قبر قفل شده و مخفی در باغ رضوان اصفهان نداریم


قبر قفل شده و مخفی در باغ رضوان اصفهان نداریم

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر تمام لایه‌ها در فازهای باغ رضوان باز و شفاف شده، گفت: این قول را به مردم می‌دهم که در این دوره هیچ قبری را رزرو نمی‌کنیم و تمام قبور رزرو و یا قفل شده را احصا کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

آرامستان آخرین منزلگاه هر انسانی در این سرای فانی است، تنها جایی که در آن تفاوتی میان فقیر و غنی، زن و مرد، پیر و جوان، مسئول و غیر مسئول و ... وجود ندارد. اگرچه حالا چندسالی است پای ظواهر به آرامستان باغ رضوان اصفهان نیز باز شده و تقاضا برای دفن اموات در فازهای اول آرامستان، باعث تفاوت میلیونی قیمت قبور شده است.

تفاوت بین فازها و قطعات در آرامستان باغ رضوان اصفهان موضوع جدیدی نیست و دفن اموات در قطعات اول فاز یک آرامستان سال‌هاست برای برخی شهروندان تبدیل به موضوع مهمی شده، درحالی که افزایش تقاضا و به تبع افزایش قیمت قبور در این قطعات باعث شده در دوره‌های گذشته برخی از قبور رزرو شود تا به قیمت بالاتر و یا افراد خاص به فروش برسد.

علی حاجیان، مدیرعامل جوان سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اما به شهروندان وعده می‌‍دهد در دوران مدیریت او نه تنها هیچ قبری رزرو نمی‌شود، بلکه تمام قبور رزرو و یا قفل شده احصا می‌شود و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. همچنین از این پس، همه تعرفه‌های خدمات در آرامستان باغ رضوان شفاف در معرض دید شهروندان قرار می‌گیرد و نظارت دقیق بر تمام خدمات از جمله فروش قبر انجام می‌شود. در ادامه مشروح گفت‌وگوی ایسنا را با مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان می‌خوانید؛ سازمانی که می‌خواهد شفافیت، عدالت و پاسخگویی را از شعار به عمل درآورد.

قبر قفل شده و مخفی در باغ رضوان اصفهان نداریم

در دوران همه گیری کرونا آمار کفن و دفن در آرامستان باغ رضوان اصفهان چه تغییری کرد؟

متأسفانه کرونا آمار مرگ و میر را در اصفهان افزایش داد، به‌طوری که در آخرین پیک کرونا در مردادماه، میانگین دفن روزانه در آرامستان باغ رضوان به عدد بالایی رسید، اگرچه این آمار اکنون کاهش یافته و به میانگین ۲۰ نفر در روز رسیده و آمار مرگ و میر بیماران کرونایی نیز بسیار کم شده است، اما باتوجه به خیز دوباره کرونا امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون آمار فوت کرونایی‌ها به صفر برسد.

آرامستان باغ رضوان تا چند سال ظرفیت دفن اموات دارد؟

با توجه به وسعت آرامستان باغ رضوان تا سال‌های سال مشکلی برای دفن اموات وجود ندارد، در عین حال که اجرای چند طرح و احیای فازهای قدیمی، به افزایش ظرفیت آرامستان کمک خواهد کرد.

چه تفاوتی بین فازهای قدیمی و جدید آرامستان باغ رضوان وجود دارد؟

آرامستان باغ رضوان اصفهان ۳ فاز دارد که این فازها هیچ تفاوتی از نظر شرایط دفن ندارند و شاید تنها تفاوت در شرایط محیطی این فازها است. فاز ۱ شامل قطعات ۱ تا ۴۵ و قدیمی‌ترین فاز است که طبیعتاً فضای سبز این فاز طی ۳۷ سال رشد کرده و شرایط محیطی خوبی به وجود آورده است، اما در فاز ۲ و ۳ خیابان سازی‌ها، پارکینگ‌ها و قطعات استانداردسازی شده و به همین دلیل از دیدگاه ما فاز ۲ و ۳ استانداردتر است، اما چون تازه احداث شده فضای سبز آن رشد زیادی نداشته، اگرچه گونه‌های مقاوم‌تری با رشد بیشتر و سازگاری بهتری انتخاب شده است. با همه تفاسیر همچنان معتقدیم بین فازهای ۱ تا ۳ هیچ تفاوتی وجود ندارد و تقاضا برای برخی قطعات به دیدگاه شهروندان بر می‌گردد.

علت تفاوت قیمت قبور در فازهای آرامستان چیست؟

تعداد قبور در فاز یک کم است، بنابراین عرضه پایین است، درحالی که تقاضا به خاطر دیدگاه برخی از مردم بالا است. در این شرایط مجبوریم قیمت را طوری تعیین کنیم تا تقاضا کمتر شود. ضمن اینکه در فاز یک باید قبرها را به‌صورت جداگانه ساخت، درحالی که قبور در فازهای ۲ و ۳ به‌صورت انبوه سازی است.

تعداد قبور در فاز یک کم است، بنابراین عرضه پایین است، درحالی که تقاضا به خاطر دیدگاه برخی از مردم بالا است. در این شرایط مجبوریم قیمت را طوری تعیین کنیم تا تقاضا کمتر شود

اختلاف قیمت قبور چقدر است؟

قیمت قبور در فازها و قطعات مختلف متفاوت است، قیمت قبر برای پیش خرید بین ۷۵۰ هزار تا ۴۲ میلیون تومان و برای خاکسپاری بین ۵۰۰ هزار تا ۲۸ میلیون تومان و کم‌ترین قیمت قبر ۵۰۰ هزار تومان است. هزینه خدمات دفن شامل تغسیل، تکفین، تدفین و ... به مبلغ ۱۱۰۹۰۰۰ تومان است که در موقع خاکسپاری دریافت می‌شود.

قیمت ارزان‌ترین قبر در باغ رضوان ۵۰۰ هزار تومان است؟

بله، اما این قیمت حتی به اندازه هزینه‌های ساخت قبر نیست و یارانه‌ای است که سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان پرداخت می‌کند. در حال حاضر هزینه ساخت هر قبر نزدیک به ۵/۲ تا ۳ میلیون تومان است، اما در قطعه ۸۹ به قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، ضمن اینکه مصوبه‌ای در شورای اسلامی شهر داریم که اگر متوفی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشد و یا بضاعت مالی نداشته باشد و این مورد احراز شود، اقدامات حمایتی لازم در این خصوص اعمال می‌شود.

آیا اختلاف قیمت قبور به اختلاف بین فازها دامن نمی‌زند؟

متأسفانه نه فقط در اصفهان که در تمام شهرها این نگاه وجود دارد، درحالی که همه می‌دانیم اصل، اعمال انسان است و خداوند تقوا را عامل برتری دانسته است. البته قضاوت بیشتر مردم هم این نیست که اگر متوفی در قطعه یک دفن شود، انسان بهتری است، اما امیدوارم دیدگاه تعداد انگشت شماری که هنوز درگیر ظواهر هستند تغییر کند و مشکلات ما هم کمتر شود.

دفن متوفیان در فاز یک تا کی ادامه دارد؟

تا زمانی که در این فاز ظرفیت داریم.

ممکن است یک‌سری قبر در فاز یک رزرو شود تا با قیمت بیشتری به فروش برسد؟

در سال‌های گذشته یک‌سری قبر بنا به دلایل متفاوت در فاز یک رزرو شده است، من نمی‌دانم چرا رزرو کردند، اما این قول را به مردم می‌دهم که در این دوره هیچ قبری را رزرو نمی‌کنیم و تمام قبور رزرو و یا قفل شده را احصا کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهیم. مثلا اگر یک نفر سوال کند در قطعه ۴ قبر دارید یا خیر صادقانه اعلام می‌کنیم و هیچ فرقی ندارد چه کسی این سوال را از ما بپرسد، قیمت‌ها مشخص و خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود کاملاً یکسان است.

وظیفه ذاتی ما دفن اموات شهر اصفهان است و در حال حاضر تمام لایه‌ها باز و شفاف شده و رزرو، قفل و مخفی شدن قبور نداریم. به زودی لیست قبور قابل ارائه را در معرض دید مردم قرار می‌دهیم تا هرکجا تمایل داشته باشند انتخاب کنند، البته سهمیه‌ای برای هر روز در هر قطعه و بلوک اعلام می‌کنیم تا موقع برگزاری مراسم مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود، ضمن اینکه باز هم تأکید می‌کنم هیچ تفاوتی بین قطعات وجود ندارد.

نظارت بر فروش قبر چقدر جدی است؟

نظارت بر تمام خدمات و از جمله فروش قبر به‌طور جدی انجام می‌شود. تمام تعرفه‌ها به‌صورت سیستمی ثبت شده و کسی نمی‌تواند یک عدد بالا یا پایین بزند، دستگاه‌های خودپردار هم متصل حساب سازمان آرامستان‌های شهرداری است. شهروندان می‌توانند تعرفه‌های اعلام شده را با تابلوهای نصب شده در پذیرش آرامستان و یا در سایت یا اپلیکیشن تطبیق دهند و اگر اختلافی بود شکایت کنند. خوشبختانه در این چند ماه که مبالغ شفاف شده هیچ شکایتی از سوی شهروندان نداشته‌ایم، همچنین سامانه پیامک ۳۰۰۰۸۰۷۰۰۷ سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان آماده دریافت گزارشات از شهروندان گرامی است.

چه آیتم‌هایی برای فروش قبر درنظر گرفته می‌شود؟

همه آیتم‌ها در برگه فروش قبر مشخص شده است. اخیراً نیز آیتم قد و وزن اضافه شده و قطعه ۶۶ برای افرادی در نظر گرفته شده که قد بلندتر و یا جثه بزرگی دارند. قیمت قبور هم تفاوتی ندارد، اما پیش از این آیتم قد و وزن در برگه فروش قبر وجود نداشت که با پیگیری یکی از شهروندان اضافه شد. مردم از هر راهی می‌توانند موارد مدنظرشان را به ما اعلام کنند تا در فرایند خدمت‌رسانی لحاظ شود و به بقیه شهروندان کمک کند. ما بی عیب نیستیم و تنها کسانی که می‌توانند در ارتقا خدمت رسانی به مردم کمک کنند، خود مردم هستند، بر همین اساس بر ارتباط دو سویه با مردم تأکید داریم.

قبر قفل شده و مخفی در باغ رضوان اصفهان نداریم

نصب سنگ قبر به انتخاب شهروندان است یا براساس دستورالعمل خاصی است؟

انتخاب سنگ قبر در اختیار شهروندان است، اما شرایط و ضوابطی هم برای سنگ قبور داریم، از جمله اینکه ابعاد سنگ قبر باید ۱۲۰ در ۶۰ و با ارتفاع یکسانی باشد. استانداردهای سنگ قبر را در تعهدنامه ابتدای کار و اطلاع رسانی‌های بعدی به مردم اعلام می‌کنیم. یک‌سری موارد نیز ممنوع است، از جمله اینکه اسماء‌الحسنی، اسامی متبرکه، تصاویر اشخاص و نمادهای غیر مجاز نباید روی سنگ قبور حک شود، سنگ‌ها نباید برآمدگی یا المان و اشکال خاصی داشته باشند. اطراف قبور نباید چیزی اضافه شود، از جمله درخت، درختچه و یا المان و حصاری که برخی شهروندان اطراف قبور ایجاد می‌کنند. در حال حاضر فضای اطراف قبور در فاز ۳ ساماندهی شده و در فاز ۱ و ۲ نیز در حال انجام است، چون محل رفت و آمد مردم است و همه باید یک شکل باشد تا بی نظمی ایجاد نشود و باعث زحمت دیگران نشود.

اسماء‌الحسنی، اسامی متبرکه، تصاویر اشخاص و نمادهای غیر مجاز نباید روی سنگ قبور حک شود، سنگ‌ها نباید برآمدگی یا المان و اشکال خاصی داشته باشند و اطراف قبور نباید درخت، درختچه و یا المان و حصاری باشداضافه شود

قیمت سنگ قبر چقدر است؟

در آرامستان باغ رضوان ۴ پیمانکاران داریم که در مزایده برنده شده‌اند و اینجا سنگ قبر می‌فروشند. قیمت‌ها هم براساس نرخ مصوب صنف است و تفاوت زیادی ندارد، فقط ممکن است به خاطر جنس و رنگ سنگ تفاوت داشته باشد. پیمانکاران موظف‌اند شرایط و ضوابط آرامستان را رعایت کنند و اگر اشتباهی کنند باید جبران کنند. ما هم بر قیمت‌ها نظارت می‌کنیم تا براساس تعرفه صنف باشد.

در آرامستان باغ رضوان سنگ‌های نامتعارف داریم؟

مواردی از قبل به ویژه در فاز یک وجود دارد که سنگ نامتعارف است و یا موانع نامتعارف داریم که ناشی از نبود شرایط و ضوابط مدون در گذشته بوده است، مثلاً کنار قبر متوفی باغچه‌ای درست کرده‌اند که هم سد راه مردم است و هم قبر کناری را خراب می‌کند. همانطور که اشاره کردم سعی می‌کنیم این موانع را رفع کنیم تا شرایط برای مردم یکسان باشد. یک‌سری تصاویر قبور هم براساس شرایط و ضوابط نیست، اما به هر حال سنگ یا کتیبه نصب شده است. در حال حاضر تصاویر را حتماً قبل از نصب چک می‌کنیم و اگر نامتعارف باشد اجازه نصب نمی‌دهیم، چون تصاویر باید براساس قوانین و شرع بوده و رعایت شرایط و ضوابط اعلامی شده باشد.

شرایط دفن در قطعه نام‌آوران چیست؟

نام‌آوران شامل بنیانگذاران، پیشکسوتان و مشاهیر رتبه‌دار شهر اصفهان در رشته‌های مختلف هستند که در طول حیات خود افتخاراتی کسب کرده و مجموع این فعالیت‌ها منتج به دریافت رتبه یا درجه از ادارات و سازمان‌های متبوعه شده و مراکز مذبور آنها را تأیید و معرفی می‌کند.

سرآمد بودن افراد نام‌آور که دارای شیوه‌های نوآورانه و خلاقانه و دارای سوابق درخشان علمی و... در آفرینش آثار ارزشمند هستند، پیشکسوت بودن و سپری کردن سال‌های متمادی از عمر خود که در هر رشته فعالیت به‌صورت فعال و پیشرو بوده‌اند و برگزیدگان نام‌آور دارای افتخارات و موفقیت‌ها در سطح ملی و بین‌المللی با آثار بدیع از شاخصه‌های نام آوران است.

شناسایی نام‌آوران براساس داشتن رتبه، فعالیت‌های برجسته تحقیقی، پژوهشی، آموزشی و داشتن پیشینه علمی و تخصصی در زمینه‌های مرتبط با رشته توسط مراجع مربوطه خواهد بود.

قبر قفل شده و مخفی در باغ رضوان اصفهان نداریم

کمبود نیرو در سازمان آرامستان شهرداری اصفهان دارید؟

کمبود نیروی انسانی نداریم و تمام خدمات به خوبی انجام می‌شود، در عین حال که با راه‌اندازی خدمات الکترونیک، کمک بیشتری به نیروی انسانی خواهد شد. همین جا لازم است از همکارانم در آرامستان باغ رضوان قدردانی کنم که در دوران کرونا با تمام وجود و جان و دل به مردم خدمت کردند. در این مدت حتی یک دفن بدون رعایت مسائل شرعی نداشتیم و تمام خدمات لازم به فوتی‌های کرونایی و غیر کرونایی ارائه شد، حتی برخی از همکاران ما به کرونا مبتلا شدند، اگرچه خوشبختانه هیچ فوتی نداشتیم.

چه برنامه‌ای برای ارائه خدمات غیر حضوری به شهروندان دارید؟

سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در محدوده خارج از شهر قرار دارد و این موضوع ارائه خدمات به‌صورت الکترونیکی را ضرورت می‌بخشد. بر همین اساس، یکی از اهداف اصلی سازمان تسهیل‌گیری در خدمت رسانی به مردم از طریق ارائه خدمات الکترونیکی است و در این راستا اولین خدمت الکترونیکی سازمان در راستای الکترونیکی شدن اسناد پیش پیش خرید قبر انجام شد و تلاش می‌کنیم تا یک سال آینده بیش از ۸۰ درصد از خدمات به مردم را به‌صورت الکترونیکی ارائه کنیم، چراکه این موضوع جزو اولویت‌ها و درخواست‌های شهروندان نیز است.

با الکترونیکی شدن خدمات سازمان آرامستان‌ها، به غیر از خانواده‌هایی که متوفی دارند و باید به‌صورت حضوری مراجعه کنند، بقیه خدمات بعد از دفن متوفی غیرحضوری خواهد شد. همچنین با ارتقاء اپلیکیشن سازمان آرامستان‌ها تمام خدمات از پیش خرید قبر تا خرید سنگ قبر، خدمات مجالس، خدمات پذیرایی و تشریفات و خدمات ثبت سفارش مداحان و قاریان برای مردم به‌صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد. در حال حاضر اسناد پیش خرید قبور به‌صورت سندی به مردم ارائه می‌شود که چاپ و امضا می‌شود و مردم نگهداری می‌کنند که این خدمت نیز الکترونیکی شد و از این پس اسناد پیش مجوز دفن نیز به‌صورت لینک ارائه خواهد شد و پس از خرید قبر، نیازی به مراجعه مجدد برای دریافت سند نیست. اکنون نزدیک به چند هزار سند از سال‌های قبل در سازمان آرامستان‌ها وجود دارد که به نام مردم است، اما برای دریافت آن مراجعه نکرده‌اند و به زودی اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا شهروندان این سندها را دریافت کنند.

برای پاسخ به برخی گلایه‌ها و شکایات شهروندان از خدمات آرامستان هم برنامه‌ای دارید؟

در راستای افزایش رضایتمندی مخاطبان و ارائه خدمات بهینه به مردم در اتاق‌های فکر سازمان قطعاً برنامه‌های مختلفی پیش بینی شده است. یکی از موضوعات مهمی که در سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان موضوعی مغفول واقع شده و فکر می‌کنم دغدغه مردم و مسئولان محسوب می‌شود، شفافیت و عدالت است. این موضوع به‌عنوان شعار مطرح نشده، بلکه یک رویکرد است که بعد از ۳۷ سال از تأسیس آرامستان، تعرفه‌های خدمات همه جا در معرض دید مردم قرار گرفت و خوشبختانه بازخورد خیلی خوبی گرفتیم. همچنین تأکید داریم که با هر شهروندی که برای دریافت خدمات مراجعه می‌کند یکسان برخورد کنیم و در این راستا هیچ تفاوتی میان مردم و مسئولان وجود ندارد و خدمات کاملا یکسان و مشابه ارائه خواهد شد. پای این موضوع ایستاده‌ایم، چراکه اینجا نقطه آخر زندگی مادی ما انسان‌ها است، بنابراین نباید هیچ تبعیضی وجود داشته باشد.

یکی دیگر از برنامه‌های سازمان برای پاسخگویی به ارباب رجوع اجرای طرح هادی است. مرحله اول این طرح حدود یک ماه است، اجرا شده و در بدو ورود ساختمان امور متوفیان کارشناسی مستقر شده تا راهنمای شهروندانی باشد که در شرایط روحی خوبی قرار ندارند. همچنین اطلاعات را در پوشه‌ای در اختیار مراجعان قرار می‌دهیم تا در فرصت مناسب بتوانند مطالعه کنند و بعد از چند روز با خانواده متوفی تماس می‌گیریم و ضمن تسلیت و تکریم، بار دیگر شرایط را به آنها اعلام می‌کنیم. خوشبختانه این کار نیز بازخورد خوبی داشته است.

ما می‌خواهیم سازمان یادگیرنده و پاسخگو باشیم و حتی اگر اشتباهی مرتکب شدیم بپذیریم و عذرخواهی کنیم. شفافیت، عدالت و پاسخگویی فقط شعار نیست و باید در عمل اتفاقات جدی بیفتد.

بیشترین شکایت مردم از چه مواردی بوده است؟

بیشترین شکایات مردم از خدمات مجالس است که توسط پیمانکاران انجام می‌شود. اگرچه بر عملکرد پیمانکاران نظارت داریم، اما در پیک کرونا مراسم زیاد بود و در حال حاضر نیز مراسم سالگرد را داریم که همه در فضای باز، اما گاهی در کنار هم برگزار می‌شود و تنش‌هایی به وجود می‌آورد که تلاش می‌کنیم مراسم‌ها با یکدیگر تداخل پیدا نکند، و سعی کرده‌ایم با مناسب سازی‌هایی که انجام شده چنین مشکلاتی نداشته باشیم.

به غیر از باغ رضوان، آرامستان دیگری در اصفهان داریم؟

۱۸ آرامستان محلی فعال و ۱۱ گلزار شهداء در کنار آرامستان‌های محلی در شهر اصفهان داریم، همچنین تا پیش از همه‌گیری کرونا ۱۲ غسالخانه در آرامستان‌های محلی فعال بود که با هدف رعایت مسایل بهداشتی تعطیل شد. اما مردمی که در این محلات هستند تایید می‌کنند که این آرامستان‌ها در شرایط مناسبی نیستند و استانداردها و شرایطی که در آرامستان باغ رضوان وجود دارد را ندارند. به همین دلیل قصد داریم آرامستان‌های محلی را با کمک مردم، معتمدین و ائمه جمعه محلات ساماندهی کنیم.

ساماندهی آرامستان‌های محلی به چه صورت خواهد بود؟

قصد ما ایجاد آرامستان جدید نیست، بلکه همان آرامستان‌هایی که وجود دارد را ساماندهی خواهیم کرد و فضای آرامستان‌ها به شکل استاندارد برای شهروندان تغییر خواهد کرد.

برای ساماندهی خودروهای حمل متوفی نیز تدبیری پیش بینی شده است؟

خودروهای حمل متوفی توسط شرکت‌های پیمانکار اداره می‌شوند که اخیراً با همکاری شرکت‌های حمل متوفی برای همه شرکت‌ها دستگاه خودپرداز گذاشتیم و هزینه‌ها بر اساس تعرفه مصوب شورای اسلامی شهر دریافت می‌شود. اگر متوفایی از بیمارستان یا منزل به سازمان آرامستان حمل شود، هزینه آن رایگان است و هیچ مبلغی از مردم دریافت نمی‌شود، اما اگر متوفی از منزل یا بیمارستان به آرامستان برود و از آنجا به جای دیگری برود تعرفه‌ای دارد که مشخص است.

قبر قفل شده و مخفی در باغ رضوان اصفهان نداریم

و کلام آخر؟

در راستای ارتقا فرهنگ خیرات و نذورات، اتاق فکری تشکیل داده‌ایم و بسته‌های خلاق خیرات و نذورات تدوین شده که در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا در صورت تمایل بتوانند نذورات خود را صرف امور مورد نیاز شهروندان کنند. به غیر از خیرات و نذورات، شهروندان می‌توانند وقت و تخصص خود را نذر کنند، به‌عنوان مثال مداحان، قاریان قرآن و مشاوران خانواده می‌توانند در طرح خادمان افتخاری شرکت کنند. به‌عنوان مثال مادر جوان خانواده‌ای فوت کرده و فرزند خردسال دارد. این خانواده‌ها نیاز به مشاوره دارند و مشاوران خانواده می‌توانند به‌عنوان خادم افتخاری، بخشی از زمان خود را وقف این افراد کنند. مردم خودشان بهتر می‌دانند چطور می‌توانند به‌عنوان خادم افتخاری بخشی از وقت و تخصص خود را در آرامستان باغ رضوان وقف کنند.

در پایان بار دیگر از زحمات کارکنان سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان قدردانی می‌کنم. تنها روزی که در باغ رضوان دفن متوفی نداریم اول فروردین است، اما همان روز هزاران نفر وارد آرامستان می‌شود و بزرگ‌ترین تجمع مردمی را در آرامستان باغ رضوان داریم که تمام همکاران آماده خدمت رسانی به مردم هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06