برنامه واردات 50 هزار خودرو در سال 1401 لغو شد


برنامه واردات 50 هزار خودرو در سال 1401 لغو شد

کمیسیون تلفیق مجلس، طرح واردات 50‌ هزار دستگاه خودروی سواری در سال 1401 را از مصوبات این کمیسیون حذف کرد. پیش از این در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی عضو این کمیسیون از تصویب واردات 50‌هزار خودروی خارجی در سال 1401 خبر داده بود. او تاکید کرده بود … The post برنامه واردات 50 هزار خودرو در سال...

کمیسیون تلفیق مجلس، طرح واردات ۵۰‌ هزار دستگاه خودروی سواری در سال ۱۴۰۱ را از مصوبات این کمیسیون حذف کرد. پیش از این در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی عضو این کمیسیون از تصویب واردات ۵۰‌هزار خودروی خارجی در سال ۱۴۰۱ خبر داده بود. او تاکید کرده بود که واردات با ارز غیر‌صادراتی و با نظارت بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.

در مصوبه کمیسیون تلفیق حتی هزینه‌کرد درآمد حاصل از واردات ۵۰‌هزار خودرو نیز پیش‌بینی شده بود. به‌طوری که عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کل کشور گفته بود، در مصوبه یاد شده به دولت اجازه داده می‌شود در ازای واردات خودرو به تامین مالی شبکه راه‌‌‌آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی موردنیاز اعم از قطار عادی، برقی، سریع‌‌‌السیر و قطار شهری و تکمیل پروژه‌‌‌های نیمه‌‌‌تمام در خطوط ریلی و بخش راه‌‌‌سازی با اولویت مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه‌‌‌خیز در جاده‌‌‌ها و ارتقای مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل‌‌‌ونقل بپردازد. همچنین در کنار واردات خودروی سواری به دولت اجازه داده شده بود که نسبت به واردات ۱۰‌هزار دستگاه ماشین‌‌‌آلات سنگین با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد اقدام کند.

برنامه واردات 50 هزار خودرو در سال 1401 لغو شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس بند الحاقی یک تبصره هفت لایحه بودجه، مصوب کمیسیون تلفیق، به‌منظور تأمین مالی شبکه راه‌آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی و سریع‌السیر و قطار شهری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در خطوط ریلی و بخش راهسازی با اولویت مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها، توسعه فرهنگ حمل‌ونقل و ارتقاء مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل‌ونقل در سال ۱۴۰۱ به دولت اجازه داده می‌شود از محل ارز غیرصادراتی خود یا دیگران با نظارت بانک مرکزی و با رعایت سیاستهای کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات تعداد پنجاه هزار (۵۰,۰۰۰) دستگاه کامیون، اتوبوس بیرون و درون شهری، تریلی، تریلی یخچال‌دار، واگن، واگن یخچال‌دار و کشنده و ده هزار (۱۰.۰۰۰) دستگاه ماشین‌آلات سنگین معادن و راهسازی اعم از نوساخت یا حداکثر پنج سال ساخت، توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با تعرفه ورودی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، اقدام و درآمد ناشی از آن را به حساب ردیف جدول شماره (۵) این قانون واریز نماید، منابع واریزی از محل جداول و ردیف‌های هزینه‌ای مربوط به مصرف می‌رسد.

ایرادات وارد شده به طرح واردات خودرو از سوی هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،در خصوص ایرادات واردشده به طرح واردات خودرو گفت:

طرح واردات خودرو با دقت بسیار بالایی توسط کمیسیون صنایع و معادن تنظیم شد، رفت و برگشت داشت و ابهاماتی که شورای محترم نگهبان گرفته بود، برطرف شد. اما مواجه شدیم با مخالفت هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص و شورای نگهبان طرح را به مجلس بازگرداند و از آنجا که کمیسیون مجدد طرح را تایید کرد، مجلس هم خوشبختانه رأی خوبی داد و آن را تایید کرد و در نتیجه به مجمع ارسال خواهد شد.

من فکر می‌کنم منظور هیات عالی نظارت از ایراداتی که به این طرح گرفته این است که ممکن است واردات به تولید داخل لطمه بزند. اگر فرض را بر این بگذاریم در ابتدا ببینیم که اصلا تولید خودرو در کشور یک تولید داخلی شده است؟ از منظر بنده خیر.

در کشور ما بین ۲۰ الی ۸۰ درصد ما مونتاژ داریم، یعنی ما تولید خودرو نداریم. این دو تولیدکننده که ادعا می‌کنند تولید خودرو دارند، خودشان می‌گویند ۲۰ درصد وارداتی است پس ما از ۲۰ درصد تا ۸۰ درصد واردات داریم. ما تولید ۱۰۰ درصد داخلی نداریم، چرا؟ دلیلش همین خودروهایی است که در پارکینگ‌ها هستند و به بازار وارد نمی‌شوند، چرا وارد بازار نمی‌شود؟ قطعه ندارند و علت این کمبود قطعه وارداتی بودن آن است.

مساله دیگر اینکه خودروسازان می‌گویند ۱۵۰۰ دلار ارز برای هر محصول نیاز دارند، این به معنای وابستگی تولیدات خودرو به خارج از کشور است. پس به همین دو دلیل که خودشان می‌گویند اولا خودروهای پارکینگ را بیرون نمی‌دهند چون قطعه ندارد و دوم؛ خودشان می‌گویند برای هر خودرو به ۱۵۰۰ دلار نیاز دارند؛ در نتیجه خودرو یک محصول صد در صد تولید داخل نیست.

پاسخ دوم من به ایراد مجمع این است، به فرض اینکه استدلال قبلی که عرض کردم غلط است و خودروهای تولیدی کاملا تولید داخل است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا واردات به تولید داخل لطمه می‌زند؟ باید بگویم که در این شرایط خیر. چرا؟ به این علت که میزان نیاز کشور ۲ میلیون خودرو در سال است، یعنی ۲ میلیون خودرو نیاز داریم تا عرضه و تقاضا قابل مدیریت شود. اکنون چقدر تولید می‌شود؟ تقریبا ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار خودرو، یعنی ۵/۱ میلیون خودرو کمبود تولید داریم.

خب مگر با این مشکلات ارزی چقدر خودرو می‌توانیم وارد کنیم، حدود ۵۰، ۱۰۰ یا مثلا ۲۰۰ هزار خودرو بتوانیم وارد کنیم. هنوز ما خیلی فاصله داریم تا بتوانیم نیاز بازار را تامین کنیم. پس تولیدکننده داخلی حتی اگر با تمام ظرفیت و ادعایی که می‌کنند و هیچوقت ثابت نکردند یک و نیم میلیون خودرو در طول سال تولید کنند باز هم ما ۵۰۰ هزار خودرو کم داریم.

در نتیجه واردات ما با تولید داخل مقابله نمی‌کند، بلکه دست دولت را برای تنظیم بازار باز می‌گذارد. این واردات برای تنظیم بازار است، تنظیم بازار که به تولید داخل لطمه نمی‌زند.

ه عنوان مثال تصور کنید ما در مقاطعی که با کمبود مرغ برای مصرف داخل مواجه می‌شویم، به هر دلیل یا نهاده‌ها کم است، یا مرگ و میر و بیماری پدید می‌آید و در بازار ما با کاهش عرضه گوشت سفید مواجه می‌شویم؛ خب در اینجا چه کار می‌کنیم؟ واردات انجام می‌دهیم. آیا این واردات به تولید داخل لطمه می‌زند؟ خیر. تولید داخل که مصرف می‌شود و بازار آن وجود دارد این واردات برای کمک به تنظیم بازار انجام می‌شود.

امیدواریم که مجمع تشخیص عنایت داشته باشد که این واردات لطمه‌ای به تولید نمی‌زند، به اضافه اینکه درآمد خوبی برای دولت دارد. ما که الان در بخش درآمدها مشکل داریم شما تصور کنید اگر ما ۱۰۰ هزار خودرو وارد کنیم درآمدی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای دولت خواهد داشت، آیا این کم است؟ چرا به این نکته توجه نمی‌کنیم.

این واردات هم به نفع دولت و تولید است، هم به نفع مصرف‌کننده و تنظیم بازار است و هم رقابت ایجاد می‌کند، این همه حُسن دارد.

در بحث نگرانی‌هایی که در حوزه ارز برای واردات وجود دارد، ما گفتیم ارز ناشی از صادرات و ربطی به ارز داخل کشور ندارد. به اضافه اینکه ما مقررات این طرح را در اختیار دولت قرار داده‌ایم، خب دولت مقررات را به نحوی تنظیم کند که در حوزه ارز مشکلی پدید نیاید.

بنابراین من از دوستان مجمع خواهش می‌کنم که عنایت داشته باشند که این طرح نه ربطی به ارز داخل دارد و نه مخالف تولید است. اگر ایراد دیگری مدنظر دارند بفرمایند تا ما آن ایراد را به مجمع توضیح دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!