باید اعتراف کرد مدیری برای آینده ورزش خوزستان پرورش نداده‌ایم!


باید اعتراف کرد مدیری برای آینده ورزش خوزستان پرورش نداده‌ایم!

یک کارشناس ورزشی گفت:‌ در ورزش استان بازیکنان، ورزشکاران، مربیان و کارشناسان زیادی طی سالیان اخیر استعدادیابی و به ورزش استان و کشور معرفی شده‌اند اما باید اعتراف کرد در تربیت و پرورش مدیر بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و تقریبا می‌توان گفت هیچ مدیری برای آینده ورزش استان نساخته‌ایم.

محسن بابادی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: اگر بخواهیم تمام مشکلات ورزش خوزستان خصوصا فوتبال طی ۳ دهه اخیر را بررسی و ریشه یابی کنیم، به مدیریت ناکارآمد و عمدتا غیربومی می‌رسیم. همان گونه که نقش یک رهبر در یک اجتماع، نقش یک لیدر در جهت دهی و سازماندهی تماشاگران طی یک مسابقه ورزشی، جایگاه سرمربی در یک تیم و باشگاه ورزشی و مدیر هر شرکت یا اداره‌ای در هدایت، کنترل، سازماندهی و پیاده‌سازی اهداف آن مجموعه کلیدی‌ترین و مهم‌ترین موضوع قابل بحث است، نقش یک مدیر ورزشی توانمند بالای سر یک مجموعه ورزشی نیز از نان شب واجب تر است.

وی بیان کرد:‌ به اعتقاد بنده طی سه دهه اخیر، هر چه در فوتبال پایه، رده‌های باشگاهی و سایر ارکان ورزش و حتی ادارات غیرورزشی استان ضربه خورده و عقب مانده‌ایم، به خاطر انتخاب‌های ناصحیح و ترجیح دادن روابط بر ضوابط و عدم شایسته سالاری در انتخاب ارشدترین عضو آن مجموعه ها بوده است. اگر هم اکنون چیزی از ورزش خوزستان باقی مانده، به خاطر تلاش‌ها و مدیریت قوی مدیرانی دلسوز و استخوان خورد کرده است که بدون رانت و لابی بر مسند ورزش استان تکیه زده و طی تصدی‌گری این پست‌ها، اقدامات شایسته و تاثیرگذاری انجام داده‌اند. مدیران خوشنامی که هنوز آوازه و ثمره خدمات آن‌ها در جزیی‌ترین امورات ورزش استان کاملا مشهود است.

این کارشناس ورزش عنوان کرد: اما آن‌چه از نکات بالا مهم‌تر بوده، عدم کادرسازی و مدیرپروری در ورزش خوزستان است. در ورزش استان بازیکنان، ورزشکاران، مربیان و کارشناسان زیادی طی سالیان اخیر استعدادیابی و به ورزش استان و کشور معرفی شده‌اند، اما باید اعتراف کرد در تربیت و پرورش مدیر بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و تقریبا می‌توان گفت هیچ مدیری برای آینده ورزش استان نساخته‌ایم و مشاهده می‌شود آن مدیران خوشنام، کاربلد و زحمتکش گذشته نیز یا دیگر در میان ما نیستند یا این‌که به مرز بازنشستگی یا کهولت سن رسیده‌اند.

وی ادامه داد:‌ ای کاش طی سه دهه اخیر افراد جوان، تحصیل کرده، خوشنام، دارای فن بیان، شجاع و آینده‌داری که دارای سواد، دانش یا توان مدیریتی بودند، شناسایی می‌شدند و چند سالی در کنار مدیران ورزشی حضور داشتند و در تصمیم‌گیری‌ها، چشم‌اندازها، چالش‌ها و جلسات شرکت می‌کردند تا انواع تجربیات مدیریتی را آموخته و کم‌کم می‌توانستند به بدنه ورزش استان تزریق شده تا آینده ورزش استان در پی پرورش چنین مدیران لایق و جوانی تضمین شود و خود این مدیران نیز می‌توانستند با به کار گیری تمامی ظرفیت‌ها، امکانات و منابع انسانی حال و آینده ورزش استان را بسازند اما متاسفانه چنین نشد و اکنون تعداد مدیران توانمند و موثر در ورزش استان انگشت شمارند.

بابادی گفت: یکی از محدود مدیران جوان که با توجه به عناوین قهرمانی، مدارک و مدارج تحصیلی، مربیگری، مدرسی و تلاش‌های خود به صورت یک استثنا و بر اثر شایستگی‌هایش سکان هدایت ورزش استان را در دست گرفته، آقای بنی‌تمیم سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان است که از خود او که این راه سخت را پیموده تا به جایگاه فعلی رسیده، انتظار می‌رود مدیران جوانی از اقصی نقاط استان با توجه به شایستگی‌هایشان را استعدادیابی و پرورش دهد و در کنار مدیران با تجربه در رشته‌های مختلف قرار داده تا پس از چند سال تجربیات آن‌ها را کسب کرده و پس از بازنشستگی یا کنار رفتن یا حتی ارتقا آن مدیران باتجربه، ورزش استان خالی از مدیران لایق نمانده و مدیری جوان اما پخته، آشنا به کار و تربیت‌یافته در چرخه مدیریتی، سکان هدایت آن مجموعه ورزشی را پذیرفته تا خدای ناکرده محتاج مدیران ناکارآمد، سیاسی، تحمیلی و حتی غیربومی نشویم.

وی بیان کرد: ‌قطعا آقای بنی‌تمیم توانایی پرداختن به این طرح ۳ تا ۵ ساله را داشته و جز این نیز از ایشان انتظار نمی‌رود. حتی در سایر ادارات، شرکت ها و باشگاه‌های دولتی و خصوصی نیز می‌توان این ایده را پیاده‌سازی نمود تا گلچینی از بهترین مدیران برای آینده ورزش و حتی خارج از ورزش استان پرورش یافته تا چرخ ورزش استان به حرکت درآید و خدای ناکرده مجبور نشویم پس از انتخاب مدیران کم‌تجربه و غیرمتخصص، هزینه‌های گزافی بابت سعی و خطا و ... بپردازیم. به اعتقاد من اگر می‌خواهیم مانع از فروپاشی و به قهقرا نرفتن ورزش استان در سال‌های آتی شویم، می‌توان روی این موضوع بسیار مهم کار و برنامه‌ریزی کرد. دقیقا همان کاری که در کشورهای پیشرفته جهان و حتی آسیا همچون کره، ژاپن و ... نیز انجام می‌شود.

این کارشناس ورزش گفت:‌ امیدوارم آقای بنی‌تمیم و سایر مدیران ورزشی و حتی غیرورزشی و دیگر مجموعه‌های بزرگ و تاثیرگذار استان، فرمانده‌پروری و مدیرسازی را سرلوحه کار خویش قرار داده تا خدای ناکرده فردا روز حسرت فرصت‌های از دست رفته را نخوریم. پیشنهاد می‌کنم حال که تا کنون چنین کاری نکرده‌ایم، با اقتباس از این ضرب‌المثل‌ها که "ماهی را هروقت از آب بگیریم تازه است"، یا "جلوی ضرر را هر جا که بگیریم منفعت است"، می‌توان برای آینده ورزش و حتی سیاست استان در سطح کلان برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت و نیز تصمیم‌سازی داشت تا ورزش استان در سال‌های آینده از رخوت و عقب‌ماندگی فعلی که ریشه در عدم آینده‌نگری سال‌های اخیر دارد، خارج شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...