طالبان: هیچکس حق ندارد درباره پول افغان‌ ها تصمیم بگیرد


طالبان: هیچکس حق ندارد درباره پول افغان‌ ها تصمیم بگیرد

سخنگوی دفتر سیاسی جنبش طالبان گفت: «هیچکس حق ندارد درباره پول مردم ما تصمیم بگیرد، زیرا این کار با اصول و موازین بین المللی تطابق ندارد و همچنین خلاف عقل و منطق منطبق نیست.»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نعیم در مصاحبه با برنامه شبانگاهی شبکه الجزیره مباشر افزود که سپرده‌های افغانستان در بانک‌های آمریکایی متعلق به مقامات جنبش طالبان نیست، بلکه متعلق به مردم از همه اقشار است.

نعیم از جامعه جهانی و به گفته وی آمریکایی‌های "خردمند" درخواست کرد که در وهله اول در حمایت از بشریت و نیز به منظور حفظ حقوق زنان و کودکان افغان در برابر تصمیم بایدن بایستند.

وی افزود: "هیچ کس حق ندارد مانع بازپس گیری پول مردم افغانستان شود و هیچ کس جز دولت فعلی نمی‌تواند نماینده خواسته‌های مردم افغانستان از جمله تصمیم گیری درباره نحوه مصرف پول آنها باشد."

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به تازگی فرمانی را امضا کرده است که به موجب آن تا ۷ میلیارد دلار از سپرده‌های مسدود شده دولت افغانستان در بانک‌های ایالات متحده ضبط شده و نیمی از این مبلغ هم برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اختصاص خواهد یافت.

نعیم در گفتگو با ابراز تعجب از اختصاص بخشی از سپرده‌های افغان‌ها توسط بایدن به غرامت قربانیان ۱۱ سپتامبر، اظهار داشت: "تقصیر مردم افغانستان چیست؟"

وی ادامه داد: "مشکلی که مردم ما با آن روبرو هستند بسیار بیشتر از آن چیزی است که دولت با آن مواجه است. مردم افغانستان با این مسائل ارتباطی ندارند، پس چگونه یک نفر (رئیس جمهور آمریکا) به خود حق می‌دهد که از پول مردم ما کسر کند و آن را به این روش دور بریزد؟این موضوع مربوط به افراد نیست. اگر آنها می‌خواهند فرد خاصی را تنبیه کنند، کسی که از این اقدام آنها آسیب می بیند، مردم افغانستان هستند و این در نهایت یک موضوع بشردوستانه است."

نعیم افزود: شنیده‌ایم که تصمیم آمریکا مقدماتی است و نهایی نیست و گام‌های دیگری نیز وجود دارد که انتظار داریم به نفع مردم افغانستان باشد و دارایی های مالی مسدود شده مردم افغانستان در بانک‌های آمریکایی آزاد شود.

یک مقام ارشد کاخ سفید اخیرا در یک کنفرانس خبری اذعان کرد که تعامل بایدن با اموال افغانستان "از نظر قانونی پیچیده است" و گفت که ابلاغیه امروز تنها آغاز رویه‌ای است که می‌تواند ماه‌ها طول بکشد.

نعیم در مورد تصمیم آمریکا گفت: "این تصمیم به مردم افغانستان آسیب می‌رساند و رنج کودکان، زنان و به طور کلی مردم افغانستان را افزایش می دهد."

و سخنگوی طالبان افزود: "ما نه تنها این رفتار عجیب را محکوم می‌کنیم، بلکه تقریبا تمام جهان با ما موافق هستند. حتی برخی از آمریکایی های عاقل این تصمیم را محکوم کردند."

وی گفت: «هیچکس حق ندارد درباره پول مردم ما تصمیم بگیرد، زیرا این کار با اصول و موازین بین المللی تطابق ندارد و همچنین خلاف عقل و منطق منطبق نیست.»

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در مورد این ماده فرمان ایالات متحده که می‌گوید ۳.۵ میلیارد دلار از وجوه بانک مرکزی افغانستان برای تامین برنامه‌های "کمک های بشردوستانه" به مردم افغانستان استفاده خواهد شد، بدون اینکه دولت طالبان بتواند در آن دخل و تصرف کند، گفت: "این از عجایب و یک شوخی مضحک است، زیرا هیچ طرف و کشوری جز دولت فعلی نماینده افغان‌ها نیست."

وی افزود: "اگر قصد این بود که این پول به دست افراد خاص و یا به جنبش طالبان نرسد، قبلا تاکید کرده بودیم که نیازی به آن نداریم، کمک‌های بشردوستانه‌ای که به افغانستان می‌آید برای خود ما نیست، بلکه برای مردم ما است و به آنها خواهد رسید و ما نماینده این مردم هستیم."

نعیم با لحنی کنایه آمیز پرسید: «آیا بایدن رئیس جمهور مردم افغانستان است؟ آیا او نماینده مردم افغانستان است؟ چگونه می توان این را پذیرفت؟ آیا خودش می‌آید تا آن را بین مردم تقسیم کند؟!"

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در پاسخ به سوال الجزیره مباشر در مورد چشم انداز مقابله با تصمیم آمریکا در صورت عملی شدن نهایی، گفت: بهترین راه حل مشکلات تفاهم، گفتگو و مسیر مذاکرات است. این سیاست و موضع ما در قبال چالش‌ها و هر مشکلی است و ما می‌خواهیم که در آینده هم در مورد آن مشکل و سایر مشکلات اجرا شود.

وی افزود: ما به آمریکایی‌ها و به طور کلی به جامعه جهانی می گوییم که موضوع از مجازات یک مقام یا یک فرد بزرگتر است، ما در مورد حقوق یک ملت صحبت می‌کنیم.

نعیم با اشاره به ادامه گفتگوها و دیدارهای مستقیم با واشنگتن، بر تمایل کابل برای ادامه روند مذاکرات برای حل مشکلات باقی مانده تاکید کرد و تاکید کرد: ما آماده‌ایم.

سخنگوی طالبان با اشاره به رخدادهای ۱۵ اوت خاطرنشان کرد که تغییرات در پرونده افغانستان، حساب‌ و کتاب‌های غرب را که تصور نمی‌کرد طالبان ظرف چند روز به قدرت برسد، به هم ریخت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی