فواید به کارگیری هوش مصنوعی در دندان پزشکی


یکی از حوزه‌های پزشکی که هوش مصنوعی می‌تواند کمک شایانی به آن بکند، دندان پزشکی است.

آیا تا به حال شده است که به دندانپزشک مراجعه کرده باشید و شک داشته باشید؟ به طور مثال نظر دندان‌پزشک مبنی بر این که لکه روی دندانتان یک سوراخ است، به واقع درست است یا خیر؟

شاید شما در این موارد ترجیح دهید پیش دندانپزشک دیگری بروید و نظر او را نیز جویا شوید و بر حسب تصادف در آن جا نیز دندانپزشکتان به شما بگوید شما به یک روکش دندان کاملا متفاوت نیاز دارید.

متاسفانه این داستانی رایج در دندان‌پزشکی است؛ تا جایی که خبرنگار ماهنامه آمریکایی ریدرز دایجست با انتشار مقاله‌ای در این باره نوشت: من پیش ۵۰ دندان‌پزشک مختلف رفتم و هر کدام از آن ها، تشخیص متفاوتی را به من ارائه داد.

ویلیام اسنبارگر، خبرنگار ماهنامه ریدرز دایجست در مقاله‌ای به تاریخ ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰، در خصوص نظرات متفاوت و حتی قیمت‌های مختلفی که از سوی دندان‌پزشکان ارائه می‌شود، در این نشریه نوشت:

من از یک دندان‌پزشک برای تمام کار‌هایی که برای دندانم نیاز بود انجام بدهد، مبلغ ۴۶۰ دلار را قیمت گرفتم و یک پزشک دیگر مبلغ ۲۹ هزار ۸۵۰ دلار را به من قیمت داد!

از پشت یک در، صدای مته دندان‌پزشکی می‌آید و زمانی که اسم من خوانده می‌شود، من به اتاق معاینه می‌روم. به زودی و در حالی که دندانهایم از سوی دندانپزشک در حال بررسی هستند، به سقفی چوب پنبه‌ای خیره می‌شوم.

او سپس اشاره می‌کند که پزشک بعد از یک بررسی و مشخص کردن این که کدام یک از دندان‌ها به روکش و یا کار‌های دیگر نیاز دارند، دست آخر قیمت ۸ هزار و ۳۴۷ دلار را به وی ارائه می‌دهد.

این خبرنگار سپس با اشاره به قیمت‌های مختلفی که از دندان‌پزشکی‌های مختلف گرفته است، به آخرین مراجعه خود به یک دندان‌پزشکی در خیابان پارک در نیویورک اشاره می‌کند که پس از معاینه دندانهایش به او گفته بود این خبر خوبی نیست؛ اما شما خوش شانس هستید که بیمه دارید.

وی سپس به او برگه‌ای را نشان می‌دهد که در آن نوشته شده بود که با اشاره به موارد نیاز برای او، هزینه‌های دندانپزشکی اش ۲۹ هزار و ۸۵۰ دلار تخمین زده می‌شود.

حال باید گفت این مسئله تفاوت تشخیص و قیمت می‌تواند برای بیماران، نوعی سردرگمی را ایجاد کند.

اکنون برخی کارشناسان از راه حلی در این زمینه سخن می‌گویند: هوش مصنوعی!

به دلایل بسیاری، دندان‌پزشکی، جبهه مناسبی برای هوش مصنوعی است. «Ophir Tanz» مدیر عامل شرکت «Pearl» از توسعه دهندگانی است که امیدوار است فناوری هوش مصنوعی بتواند حدس و گمان را از بخش دندان‌پزشکی دور کرده و به بیماران و نیز توسعه دهندگان هوش مصنوعی در این زمینه آرامش خاطر دهد.

او که خود فرزند یک دندان‌پزشک است؛ اکنون با تشخیص پتانسیل هوش مصنوعی و پس از موفقیت شرکت هوش مصنوعی «گام گام» (GumGum) که اکنون ارزش آن به میزان ۷۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، تلاش دارد تا همان فناوری را به صنعت دندانپزشکی منتقل کند.

فواید به کارگیری هوش مصنوعی در دندان پزشکی

او در مصاحبه‌ای گفت که حوزه دندان‌پزشکی به دلایل مختلفی، از جمله فراوانی تصاویر رادیوگرافی، برای ورود هوش مصنوعی آماده است. او با بیان این که اکثر دندان‌پزشکان جزء صاحبان مشاغل محسوب می‌شوند، قدرت و انگیزه سرمایه گذاری دندان‌پزشکان در مسئله هوش مصنوعی را از دلایل دیگر آمادگی ورود هوش مصنوعی به این حوزه عنوان کرد.

امروزه محققان در تلاشند تا فناوری هوش مصنوعی را در بسیاری از حوزه‌های پزشکی نهادینه کنند.

منبع: پایگاه zdnet

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان