بورس باز هم اصلاح می‌کند؟


یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که حداکثر افتی که در بدبینانه ترین حالت ممکن میتوان برای بازار سرمایه در نظر گرفت به طور متوسط پنج تا 10 درصد است.

یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که حداکثر افتی که در بدبینانه ترین حالت ممکن میتوان برای بازار سرمایه در نظر گرفت به طور متوسط پنج تا ۱۰ درصد است.

فردین آقابزرگی در گفت و گو با ایسنا، درمورد دو چالش مهمی که بازار سرمایه در این روزها با آن درگیر است توضیح داد: تغییرات مکرر در وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه اولین ریسکی است که میتواند تا حدود زیادی همه تصمیمات خرید و فروش را تحت الشعاع قرار دهد. اخیرا بحث خوراک پتروشیمی و گاز سوخت صنایع مطرح شده بود که با تعدیل نسبی سعی شد ضرب آن گرفته شود اما مجددا اخبار مربوط به توافق برجامی با پیش بینی کاهش نرخ ارز به گوش رسید که این دو عامل باعث شده است بازار وضعیتی رکودی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه طی یک سال و نیم گذشته اصلاحات پی در پی را تجربه کرده است، گفت: متغیر اصلی برای قیمت گذاری، میزان سودآوری شرکت ها است اما برخلاف سال ۱۳۹۹ که هیچ توجهی به این موضوع نمیشد در سال جاری توجه بیشتری را از طرف سرمایه گذاران نسبت به سودآوری شرکت ها شاهد بودیم. به طور کلی به نظرم تعدیلات لازم تا حدود زیادی انجام شده است و انتظار ندارم شاخص و قیمت ها بیش از این اصلاح منفی داشته باشند.

آقابزرگی افزود: حداکثر افتی که در بدبینانه ترین حالت ممکن میتوان برای بازار سرمایه در نظر گرفت به طور متوسط پنج تا ۱۰ درصد است.

وی در ادامه با اشاره به نظام سیاست گذاری در بازار ارز در سه دهه گذشته اظهار کرد: این نظام طی سه دهه گذشته مبتنی بر مجموعه قوانینی بوده است که نه تنها هیچگونه حمایتی از صنعت و صادرات را نداشته، بلکه با اتخاذ این سیاست ها مرتبا هزینه تولید افزایش یافته است. به همین دلیل کالاها به راحتی وارد کشور می شوند و ارزپاشی صورت میگیرد. اما تجربه ۳۰ سال گذشته نشان داده است حتی در سال ۱۳۹۱ که کشور ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی را تجربه کرد، در سال بعد از آن شاهد تورم فزاینده به میزان ۳۷ درصد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین تاثیر توافقات روی منابع ارزی کوتاه مدت خواهد بود و ممکن است نرخ ارز مقدار اندکی کاهش پیدا کند اما در میان مدت و بلند مدت در مدار صعود قرار خواهد گرفت و در آن زمان شاهد افزایش سود شرکت ها ناشی از تورم خواهیم بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت