امر و نهی کرونا به تئاتر؛ تو بیا، تو برو! / سلام الجزایر به خداحافظی جشنواره


امر و نهی کرونا به تئاتر؛ تو بیا، تو برو! / سلام الجزایر به خداحافظی جشنواره

تهران-ایرنا- حاشیه‌های داغ هشتمین روز جشنواره تئاتر فجر را بازگشت نمایش «بعد از افتادن» به جدول اجراها بعد از بهبود بازیگر مبتلا به کرونا؛ تاخیر در ورود گروه نمایش الجزایر به سبب کرونا، همان دلیل آشنای این روزها! و اجرای سرود ماندگار «الله‌الله» توسط ارکستر بزرگ صبا در بود و نبود رضا رویگری رقم زد.

به‌گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا؛ هشتمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در گام چهلم روز یکشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) در حالی سپری شد که تنها یک روز به پایان فصل اجرای آثار نمایشی حاضر در این رویداد، برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره و معرفی برگزیدگان بخش‌های رقابتی مختلف و متنوع چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باقی‌مانده است.

همین قرار گرفتن در آستانه ۲۴ ساعت تا برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای تندیس برگزیدگان چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تب و تاب رسیدن به ایستگاه آخر این آوردگاه، همچنین زمزمه‌های هنرمندان و اهالی تئاتر برای شناختن نفرات برگزیده در آن لحظه موعود بیش‌از پیش شنیدنی شده و به گوش می‌رسد.

در میان تمامی پچ‌پچه‌ها، زمزمه‌ها و نجواها موجود، شاید رساترین و شنیدنی‌ترین آنها درباره حدس و گمان هنرمندان با محوریت کاندیداهای بخش‌های مختلف جشنواره چهلم باشد. اما می‌توان زمزمه‌ها و پچ‌پچه‌های دیگری را با مضامینی چون لغو اجرای دوم نمایش خاک سفید به کارگردانی محمدرضا هلال‌زاده به دلیل عدم رعایت توصیه‌های شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای نخستین‌بار در تاریخ ۴۰ ‌ساله این رویداد منجر به جلوگیری از اجرای یک اثر نمایشی در بطنِ جشنواره تئاتر فجر شد و یا برخی از زمزمه‌هایی که رنگ‌وبوی انتقاد و ان‌قلت نسبت به کیفیت اغلب آثار بخش تئاتر ملل که زینت‌ِ بخش پیشوند بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر بود را نیز شنید.

امر و نهی کرونا به تئاتر؛ تو بیا، تو برو! / سلام الجزایر به خداحافظی جشنواره

بازگشت «بعد از افتادن» بعد از بهبود بازیگر آن از کرونا

بعد از گذشت هشت روز از جشنواره و انتشار اخبار تلخِ خروج پنج نمایش از آثار حاضر در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از جدول اجراهای این رویداد به‌سبب ابتلای تعدادی از عوامل آن آثار به ویروس کرونا؛ درنهایت عصر روز هشتیمن روز جشنواره تئاتر فجر (یکشنبه ۲۴ بهمن) خبر رسید که نمایش بعد از افتادن به کارگردانی حسین حسینیان که پیش‌از این قرار بود در پنجمین روز چشنواره (پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه) در تالار مولوی به صحنه رود و به دلیل ابتلای یکی از بازیگران آن از جدول اجرا خارج شده بود، بعد از منفی شدن آخرین تست تمامی عوامل این گروه نمایشی توانست خود را با هر سختی و مشقتی بود به جدول اجرای آثار رقابتی این رخداد برساند.

در میان تمامی آن اخبار تلخِ حذف اجراها از جدول جشنواره چهلم تئاتر فجر به سبب ابتلای عوامل گروه‌های نمایشی به کرونا، بازگشت نمایش بعد از افتادن به جدول اجراها، بعد از بهبود بازیگر این نمایش، یکی از شیرین‌ترین حاشیه‌ها و اخباری بود که توانست کام اهالی تئاتر و هنرمندان این عرصه را بعد از گذشت هشت روز از جشنواره چهلم تئاتر فجر به شیرینی میهمان کند

امر و نهی کرونا به تئاتر؛ تو بیا، تو برو! / سلام الجزایر به خداحافظی جشنواره

وقتی کرونا فرماندهی می‌کند!

رخداد و اتفاقی دیگری که در کنار رنگ‌وبوی حاشیه‌ای، چاشنی تعجب و حیرت را نیز با خود به‌همراه داشت، به بازتاب خبر تغییر اجرای گروه نمایش الجزایر از روز نهم جشنواره (دوشنبه ۲۵ بهمن) به روز دهم این رخداد (سه‌شنبه ۲۶ بهمن) که هیچ اجرایی جز برگزاری مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر وجود ندارد بازمی‌گشت!!

نمایش «الزمکان» به کارگردانی عبدالصمد صدوخی از کشور الجزایر که بنا بود در نهمین روز جشنواره (۲۵ بهمن ماه) در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه رود، به دلیل آشنای این روزها یعنی ویروس کرونا با یک روز تاخیر مواجه شد.

سفر گروه نمایش الجزایر به دلیل تاخیر در ارائه پاسخ تست کرونای یکی از اعضا، به تعویق افتاد و پس از رفع مشکل، اجرای این نمایش به سه شنبه (۲۶ بهمن ماه) ساعت ۱۴ موکول شد

به این ترتیب نمایش «الزمکان» در روزی که جدول اجراهای نمایشی بسته شده و بنا بود تنها شاهد برگزاری اختتامیه این رویداد باشیم در ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه (۲۶ بهمن ماه) در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

امر و نهی کرونا به تئاتر؛ تو بیا، تو برو! / سلام الجزایر به خداحافظی جشنواره

این رویداد نه‌تنها مهر تأیید دیگری بر تاثیرگذاری بی‌چون‌وچرای این ویروس لجوج، سمج و مرگ‌بار در تاروپود زیست و زندگی تمامی انسان‌های کره زمین و نقش مستقیم آن در تغییر و تحولات متعدد ایام برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاترشهر بود؛ که نشان داد با وجود تاکید مسئولان چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بر اندیشیدن تمهیدات مختلف به واسطه حضور و شیوع ویروس کرونا و سویه‌های متعدد آن، باز هم قدرت امر و نهی این ویروس از توان تمامی مدیران و دست‌اندرکاران تئاتر کشور و برگزارکننده جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد تئاتری ایران بیشتر است.

جایی‌که بی‌توجه به ساعت‌ها کارِ کارشناسی و چینش دقیق جدول اجرای آثار بخش‌های مختلف و متنوع چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر این کرونا یود که نشان داد به همان سادگی و البته تلخی که دستور خروج گروه‌های نمایشی به‌سبب ابتلای تعدادی از عوامل آنها به این ویروس از جدول اجراها را صادر می‌کند؛ می‌تواند با بستن رخت عزیمت از تن عوامل یک گروه نمایشی دستور به بازگشت گروهی دیگر به جدول اجراها و قرار گرفتن در کوران رقابتِ مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور باشد

همچنین می‌تواند پرواز یک گروه خارجی و میهمان بخش ملل جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را به‌راحتی هرچه تمام‌تر به تاخیر اندازد. به‌گونه‌ای که در کمال تعجب؛ هم‌زمان با خداحافظی جشنواره چهلم و برگزاری مراسم اختتامیه این رخداد؛ تازه شاهد سلام گروه نمایش الجزایر و اجرای این اثر در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر باشیم.

امر و نهی کرونا به تئاتر؛ تو بیا، تو برو! / سلام الجزایر به خداحافظی جشنواره

رضا رویگری؛ هم بود و هم نه!!

از دیگر اتفاقاتی که شاید با رنگ‌وبوی حاشیه اما طعمی خوش و دل‌نشین کامِ روزهای برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را چه برای اهالی هنر و خانواده تئاتر و چه برای دوستداران و علاقه‌مندان عرصه هنرهای نمایشی شیرین کرد؛ بازگشت رضا رویگری بازیگر شناخته‌شده عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان به صحنه اجرا بود. هرچند این‌بار اجرای او به فصلی دیگر از هنر رویگری یعنی قرار گرفتن او در مقام خواننده بازمی‌گشت.

جایی‌که بنا بود هم‌زمان با ایام جشن چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی شاهد همراهی رضا رویگری در مقام خواننده با ارکستر بزرگ صبا برای اجرای سرود ماندگار «الله‌الله» و تعدادی دیگر از سرودهای خاطره‌انگیز ماه‌ها و روزهای بهمن ۵۷ و انقلاب شکوه‌مند اسلامی باشیم.

هرچند بنا به وعده دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با همت بنیاد فرهنگی رودکی اسباب برگزاری این مراسم و بازگشت رضا رویگری به صحنه اجرا فراهم شد و مطابق وعده این اجرا نیز به پیشگاه مخاطبان و علاقه‌مندان به حوزه موسیقی با محوریت سرودهای انقلابی تقدیم و ارائه شد؛ اما یک جای خالی بیش‌از پیش به چشم می‌آمد. آن هم جای خالی هنرمندی بود که خبر بازگشتش، خود به یکی از فصل‌های شیرین و دل‌چسب چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رقم خورده بود. رضا رویگری!

امر و نهی کرونا به تئاتر؛ تو بیا، تو برو! / سلام الجزایر به خداحافظی جشنواره

ارکستر بزرگ صبا سرودهای ماندگار و خاطره‌انگیز ماه‌ها و روزهای پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی حتی سرود «الله‌الله» را اجرا کرد اما در غیاب رضا رویگری!

هر چند رضا رویگری آن‌گونه که اعلام شد به‌سبب شرایط جسمانی این هنرمند و درگیری او با روزهای سخت دوران نقاهت برای رسیدن به سلامت کامل، باوجود تمرین‌های مستمری که با ارکستر صبا داشت نتوانست خود را به اجرا برساند. اما این‌بار مردم و دوستداران این هنرمند محبوب بودند که در غیاب او یک‌صدا سرود ماندگار «الله‌الله» را با یاد او خواندند و تمام انرژی حاصل‌شده از این اتحاد و شیرینی این اجرا را بدرقه سلامتی رضا رویگری کردند

امر و نهی کرونا به تئاتر؛ تو بیا، تو برو! / سلام الجزایر به خداحافظی جشنواره

رکود خارق‌العاده رضا صابری؛ حضور در اولین و چهلمین جشنواره تئاتر فجر

از دیگر حاشیه‌های دل‌چسب و جذابِ هشتمین روز جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به اجرای نمایش پشت دیوار قدیمی کشتارگاه به نویسندگی و کارگردانی رضا صابری بازمی‌گشت.

هنرمند نام‌آشنایی که فعالیت خود را هم‌زمان با نخستین جشنواره تئاتر فجر در بهمن ۱۳۶۰ با اجرای نمایش خانات آغاز کرد و به‌عنوان جوان‌ترین هنرمند حاضر در آن رویداد جایزه کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی نخستین گام جشنواره تئاتر فجر را از آن خود کرد. او که طی چهار دهه برگزاری جشنواره تئاتر فجر جز در معدود ادوار این رخداد در دیگر دوره‌ها در مقام کارگردان یا نمایشنامه‌نویس حضور داشته، در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز با نمایش پشت دیوار قدیمی کشتارگاه حضور داشت.

این‌بار نه در کسوت جوان‌ترین که در قامت مسن‌ترین و پیشکسوت‌ترین هنرمند حاضر در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر! اما باز هم بار دیگر مخاطبان خود و دوستداران هنر نمایش را به سالن اصلی تالار مولوی کشاند. جایی‌که با وجود میل و خواست مخاطبان برای حضور بیشتر با درایت مسئولان اجازه پذیرش ظرفیت بیش‌از ۳۰ درصد مقرر شده در سالن‌ها و تماشاخانه‌های جشنواره داده نشد

پس مشتاقان و دوستداران رضا صابری برای دیدن جدیدترین نمایش این هنرمند پُرسابقه و محبوب باید تا زمان اجرای عمومی آن صبر کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر