ضرورت های اقتصادی پل خلیج فارس قشم


ضرورت های اقتصادی پل خلیج فارس قشم

به گزارش «دنیای سفر» جزیره قشم بزرگ ترین جزیره غیر مستقل دنیاست که با بیش از یک هزار و 500 کیلومتر وسعت و یک 150 هزار نفر جمعیت هنوز به سرزمین اصلی متصل نشده است. مطالعات اولیه پل اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی در دهه 50 انجام شد اما آغاز عملیات اجرایی آن به دلایل مختلفی تا سال 1389 میسر نشد. در این سال ساخت پل مذکور کلید خورد و نیلینگ ساحل این...

پل خلیج فارس که #قشم را به سرزمین اصلی پیوند می دهد و به عنوان یک ضرورت برای پیشرفت #اقتصادی در حوزه های #گردشگری،نفتی و ترانزیتی جزیره قشم محسوب می شود، مطالبه اصلی مردم جزیره قشم است.

به گزارش «دنیای سفر» جزیره قشم بزرگ ترین جزیره غیر مستقل دنیاست که با بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر وسعت و یک ۱۵۰ هزار نفر جمعیت هنوز به سرزمین اصلی متصل نشده است. مطالعات اولیه پل اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی در دهه ۵۰ انجام شد اما آغاز عملیات اجرایی آن به دلایل مختلفی تا سال ۱۳۸۹ میسر نشد. در این سال ساخت پل مذکور کلید خورد و نیلینگ ساحل این پل و اجرای پایه ها نیز به انجام رسید.

اما به ناگاه در سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی متوقف شد و هم اکنون ۱۰ سال از توقف اجرای پل می گذرد. با روی کار امدن دولت مردمی دوباره پرونده این طرح بازگشایی شد و هم اکنون دولت و به ویژه شورایعالی مناطق آزاد کشور برای تکمیل این طرح و تحقق مطالبه و رویای دیرینه جزیره نشینان، آستین ها را بالا زدند.

پل خلیج فارس که تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته برای تکمیل آن به ۳۰۰میلیون یورو اعتبار نیازدارد، طول ان در مجموع خشکی و دریا ۴ هزار و ۱۳۰ متر است که اندازه آن بر روی دریا به ۲ هزار و ۵۰۰ متر می رسد.

یکی از مسائلی که همواره درباره اجرای پل خلیج فارس مطرح می شود توجیه اقتصادی آن است. امری که به نظر می رسد پیشرفت های قشم در حوزه های گردشگری، صنعتی و نفتی میسر شده است. توسعه روزافزون جزیره مذکور باعث شده است که زیرساخت های گذشته نیازهای کنونی این منطقه را تامین نکند.

برای کسی که با قشم و زیبایی های آن آشناست اعجاب آور خواهد بود که چگونه یک مکان با چشم اندازهای سحرانگیز و جاذبه های زیبای طبیعی، به جای رونق گردشگری به عنوان مرکز خرید شناخته شود. این جزیره که تا مدت ها به عنوان محلی برای خرید در کشور شناخته می شد، هم اینک رفته جاذبه های گردشگری خود را از زیر سایه مراکز تجاری رها می کند و خود به یکی از مقصدهای مهم گردشگری تبدیل می شود.

اگرچه کرونا باعث وقفه ای ۲ ساله در رشد روند گردشگری این منطقه شد، اما با این وجود حتی پیش از شیوع این بیماری نیز زیرساخت های لازم برای تردد گردشگران به ویژه تردد خودرو پاسخگوی نیاز موجود نبود. لندینگ کرافت ها که سوابق گذشته نشان از آن دارد که ترانزیت بار و دیگر فعالیت ها برای آنان جذابیت مالی بیشتری نسبت به حمل خودرو دارد، نمی توانند پاسخگوی تردد خودروها باشند. از این رو ایجاد یک پل برای تردد خودروها به عنوان یک ضرورت در حوزه گردشگری تبدیل شده است.

از سوی دیگر طرح های نفتی مختلفی در جزیره قشم در حال فعالیت و یا اجراست. جزیره قشم که تا پیش از سال ۱۳۹۳ در حوزه نفت طرح شاخصی نداشت و در حوزه آب و برق نیز مصرف کننده صرف بود، هم اکنون طرح های مختلف انرژی و نفتی را با سرمایه گذاری ارزی بیش از ۲۰۴ میلیون دلار، ۸۸۲ میلیون یورو و ۳۰ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال در دل خود می پروراند.

پالایشگاه گاز گورزین، پالایشگاه نفت فلات قاره ایران، پایانه صادراتی ترمینال نفتی دیرستان، پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم و به ویژه اسکله سوخت رسانی ستاره قشم که با هدف رقابت با اسکله نفتی فجیره عمان ساخته شد، از جمله طرح هایی هستند که هم اکنون در قشم به ثمر نشسته اند و در حال فعالیت می باشند.

طرح های مهم دیگری نیز در حوزه نفت و انرژی در حال اجراست که از جمله می توان به پنج مجتمع پتروشیمی، چهار پالایشگاه، ۲ طرح سوخت رسانی، اسکله نفتی، خطوط انتقال گاز و غیر آن اشاره کرد که با اجرای آن، امید می رود جزیره قشم گام های بلندتری برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در عرصه صنعت کشور و جهان بردارد. این طرح ها نه تنها ایجاد پل خلیج فارس را توجیه اقتصادی می کند، بلکه آن را به ضرورت و اولویت نخست جزیره تبدیل کرده است.

با توجه به اینکه ایجاد پل مذکور امکان پیوستن جزیره به شبکه ریلی کشور را نیز فراهم می کند، ترانزیت مستقیم بار از کشتی بر روی دریا به قطار و سرعت در حمل و نقل آن نه تنها به کاهش هزینه ها و کمک به حمل و نقل کشور می شود بلکه فرصت مناسبی برای ایجاد کریدور جنوب- شمال و استفاده دیگر کشورها از این کریدور فراهم می کند که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، در نوع خود فرصت بی بدلیلی است.

ایجاد پل خلیج فارس در سفر رییس جمهور یکی از شاه بیت های مطالبات مردم از دولت مردمی بود که با توجیهات انجام شده در دستور کار دولت قرار گرفت. امید می رود با ایجاد این پل علاوه بر ایجاد فرصت های مختلف منطقه ای و جهانی در حوزه های گردشگری و اقتصادی، آرزوی دیرینه مردم قشم در پیوستن به سرزمین اصلی نیز برآورده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه