هیأت نباید منبری یا مداح محور باشد


هیأت نباید منبری یا مداح محور باشد

لاله گفت: هر کس در هر جای دنیا نام امام حسین علیه السلام را بر زبان جاری کند کار سیاسی کرده و مطالبه گر می شود و به دنبال آزادی و پیروزی حق علیه باطل است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، برنامه زنده هیأت این هفته به تفاوت ها و تمایز های هیئت دادی در زمان پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و پس از آن اختصاص داشت بر همین اساس حسن لاله پیشکسوت عرصه هیأت داری و مداحی اهل بیت علیهم السلام با اشاره به فضای برگزاری حیات در زمان طاغوت و حکومت منحوس پهلوی گفت: هیأت و مجالس مذهبی پیش از انقلاب به چند شکل برگزار می شود یکی از انواع برگزاری حیاط خانه های افراد بود به جز این مراسم هیات مذهبی در دهه های اول دوم سوم ماه محرم و چند دهه در ماه صفر به عزاداری و سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام می پرداختند.

وی افزود: یکی از مراسم‌های عزاداری و هیات مذهبی که پیش از انقلاب اسلامی بسیار اثرگذار بود و مردم و جوانان را جذب می کرد برگزاری هیأت های هفتگی در شبهای چهارشنبه، شب های جمعه، شب های شنبه بود. این مراسم ها مختص زمان خاصی نبود و در تمام هفته‌های سال به صورت مستمر و پیاپی برگزار می‌شد.

این پیشکسوت عرصه هیأت داری با اشاره به برخی از محدودیت‌ها و خفقان دوران منحوس پهلوی برای برگزاری مجالس عزای امام حسین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام عنوان کرد: پیش از برگزاری هیات مذهبی به خصوص در ایام دهه های ماه محرم کلانتری و مامورین محل از مدیران هیئات تعهد می‌گرفتند تا برخی از منبری ها دعوت نشوند این افراد شامل دکتر شهید محمدجواد باهنر، حجت الاسلام حجتی کرمانی، آیت الله العظمی امام خامنه ای، حجت الاسلام علی اکبر ناطق حجت الاسلام فلسفی، حجت الاسلام شیخ قاسم اسلامی و چند تن دیگر می شد.

لاله تصریح کرد: آثار و برکات برگزاری هیأت های مذهبی در محله های تهران در زمان طاغوت کم نظیر بود به طوری که در هر محله‌ای با برگزاری هیأت تعداد و آمار اعتیاد و فساد بسیار کاهش یافته و خانواده‌ها جوانان خود را به سمت هیات مذهبی سوق می دادند.

این پیشکسوت عرصه هیأت داری خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل خفقان دوران پهلوی برگزاری هیات مذهبی کم رنگ و رو به تعطیلی رفت در همین زمان پس از قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ شخصا جلسات هیأت جوانان را راه اندازی کردم این شروع اولین هیأت اداری این حقیر در طول عمرم است. پس از مدتی مرحوم شیخ اسماعیل از بزرگان و ریش سفیدان هیأت داری از ما درخواست کرد تا هیأت جوانان سرچشمه تشکیل شود این هیأت پس از سالیان متمادی فعالیت متصل به هیأت حضرت مسلم شد و از آن زمان تا کنون به عنوان پیش قراول ماه عزا و ماتم امام حسین علیه السلام فعالیت می‌کند.

لاله با اشاره به مهمترین ارکان هیأت داری و برگزاری مراسم و مجلس امام حسین علیه السلام گفت: جد بزرگوارم سعی کرد تا وارد عرصه سخت هیأت داری نشوم اما وقتی اصرار من را دید گفت اگر می خواهی در این مسیر قدم برداری باید چهار عمل را همواره انجام دهی یک کور باشی و تخلفات مجلس عزای امام حسین علیه السلام را نادیده بگیری ۲ کر باشی چون در روی تو و پشت سر تو حرف میزنند و تو نباید بشنوی،سه لال باشی چرا که علیرغم پاسخ دادن به برخی سخنان باید سکوت کنی و ۴ صبر حضرت زینب سلام الله علیها را داشته باشی و نکته آخر همواره در تشکیلات امام حسین علیه السلام خوب خرج کن چرا که در نوع روغن غذا و برنج آن نیز امام حسین علیه السلام کم نخواهد گذاشت.

این پیشکسوت بزرگ در عرصه هیأت عزاداری امام حسین علیه السلام باشد مهم ترین تفاوت های هیأت داری پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از عنوان کرد: قبل از انقلاب هیأت ها توسط مدیریت اداره می‌شد و مدیریت حرف اول را می‌زد اما اکنون جلسات و هیأت های امام حسین علیه السلام یا منبری محور یا مداح محور هستند این رویه خوب نیست چرا که جلسه اگر دست گوینده و خواننده باشد در صورت نبود آنها زمین خواهد خورد در حالی که هیأت باید قائم به نفرات خود باشد و همه زیر پرچم اهل بیت علیهم السلام کار کنند.

لاله با اشاره به خاطره زیبا از ایام ولادت امام حسین علیه السلام در پیش از انقلاب اسلامی تصریح کرد حدود ۵۰ سال پیش در ایام ولادت امام حسین علیه السلام به علت نبود تبلیغات و رسانه در یکی از روزنامه های پورن تیراژ آن زمان یعنی کیهان آگهی در این مضمون چاپ شد که افراد با اسم حسین و مشتقات آن دست آوردن شناسنامه به هیأت هدیه دریافت خواهند کرد پس از این اتفاق چنان جمعیتی در آن روز حاضر شد که نزدیک به ۱۴۰ شناسنامه ناپدید شد.

وی با اشاره به این نکته که هر کس در دستگاه امام حسین علیه السلام فعالیت می‌کند ناگزیر به فعالیت سیاسی نیز هست خاطرنشان کرد: هر کس در هر جای دنیا نام امام حسین علیه السلام را بر زبان جاری کند کار سیاسی کرده و مطالبه گر می شود و به دنبال آزادی و پیروزی حق علیه باطل است.

لاله عنوان کرد: کسانی که در این مملکت از بیت المال دزدی میکنند و با اختلاس از این کشور فرار می کنند نه تنها پول مردم را بلکه عقاید شیعه را دزدیدند در حالی که هر کس آشنا به امام حسین علیه السلام شد در کارش خدا را ناظر گرفته و خیانت نمی کند. جوانان اول انقلاب همان کسانی بودند که در حیاط شرکت می کردند و شاید از لحاظ ظاهر بر پیشانی شان جای مهر نبود اما در تظاهرات شرکت کرده و جان می دادند.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران