همکاری متا و موزیلا آغاز شد؛ دشمنان قدیمی اکنون در جبهه دوست


همکاری متا و موزیلا آغاز شد؛ دشمنان قدیمی اکنون در جبهه دوست

Mozilla، مالک و توسعه‌دهنده مرورگر فایرفاکس، برای سالیان متمادی بارها به فیس‌بوک (متا کنونی) به دلیل سابقه فاجعه‌بار این شرکت در حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران انتقاد کرده است. با این حال، اطلاعیه‌های رسمی حاکی از آن است که این دو شرکت در حال حاضر روی پیشنهادی برای تبلیغات آنلاین خصوصی کار می‌کنند؛ خبری که هجمه سنگین طرفداران قدیمی موزیلا را به...

Mozilla، مالک و توسعه‌دهنده مرورگر فایرفاکس، برای سالیان متمادی بارها به فیس‌بوک (متا کنونی) به دلیل سابقه فاجعه‌بار این شرکت در حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران انتقاد کرده است. با این حال، اطلاعیه‌های رسمی حاکی از آن است که این دو شرکت در حال حاضر روی پیشنهادی برای تبلیغات آنلاین خصوصی کار می‌کنند؛ خبری که هجمه سنگین طرفداران قدیمی موزیلا را به دنبال داشته است.

موزیلا در یک پست وبلاگی روز سه‌شنبه فاش کرد:

در چند ماه گذشته ما با تیمی از متا (فیسبوک سابق) روی طرح جدیدی کار کرده‌ایم که هدف آن فعال کردن اندازه‌گیری تبدیل یا انتساب برای تبلیغات به نام Interoperable Private Attribute یا IPAاست. هدف این پروژه این است که به تبلیغ‌کنندگان اجازه دهد تا میزان موفقیت تبلیغات آنلاین را در عین حال که نسبت به تبلیغات آنلاین موجود، به حریم خصوصی بیشتر احترام می‌گذارد، اندازه‌گیری کنند.

مفهوم اصلی این طرح همانطور که در پیش‌نویس آن توضیح داده شده، جایگزینی گزارش‌ها به ازای هر تبلیغ (مثلاً مرورگر که داده‌ها را به گروه تبلیغاتی هنگام کلیک کردن بر روی یک تبلیغ ارسال می‌کند) با گزارش‌های تجمعی برای دسته‌ای از رویدادها است.

همکاری متا و موزیلا آغاز شد؛ دشمنان قدیمی اکنون در جبهه دوست

در این مسیر، وب‌سایت‌ها می‌توانند یک کلید مطابقت (Match key) متصل به حساب یا دستگاه شما ایجاد کنند که ظاهراً تنها توسط مرورگر برای جلوگیری از انگشت نگاری قابل دسترسی است.

همچنین به منظور شناسایی افراد در تعامل با تبلیغات توسط افراد یا شرکت‌های ثالث (از جمله شرکت‌ها یا تبلیغ‌کنندگانی که داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند) چند سد امنیتی وجود خواهد داشت که کار را برای سودجویان دشوار می‌سازد؛ این اقدام شبیه به Prio است، فناوری که موزیلا چند سال پیش برای تجزیه و تحلیل نحوه استفاده مردم از فایرفاکس توسعه داد.

اگرچه این طرح همکاری قوی به نظر می‌رسد، اما شکل‌گیری خود این مشارکت بسیار تعجب‌آور است.

موزیلا ماه گذشته یک مطالعه آزمایشی را با مشارکت The Markup آغاز کرد که هدف آن شناسایی نحوه استفاده متا/فیس بوک از پیکسل‌های ردیابی در سراسر وب برای ثبت فعالیت‌های وب بود.

به گفته موزیلا هدف از این مطالعه این بود که گزارشی«در مورد جایی که فیسبوک شما را ردیابی می‌کند و چه نوع اطلاعاتی را جمع آوری می‌کند » بدست آورد. این گروه همچنین در سال‌های اخیر بارها علیه فیسبوک انتقاد کرده است و کمتر از یک سال پیش، شروع به انتشار تبلیغاتی در پلتفرم‌های متا کرد که توانایی‌های ترسناک هدف‌گیری تبلیغات این شرکت را به همگان نشان می‌داد.

البته این پست وبلاگ بر خلاف هر مطلب رسمی دیگری که این شرکت منتشر می‌کند، در حساب‌های رسمی توییتر فایرفاکس یا موزیلا به اشتراک گذاشته نشده است. از این رو احتمالاً به دلیل انتشار کم سر و صدای این خبر، انتقادها تا کنون به برخی پلتفرم‌ها نظیر Reddit محدود بوده است.

همکاری متا و موزیلا آغاز شد؛ دشمنان قدیمی اکنون در جبهه دوست

موزیلا و متا/فیس بوک همچنین باید حداقل اپل و گوگل را به عنوان دو توسعه دهنده بزرگ وب تشویق کرده تا این طرح را در مرورگرهای خود پیاده کنند؛ امری که ممکن است آن‌ها را به سختی و هزینه بیندازد.

گوگل همچنین در حال آزمایش طرحی برای جایگزینی کوکی‌های مرورگر با راه حلی دیگر در تأکید به حفظ حریم خصوصی است، اما این پروژه با اهداف IPA تناسبی نداشته و گوگل از نظر تئوری می‌تواند هر دو را همزمان اجرا کند.

جالب توجه است این خبر در حالی منتشر می‌شود که چندی پیش متا با سقوط سنگین ارزش سهام خود به دلیل منع در استفاده از اطلاعات کاربران اروپایی برای فروش تبلیغات مواجه شد. با این حال باید دید پشت معامله موزیلا و متا چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است که توانسته موزیلا را از رویکرد امنیت محور خود خارج سازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند