اتانول، متانول و استون، حلال های پرمصرف برای ضد عفونی


اتانول، متانول و استون، حلال های پرمصرف برای ضد عفونی

نظافت و پاکیزگی ، یکی از مهم ترین اقدامات لازم جهت حفظ بهداشت و کنترل شیوع بیماری ها به شمار می آید. انتشار باکتری ها و میکرو ارکانیسم ها می تواند ، از طریق آلودگی وسایل نقلیه ، اشخاص ، حیوانات و حتی آلودگی مستقیم تاسیسات صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام نگین تجارت شرق، اهمیت ضد عفونی کردن و کنترل بیماری‌ها با شیوع بیماری کووید 19 و جدیدا با شیوع امیکرون بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین جهت آگاهی بیشتر در مورد حلال های پر مصرف ضدعفونی کننده همچون استون ، اتانول و متانول همراه ما باشید.

حلال شیمیایی چیست ؟

سوالی که در ابتدا برای اکثر افراد ایجاد می شود این است که حلال چیست ؟ حلال به ماده ای گفته می شود که قابلیت حل شدن اکثر جامدات ، مایعات و گازها را دارند ، و در نهایت موجب تشکیل یک محلول می شوند. این حلال ها به دو دسته قطبی و غیر قطبی تقسیم می شوند. مهم ترین و پرکاربردترین حلال های شیمیایی شامل موارد زیر است.

- استون

- متانول

- اتانول

- تولوئن

- سیکلوهگزانون

- ایزوپروپیل الکل

- کلروفروم

- متیل اتیل کتون

- متیلن کلراید

- زایلین

ضدعفونی کننده چیست و باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

ضدعفونی کننده ها و مواد شیمیایی موثر ، یکی از مهم ترین مواد تاثیر گذار بر سلامت انسان هستند. با وجود شرایط پیش آمده اهمیت این موضوع بیشتر آشکار شده است. زیرا انتشار ویروسی همچون کرونا نیازمند رعایت مسائل بهداشتی است.

ضدعفونی کننده ها با اصلاحاتی همچون پاک کننده (همگی ما با این اصطلاح در زنذگی روزمره آشنا هستیم) ، گندزدا (جهت از بین بردن باکتری های بیمازی زا بر روی سطوح ) و ضدعفونی کردن (این اصطلاح جهت تخریب باکتری های هدف استفاده می شود) به کار برده می‌شود. الکل به طور گسترده به عنوان ماده گندزدا و ضدعفونی کننده استفاده می‌شود و همین امر موجب رشد جایگاه آن در مصارف صنعتی شده است.

الکل های موجود در بازار به دسته های مختلفی تقسیم می شوند ، که به طور کلی می توان به دو دسته کلی متانول (الکل صنعتی زرد رنگ) و اتانول (الکل سفید) طبقه بندی می شوند. با وجود این که هر دو این ترکیبات با عنوان الکل شناخته شده هستند ، و اما تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. دقت نمایید ، که متانول به عنوان ضدعفونی کننده استفاده نمی شود.

متانول چیست ؟

متانول ، یکی از رایج ترین حلال های شیمیایی می باشد ، این الکل عمدتا به عنوان سوخت و ضدیخ استفاده می شود. با این وجود مسمومیت با متانول وجود دارد. علائم مسمومیت با الکل صنعتی شامل موارد زیر می باشد.

- سردرد

- حالت تهوع

- سرگیجه

- بیهوشی

اتانول، متانول و استون، حلال های پرمصرف برای ضد عفونی

در مورد کاربردهای متانول بیشتر بدانید

مهم ترین کاربردهای این الکل صنعتی در زیر آورده شده است:

- تهیه مواد شیمیایی به عنوان مثال اسید استیک

- تولید انواع ظروف

- صنعت چسب و داروسازی

- مصارف خانگی

- صنعت عطرسازی

با وجود کاربردهای ارائه شده استفاده از الکل صنعتی به علت موارد زیر خطرناک می باشد:

- سمی بودن (این ترکیب سمی به سرعت از طریق پوست جذب می شود).

- موجب کوری و حتی مرگ می شود.

- در مقایسه با اتانول ، از قدرت ضدعفونی کنندکنندگی کمی برخوردار است.

- تنفس آن باعث مسمومیت می شود.

مشخصات و خواص الکل صنعتی

- بی رنگ

- فرار

- اشتعال پذیر

- سمی

اتانول

تمامی شما با این الکل به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده و گندزا آشنا هستید. این ترکیب ، با فرمول شیمیایی C۲H۵OH و با بوی خاص و آتش گیر در محیط ظاهر می شود. این ماده ، کاربرد زیادی در مواد ضدعفونی کننده دارد.

اتانول، متانول و استون، حلال های پرمصرف برای ضد عفونی

کاربرد

هر کدام از حلال های شیمیایی ارائه شده دارای کاربردهای ویژه ای هستند که در اینجا تنها برخی از این موارد استفاده ، آورده شده است. این موارد عبارتند از :

- این ترکیب ، به علت خاصیت مست کنندگیش ، در نوشیدنی های الکلی استفاده می شود.

- ماده ضدعفونی کننده

- صنعت عطرسازی

- سوخت خودروهای جدید

استون چیست ؟

استون که به عنوان یکی از مهم ترین حلال های پرکاربرد در زمینه مواد ضدعفونی کننده شناخته شده است ، یک ترکیب شیمیایی با فرمول C3H6O و دانسیته 784 کیلوگرم بر متر مکعب است و در دسته حلال های قطبی طبقه بندی می شود. قرار گیری در معرض استون در کوتاه مدت می تواند بدون مشکل باشد ، ولی قرار گیری طولانی مدت موجب آسیب به کبد ، کلیه و اعصاب می شود.

اتانول، متانول و استون، حلال های پرمصرف برای ضد عفونی

مشخصات و خواص استون

- بی رنگ و با بوی تند در محیط دیده می شود.

- سمی (توصیه می شود حین استفاده، از دستکش و عینک مخصوص استفاده کنید)

- قابل اشتعال

- گرید : صنعتی – بهداشتی

- طبقه بندی : ترکیب آلی ، کتون

کاربرد و موارد استفاده

مهم ترین کاربردهای استون به شرح زیر می باشد:

- به عنوان شست و شو دهنده و ضدعفونی کننده ظروف آزمایشگاه استفاده می شود.

- در آزمایشگاه ها و برخی از آزمایش ها استفاده می شود.

- به عنوان پاک کننده ناخن

- در صنعت داروسازی ، رنگ و نساجی استفاده می شود.

حلال های شیمیایی مختلفی به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شوند. از آنجا که صنعتگران عزیز نیازمند حجم بالایی از این ماده در صنعت خود هستند. در این راستا نگین تجارت شرق اقدام به واردات ، تامین و پخش حلال های شیمیایی با کیفیت در حوزه مواد ضدعفونی کننده در کشور کرده است. شما می توانید مواد اولیه ضدعفونی کننده خود را با کمترین قیمت از ما ـ نگین تجارت شرق ـ تهیه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید ، قیمت خرید و فروش آن با شماره 09126542314 در ارتباط باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند