روستاهای شهریار ( معرفی 58 روستای شهریار )


در این مطلب به معرفی روستاهای شهریار پرداخته ایم . 58 روستای شهریار که در نزدیکی و در غرب شهر تهران واقع شده اند . در ابتدا با خود شهرستان شهریار آشنا می شویم .شهرستان شهریار از شهرستان های استان تهران است که مرکز آن، شهر شهریار می باشد. این شهرستان با جمعیتی بالغ بر […]

در این مطلب به معرفی روستاهای شهریار پرداخته ایم . ۵۸ روستای شهریار که در نزدیکی و در غرب شهر تهران واقع شده اند . در ابتدا با خود شهرستان شهریار آشنا می شویم .شهرستان شهریار از شهرستان های استان تهران است که مرکز آن، شهر شهریار می باشد. این شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۷۴۴٬۲۱۰ نفر دوازدهمین شهرستان پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.این شهرستان به نگین سرسبز غرب تهران مشهور است که در آن انواع میوه‌ها کشت می‌شود.

روستاهای شهریار ( معرفی 58 روستای شهریار )

شهرستان شهریار به مرکزیت شهریار در ۴۰ کیلومتری غرب تهران قرار دارد. شهرستان شهریار با وجود باغ‌های متعدد و آب و هوای تمیز و لطیف خود لقب نگین سبز غرب استان تهران را گرفته است که ریه تهران به شمار می‌رود. شهریار تا قبل از سال ۱۳۶۸ شهریار کرج نامیده می‌شد چرا که از بخش‌های بزرگ شهرستان کرج به حساب می‌آمد. بعدها شهرستان شهریار مستقل شد و از توابع استان تهران به شمار آمد که اکنون به عنوان شهریار تهران حساب می‌شود. واژه شهریار در دستور زبان فارسی به معنای فرمانروای شهر و کلان شهر می‌باشد. قدمت شهریار به هزاره ششم قبل از میلاد مسیح و دوران ساسانی برمی‌گردد. انواع میوه‌ها مانند انگور، هلو، گوجه سبز، شلیل، زردآلو، آلبالو، آلو و صیفی‌جات از محصولات باغ و باغچه‌های شهریار هستند که به کیفیت و خوشمزگی معروف هستند.

جمعیت شهرستان شهریار

جمعیت شهرستان شهریار تا پایان سال ۱۳۸۸ حدود ۱/۳۰۰/۰۰۰ نفر شامل سه بخش ملارد، قدس و مرکزی بود. سپس و بر اساس مصوبه هیئت وزیران بخش‌های ملارد و قدس از ابتدای سال ۱۳۸۹ از شهرستان شهریار جدا شدند. در حال حاضر شهرستان شهریار با توجه به سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیتی بالغ بر ۷۴۴٬۲۱۰ نفر شامل ۷ شهر، ۶ دهستان و ۳۹ روستا می‌باشد.

شهرستان شهریار به عنوان یکی از سرریزهای جمعیتی شهر تهران عمل می‌کند و با معضل مهاجرت بی‌رویه و رشد بالای جمعیت روبروست. رشد ۸ درصدی جمعیت این شهرستان به عنوان یک معضل اجتماعی مطرح است. طی سال‌های ۷۵–۱۳۶۵ خورشیدی حدود ۳۰۰ هزار نفر مهاجر به شهرستان شهریار وارد شده‌اند. به همین دلیل مشاغل بومی این شهرستان گسترده و به عبارت دیگر مشاغل مهاجرتی هستند، اصلی‌ترین شغل و قدیمی‌ترین شغل مردم این شهرستان باغداری و در کنار آن کشاورزی است، باغ‌های سرسبز شهریار به دلیل خاک حاصلخیز این شهرستان از گذشته زبانزد مردم منطقه غرب استان تهران بوده‌است. این شهرستان با سرازیر شدن مهاجرین از سراسر ایران به یک شهرستان بسیار تأثیرگذار در امور اجتماعی و سیاسی مخصوصاً در استان تهران تبدیل شده‌است. پرورش دام و مرغداری، بخصوص در مناطقی همچون باغستان از سایر مشاغل این شهرستان است.

روستاهای شهریار ( معرفی 58 روستای شهریار )

روستاهای شهریار ( معرفی 58 روستای شهریار )

موقعیت جغرافیایی شهریار

شهرستان شهریار با قدمت تاریخی خود، در گذر زمان نام‌های متفاوتی داشته است. خششره دار، شتردار، شهردار و علیشاه عوض نام‌های پیشین شهریار بوده‌اند. کرج در ۴۰ کیلومتری شمال شهریار، شهر قدس در ۲۰ کیلومتری شمال شرق، اسلامشهر در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق، رباط کریم در ۲۰ کیلومتری جنوب، پرند در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب، ملارد در ۱۵ کیلومتری غرب و اندیشه در ۱۵ کیلومتری شمال غرب شهریار قرار دارند. شهرستان شهریار از سه بخش قدس، مرکزی و ملارد تشکیل شده بود که ملارد و قدس از سال ۱۳۸۹ از شهریار جدا شده و به شهرستان‌های مستقل تبدیل گردیدند. شهریار، اندیشه، باغستان، فردوسیه، شاهدشهر، صباشهر و وحیدیه از شهرهای شهرستان شهریار به شمار می‌روند.

روستاهای شهریار ( معرفی 58 روستای شهریار )

اندیشه

شهر جدید اندیشه با ۶ فاز در شمال شهریار و در بخش مرکزی قرار دارد. در فاز ۴ اندیشه بازار بزرگ ایرانی اسلامی اندیشه با الهام از میدان نقش جهان اصفهان ساخته شده است. این بنا شامل مسجد، آبنما، راسته بازارها، آمفی تئاتر، تالار پذیرایی، قهوه‌خانه، رستوران، کافی شاپ، واحدهای تجاری، بانک و پارکینگ می‌باشد. برای دسترسی به اندیشه با ماشین شخصی، جاده ملارد و جاده مخصوص کرج بهترین مسیر برای دسترسی هستند. ایستگاه مترو کرج در پل فردیس و اتوبوس و تاکسی‌های خطی از وسایل حمل و نقل عمومی برای رفتن به اندیشه شهریار هستند.

وحیدیه

وحیدیه در جنوب شهریار و در نزدیکی رباط کریم قرار دارد. تپه و قلعه جوقین در دهستان جوقین وحیدیه واقع شده است که به قلعه یزدگرد سوم نیز معروف است. تپه تاریخی جوقین در سابق یک قلعه نظامی بوده است که در دوران ساسانی بنا شده است و حال به صورت تپه‌ای باستانی باقی مانده است. امامزادگان قاسم و محمد از مکان‌های زیارتی وحیدیه شهریار هستند. برج مقبره بابا محمود نیز از جاهای دیدنی وحیدیه به شمار می‌رود.

روستاهای شهریار ( معرفی 58 روستای شهریار )

آتشکده و کوه تخت رستم

قسمت‌های جنوبی تا غرب شهریار توسط رشته کوه‌های باریک و کم ارتفاع تخت رستم احاطه شده است که شهریار را از ساوه جدا می‌کند. قدمت آتشکده کوه مخروطی تخت رستم به دوران ساسانی نسبت داده شده است. بنابر اعتقاد عده‌ایآتشکده تخت رستم مکانی برای برگزاری مراسم زرتشتیان بوده است. فضای سر سبز و زیبای کوه تخت رستم محل اتراق خانواده هایی است که برای پیک نیک به این مکان می‌روند. فروردین و اردیبهشت ماه بهترین زمان برای تفریح در کوه تخت رستم است.

تخت کیکاوس

شهرستان شهریار مقصدهای گردشگری متنوعی دارد. یکی از این مکان‌های گردشگری، تخت کیکاوس در ۱۶ کیلومتری غرب شهریار است که از راه بزرگراه بوئین زهرا – شهریار می‌توان به تخت کیکاوس رسید. تخت کیکاوس مکانی برای برگزاری آیین‌های مذهبی ایران باستان بوده است. سکویی ذوزنقه شکل در نوک تپه قرار دارد که می‌توان از طریق جاده واقع در دل کوه به این تپه رسید. چهارطاقی مربع شکل در پایین تپه تخت کیکاوس محل نگهداری آتش بوده است.

قلعه دهشاد

قلعه دهشاد در باغستان و در سمت شرق شهریار قرار دارد. ساختار آن آجری و شبیه ارگ کریم خان شیراز می‌باشد. قلعه دهشاد در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و تنها قلعه روستایی استان تهران است. قدمت این بنا به قبل از قاجار بازمی‌گردد. ۴ برج و ۲ لنگه درب چوبی و گنبدی تزیین شده به شکل دندان موشی که به مسجد منتهی می‌شود. نمای بیرونی آن دلربا بوده اما درون آن به شکل خرابه است.حال با سیری در ایران همراه باشید تا با روستاهای شهریار آشنا شوید .

روستاهای شهریار ( معرفی 58 روستای شهریار )

روستاهای شهریار

روستای علی‌آباد قطعه چهار

علی‌آباد قطعه چهار، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای ابراهیم‌آباد

ابراهیم‌آباد ، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش مرکزی در استان تهران می باشد .این روستا در دهستان فردوس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۸۸ نفر (۳۹۸ خانوار) بوده‌است.

روستای احمدآباد سیدلر

احمدآباد سیدلر، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای احمدآباد علیزاده

احمدآباد علیزاده، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای اسدآباد بوقین

اسدآباد بوقین، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد .این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای اسکمان

اسکمان، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش مرکزی در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان رزکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۴۳ نفر بوده‌ است.

روستای اصیل‌آباد

اصیل‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان جوقین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۱۳ نفر بوده‌است.

روستای اکرم‌آباد کیان‌پور

اکرم‌آباد کیان‌پور، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹ نفر (۱۹ خانوار) بوده‌است.

روستای الورد

الورد، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش مرکزی در استان تهران می باشد. این روستا از غرب به کبودین ، از شرق به دهشاد بالا، از جنوب به دهشاد پایین و از شمال به اسکمان منتهی می‌باشد.این روستا در دهستان رزکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۷۵ نفر بوده‌است .از جاذبه‌های گردشگری این روستا میتوان به کلاه فرنگی و تپه الورد اشاره کرد.الورد واژه‌ای عربی به معنای گل سرخ می‌باشد. آب و هوای این روستا در فصول مختلف سال متفاوت است در فصل بهار معمولاً آب و هوایی معتدل دارد ولی در فصل تابستان هوا معمولاً گرم می‌باشد و هر از گاهی وزش باد از شدت گرما میکاهد . در فصل زمستان و پاییز هم هوا سرد و خشک می‌باشد .

روستای امیرآباد کلاه‌چی

امیرآباد کلاه‌چی، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳ نفر (۸ خانوار) بوده‌است.

روستای باباسلمان

باباسلمان ، ناحیه‌ی ۳ از شهر باغستان بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این شهرک در شهر باغستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۵۹ بوده‌است.

روستای باتری‌سازی نور

باتری‌سازی نور، شهرکی مسکونی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این شهرک در دهستان قائم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۶۱ نفر (۵۲۶ خانوار) بوده‌است.

روستای بادامک

بادامک (شهریار)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد. بادامک روستایی با اراضی اوقاف می‌باشد. میوه های صادراتی در بادامک به دلیل خاک مرغوب وجود دارد.این روستا در دهستان مویز قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۲ نفر بوده‌است.

روستای بوقین مهدی‌آباد

بوقین مهدی‌آباد ، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، این روستا خالی از جمعیت بوده است.

روستای چاقو بالا

چاقو بالا، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱ نفر (۷ خانوار) بوده‌است.

روستای حاجی‌آباد سفلی

حاجی‌آباد سفلی، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۸ نفر (۴۹ خانوار) بوده‌است.

روستای حسن‌آباد میرهاشمی

حسن‌آباد میرهاشمی، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸ نفر (۴خانوار) بوده‌است.

روستای حسین‌آباد علیزاده

حسین‌آباد علیزاده، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵ نفر (۱۱ خانوار) بوده‌است.

روستای حسین‌آباد هفشلو

حسین‌آباد هفشلو، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش ملارد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷ نفر (۱۵ خانوار) بوده‌است.

روستای حصارساتی

حصارساتی، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش مرکزی در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان جوقین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۵۸ نفر بوده‌است.

روستای خانه‌های سازمانی گروه ۳۳

خانه‌های سازمانی گروه ۳۳، شهرکی مسکونی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این شهرک در دهستان جوقین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۷۳ نفر (۴۸۴ خانوار) بوده‌است.

روستای دهشاد بالا

دهشاد بالا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.روستای دهشاد بالا از شرق به نصیراباد بدر،از جنوب به دهشاد پایین ،از غرب به الورد و از شمال به اسکمان و بالابان مشرف میباشد،دهشاد بالا دارای اب و هوایی معتدل است ،همواره در فصل بهار هوایی مطبوع ،در تابستان هوایی گرم ،و در زمستان هوایی سرد دارد. این روستا بخاطر داشتن خاک حاصلخیز همواره یکی از قطب های اصلی بخش کشاورزی در شهرستان شهریار بوده است.به همین خاطر پیشه اصلی اهالی این روستا کشاورزی و باغ داری میباشد.
این روستا در گذشته با روستای دهشاد پایین یک روستا را دربرمیگرفتند که بعد ها به دو روستای مجزا با نامهای دهشاه بالا و دهشاه پایین تقسیم شد.نام های قبلی آن مرتضی آباد و بعدها حسین آباد نامگذاری شد.مساحت دهشاد بالا در حدود ۲۲۲ هکتار میباشد که از اراضی موقوفه میرزا ابراهیم مستوفی نوری میباشد.پلاک ثبتی دهشاد بالا ۵۷ اصلی میباشد.
روستای دهشاد بالا بهمراه روستاهای اطراف ،بعلت موقعیت مختصاتی و جغرافیایی همواره از اهمیت والایی برخوردار بوده و در گذشته پلی حدفاصل ری و قزوین بوده است. در دوران فتح تهران توسط قشون بختیاری به سر کردگی سردار اسعد بختیاری ومشروطه خواهان ،دهشاد بالا و روستاهای اطراف من جمله رزکان میزبان سربازان و قشون بختیاری قبل از تسخیر تهران بوده اند .بعد از فتح تهران توسط مشروطه خواهان ،بخاطر شرایط ایده ال کشاورزی و دامپروری تعداد زیادی از بختیاری ها در شهریار سکنی گزیدن ،به همین دلیل همواره بخش کثیری از بومیان شهریار از طوایف بختیاری میباشند. بافت قدیمی این روستا در منتهی علیه جنوبی ،مشرف به اراضی الورد و سیاه اب با نام قلعه باغ بوده که بعد از گذشت دهه ها این بافت روستایی به بخش دیگری انتقال یافته است.

جاهای دیدنی

در ضلع غربی روستای دهشاد بالا و در مجاورت با روستای الورد بارگاهی با نام بارگاه امامزاده ابراهیم قرار دارد که هرساله میزبان هزاران زائر از شهرها و روستاهای دور و نزدیک میباشد .امامزاده ابراهیم که ملقب به شاهزاده ابراهیم است یکی از فرزندان موسی کاظم، امام هفتم شیعیان و برادر رضا است. حیات او مقارن با دولت اسماعیلیان الموت و حکومت حسن صباح در قزوین بوده، و در شجره نامه ای که از سوی استان قدس رضوی تدوین شده شرح حال، محل مرگ و نسب این امامزاده به‌طور کامل درج و به ثبت رسیده است. جوار این بارگاه محل تدفین اموات این روستا نیز میباشد.این روستا در دهستان رزکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۷۵ نفر بوده‌است.

روستای دهشاد پایین

دهشاد پایین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان باغستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۹۱ نفر (۲۶۴ خانوار) بوده‌است.

روستای دینارآباد (شهریار)

دینارآباد محله ای درشهرشهریار در بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد. دینارآباد محله ای خوش آب وهوا وویلایی ساز می باشد.این روستا در دهستان رزکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۶۹ نفر بوده‌است.

روستای رازمره

رازمره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان فردوس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴ نفر بوده‌است.

روستای رامین (شهریار)

رامین (شهریار)، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش مرکزی در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان فردوس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۰۸ نفر بوده‌است.

روستای رضی‌آباد بالا

رضی‌آباد بالا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان رزکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۳۷ نفر بوده‌است.

روستای رضی‌آباد پایین

رضی‌آباد پایین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان رزکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۴۰ نفر (۵۰۰ خانوار) بوده‌است.

روستای رنگرز (شهریار)

رنگرز، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان جوقین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۳ نفر بوده‌است.

روستای سعیدآباد (شهریار)

شهرک سعیدآباد (شهریار)، شهرکی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این شهرک در شهرک سعیدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۲۱۵ نفر (۳۴۰۱ خانوار) بوده‌است.

روستای سقرچین (شهریار)

سقرچین (شهریار)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان جوقین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵۲ نفر بوده‌است.

روستای سلمیان

سلمیان (شهریار)، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان بی بی سکینه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸ نفر بوده‌است.

روستای شهرک مصطفی خمینی (شهریار)

شهرک مصطفی خمینی، شهرکی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان قائم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۸۰۷ نفر (۲۶۵۴ خانوار) بوده‌است.

روستای عباس‌آباد گل شایگان

عباس‌آباد گل شایگان، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد. این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲ نفر (۵ خانوار) بوده‌است.

روستای فرارت

فرارت، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش مرکزی در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان جوقین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۵۶ نفر بوده‌است. روستای فرارت دارای آب‌وهوای معتدل و دلپذیر در بیشتر ماه‌های سال می‌باشد.
روستاهای شهریار ( معرفی 58 روستای شهریار )

روستای قجرآباد

قجرآباد، از روستاهای بخش جوقین از شهرستان شهریار و استان تهران می‌باشد. قجرآباد دارای ۲۶۹ خانوار بوده که جمعیت کل آن ۸۶۰ نفر می‌شود. از این جمعیت ۴۳۹ نفرمرد و ۴۲۱ نفر زن هستند.

روستاهای شهریار ( معرفی 58 روستای شهریار )

روستای قجر تخت‌رستم

قجر تخت‌رستم، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان جوقین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۰ نفر (۸۶ خانوار) بوده‌است…

روستای قره‌تپه (شهریار)

قره تپه (شهریار)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان رزکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق امیرآباد

قشلاق امیرآباد ، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۹ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق مهرچین

قشلاق مهرچین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان جوقین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر بوده‌است.

روستای قلعه بها

قلعه بها، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان مویز قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۱ نفر بوده‌است.

روستای قلعه‌نو (شهریار)

قلعه نو (شهریار)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان جوقین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است.

روستای کردامیر (شهریار)

کردامیر، روستایی از روستاهای شهریار از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان جوقین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۳۲ نفر بوده‌است.

روستاهای شهریار ( معرفی 58 روستای شهریار )

روستای کردزار

کردزار، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این دهکده ویلایی در شهرستان شهریار و در بخش مرکزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۹۵بوده‌است. این دهکده ویلایی بهترین منطقه و سرسبزترین منطقه غرب استان تهران می‌باشد که نام این شهرستان در سال ۱۳۹۶ در شورای عالی وزارت کشور به نگین سرسبز استان تهران انتخاب شد. از محصولات کشاورزی این روستا میتوان تولید بهترین میوه‌های تابستانی از جمله گوجه سبز ، هلو ، شلیل ، سیب ، گلابی ، گردو ، زرد آلو و… را اشاره نمود که از نظر طعم و کیفیت در بالاترین سطح نسبت به سایر باغات استان تهران می‌باشد، از مزایای دیگر این روستا میتوان به بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی این روستا اشاره کرد که به خاطر داشتن آب‌های سطحی و زیر زمینی خوب توانسته باغات خوبی نسبت به سطح استان پرورش دهد.
روستاهای شهریار ( معرفی 58 روستای شهریار )

روستای کرشته

کرشته روستایی قدیمی واقع در بخش مرکزی شهرستان شهریار استان تهران بوده است که امروزه در بافت اصلی شهریار قرار گرفته و جزء مناطق آن است. کرشته در کنار جاده اصلی شهریار به تهران قرار دارد.کرشته در ۵۱درجه و ۶دقیقه طول شرقی و ۳۵درجه و ۶۶دقیقه عرض شمالی واقع شده‌است. به لحاظ موقعیت سیاسی کرشته در بخش مرکزی شهرستان شهریار قرار دارد و فاصله‌ای تا مرکز بخش و شهرستان ندارد، دورترین نقطه آن کمتر از ۲ کیلومتر می‌باشد و ساختمان‌های آن به محلات مجاور علی شاه عوض، کیومرثیه و عباس‌آباد متصل است.
روستای کرشته از قدیم به علت محصور بودن در باغات پیرامون خود محیط بسته‌ای داشت و تا چندی پیش بافت قدیم خود را حفظ کرده بود ولی در سال‌های اخیر با ساخت و ساز آپارتمان در اکثر کوچه و خیابان‌های قدیم و به خصوص بخش شمالی آن مناطق مسکونی گسترده شدند و مهاجرت بسیاری به این‌جا ادامه دارد.این تحول و رشد جمعیت با تخریب گسترده زمین‌های کشاورزی، خشکاندن و قطع درختان زیادی همراه شد و با احداث خیابان و محل‌های مسکونی جدید، بسیاری از باغات سرسبز و قدیمی نابود شدند.با روی کار آمدن شوراها و بومی شدن شهرداری، توسعه چشمگیری در این محله و مناطق همجوار صورت گرفته‌است.
شهرستان شهریار از لحاظ آب و هوا و طراوت و به خصوص باغات میوه از قدیم زبانزد خاص و عام بود و از زمان قاجار که تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد این اهمیت بیشتر شد چرا که شهرستان شهریار و به خصوص روستای کرشته تأمین‌کننده بخش زیادی از نیازهای پایتخت به محصولات کشاورزی بود و این نیاز تا به امروز ادامه دارد. مناظر طبیعی زیبا و مراتع سرسبز و دل‌انگیز این روستا از دیر باز پذیرای مهمانان و گردشگران بسیاری در ایام نوروز و تابستان است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت آن بیش از ۲۰۰۰۰ نفر بوده است .

روستای کوی سازمانی ۲۲ بهمن

کوی سازمانی ۲۲بهمن، شهرکی مسکونی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این شهرک در دهستان سعیدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۳۸ نفر (۷۷۸ خانوار) بوده‌است.

روستای محمدآباد

محمدآباد، شهرکی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این شهرک به دلیل بافت سرسبز و وجود دو موتور خانه آب، عبور رودخانه شاه‌چای در امتداد محل، چهار راه محمدآباد که آمد و شد به شهرهای شهرقدس، کرج، جاده تهران، ملارد و میدان نماز که از طریق این میدان می‌توان به شهرهای صباشهر، فردوسیه و دیگر مناطق رفت را سهل و آسان می‌نماید حائز اهمیت است.این شهرک دارای سه پارک و یک زمین فوتبال چمن مصنوعی به عنوان مکان تفریحی است.مسجد قمربنی هاشم و حسینیه نیز مکان‌های مذهبی این شهرک محسوب می‌شوند.صندوق تعاونی روستایی انقلاب، ساختمان بهداشت و خدمات دندانپزشکی برای رفاه حال مردم قرار داده شده‌است.از سال ۱۳۵۷ مهاجرت‌ها به این محل شروع شد و مهاجرین عمدتاً اهل شهرهای تبریز و همدان بودند. جمعیت آن حدود ۳۰۰۰ نفر می باشد.

روستای محمدآباد نائینی‌ها

محمدآباد نائینی‌ها، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای محمودآباد خلج‌آباد

محمودآباد خلج‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان قائم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۹۶ نفر (۶۵۶ خانوار) بوده‌است.

روستای نصرت‌آباد

نصرت‌آباد (شهریار)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان فردوس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۵ نفر (۱۶خانوار) بوده‌است.

روستای نورآباد

نورآباد (شهریار)، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار دهستان اخترآباد در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳ نفر بوده‌است.

روستای ورامینک

ورامینک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا شامل دو قلعه می باشد به نام های قلعه پایین و قلعه بالا .این روستا در دهستان سعیدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای وسطر

وسطر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان فردوس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، جمعیت آن ۱۷۰ نفر (۵۰خانوار) بوده‌است.

روستای ولی‌آباد جزایری

ولی‌آباد جزایری، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳ نفر (۸ خانوار) بوده‌است.

روستای ویره

ویره، شهرکی مسکونی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این شهرک در روبرو شهرک مصطفی خمینی قرار دارد.این شهرک در دهستان قائم‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن۱۵۳۱۸ نفر (۳۷۳۵خانوار) بوده‌است.

روستای یبارک

یَبارَک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان جوقین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۵۸ نفر بوده‌است.

روستای یوسف‌آباد صیرفی

یوسف‌آباد صیرفی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا که در آغاز یوسف آباد نامیده می شد مکان دفن امام زاده عبدالله (ع) می باشد.دلیل تغییر نام این روستا از یوسف آباد به یوسف آباد صیرفی این بود که در زمان پهلوی خان این روستا شخصی به نام حاج میرزا علی صرافی بوده که بعدها فررندان ایشان به فامیلی صیرفی تغییر نام پیدا کرده و نام خودشان رو روی این روستا گذاشته اند.در زمان اصلاحات ارضی حدودا ۲۵۰ هکتار از اراضی مالکانه را به کشاورزان تعلق گرفت و سپس بعد از پیروزی انقلاب بخش زیادی هم از طریق کشت موقت و واگذاری هیئت های ۱۰ نفره به زارعین واگذار شد که هم اکنون بجای کشاورزی در آنها ویلا کاری شده است.

باید دید نقش جهاد کشاورزی و دیگر نهاد های نظارتی در خصوص ویرانی کشاورزی منطقه زرخیز شهریار چقدر بوده است . روستای مورد نظر با روستای مجاورش اسفین متعلق به مالکان بوده است .خاندانی که همواره کد خدایی و اداره ی ده رو بر عهده داشتند خاندان قوامی می باشند که کد خداهای محل رمضانعلی قوامی و حیدر علی فراهانی بوده است .معتبر ترین کشاورز های زمان حاج میرزا علی صرافی و کربلایی رمضانعلی قوامی از اولین خاندان های قدیمی و اصل ساکن این روستا بوده و هستند ، می توان به خاندان های فراهانی ، قوامی ،خوش نشین (مقیم های یوسف آباد)اشاره کرد ، مسن ترین و بزرگترین فرد از زمان قدیم ساکن در یوسف آباد کربلایی رمضانعلی قوامی میباشد .این شهرک در شهرستان شهریار قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶٬۰۶۳ نفر (۱۵۱۶خانوار) بوده‌است.

روستای یوسف‌آباد غفاری

یوسف‌آباد غفاری، روستایی از توابع بخش ملارد شهرستان شهریار در استان تهران می باشد.این روستا در دهستان اخترآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند