک ساختمان در اشتهارد و ماهدشت در حال احداث است. به تازگی ساختمانی در نظرآباد به بهره برداری رسیده است. همچنین دادگستری زمینی را در هشتگرد تهیه و درصدد ساخت ساختمان است. در کمالشهر نیز با مذاکرات انجام شده محلی در اختیار دادگستری قرار گرفته و مجتمعی ویژه را در کمالشهر ایجاد می‌کنیم. سال گذشته نیز در محمد شهر یک مجتمع ویژه افتتاح شد. بنابراین فعالیت‌ها در قسمت تجهیزات و زیرساخت‌های بنایی و تاسیساتی نیز با سرعت در حال انجام است که اگر نیروی انسانی به آن ملحق شود تحول خوبی در حوزه خدمت‌رسانی قضایی به مردم استان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه از لحاظ تعداد قاضی وضعیت مطلوبی نداریم، گفت: از این نظر بیست و هشتمین استان کشور هستیم. برای حل این مشکل مجوزی در سال ۹۸ از قوه قضاییه اخذ کردیم و مرکز آموزش بدو خدمت قضات در استان تاسیس شد که تقریبا حدود دو هفته پیش دوره چهارم تربیت کارآموز در این مرکز آغاز و پیش از آن نیز سه دوره قضات تربیت و قسمتی در داخل استان مشغول به خدمت شده و قسمتی نیز به استان های دیگر اعزام شدند. اگر قسمتی از قضات آموزش دیده در دوره چهارم نیز در استان مشغول به خدمت شوند مشکل کادر قضاییمان نیز حل می‌شود.

به گزارش ایسنا، ثبت نام آزمون استخدامی قوه قضاییهاز طریق سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به نشانی https://hrtc.ir/ از ۱۹ بهمن ماه آغاز شده و تا ۲۸ بهمن ماه ادامه دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط