چه زمانی به مراکز درمان پیشگیری از «هاری» مراجعه کنیم؟


چه زمانی به مراکز درمان پیشگیری از «هاری» مراجعه کنیم؟

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، روزبه بَشر در رابطه با معضل این روزهای مراکز درمانی پیشگیری هاری گفت: بیماری‌هاری ویروسی و بسیار خطرناک و کشنده است. وی با بیان این که هاری به دلیل...

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، روزبه بَشر در رابطه با معضل این روزهای مراکز درمانی پیشگیری هاری گفت: بیماری‌هاری ویروسی و بسیار خطرناک و کشنده است.

وی با بیان این که هاری به دلیل قدیمی بودن گاها غریب مانده و دام پزشکان تصور می کنند مورد هاری در ایران وجود ندارد، گفت: هر ساله تنی چند از هموطنان را به دلیل بیماری هاری از دست می دهیم؛ همچنین دام اهلی یا حیوانات ولگرد به دلیل این ویروس از بین می روند.

بشر مخزن اصلی هاری را "سگ های بی صاحب" معرفی کرد که اگر جمعیت آن ها کنترل نشود، خطر انتقال بیماری هاری فزونی می گیرد. همچنین این ویروس از حیات وحش به حیوانات ولگرد و سپس به انواعِ سگ دارای صاحب و به انسان منتقل می شود.اگر جمعیت حیوانات بلاصاحب کنترل نشده و از راه های جلوگیری ویروس هاری ممانعت نشود، خطر این بیماری افزایش می یابد.

وی همچنین نسبت به وجود واکسن های پیشگیرانه ابراز خوشنودی کرد و گفت: اگر فرد گزیده شده به موقع به مراکز بهداشت مراجعه کند و شستشو و تزریق آنتی سرم هاری در محل زخم در کنار تزریق واکسن به موقع صورت گیرد، شخص صد در صد نجات پیدا می کند.

بشر درباره عملکرد آنتی سرم هاری گفت: نام این عمل درمان-پیشگیری است؛ هم اینک 730 مرکز درمان-پیشگیری هاری در سطح کشور داریم که فرد باید سریعا به این مراکز مراجعه کند. کارشناسان ما ابتدا زخم را به مدت 15 تا 20 دقیقه شستشو می دهند. آنتی سرم هاری نیز در محل زخم تزریق می شود تا موجب خنثی سازی ویروس در محل گزش شود و از طرفی به فرد واکسن ضد هاری تزریق می شود که نقشِ درمان فعال هاری را دارد.

وی در خصوص علائم این بیماری گفت: ابتدا تب خفیف و بی حالی، خستگی یا سردرد به فرد مستولی می شود ولی پس از یک هفته علائم تیپیک هاری نظیر نور و آب گریزی و عدم امکان بلع اتفاق می افتد.

بشر ادامه داد: ویروس هاری به سیستم اعصاب مرکزی حمله می کند و وارد خون انسان نمی شود؛ بلکه از راه نخاع به مغز می رود و در سلول های مغزی تکثیر و در بدن و غدد بزاقی پخش می شود. اگر کسی به درستی درمان نشود، محکوم به مرگ است حال اگر انسان یا حیوان باشد؛ چراکه پس از دو الی سه هفته فرد مورد حمله‌ی ویروس قرار گرفته و دچار ایست تنفسی و قلبی و مرگ می شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام پستانداران خونگرم می توانند به هاری مبتلا شوند که شامل گاو، گوسفند، شتر، گربه و... هستند؛ ولی موارد انتقال ویروس به انسان عمدتا از طریق سگ است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها