تلاش جدی رئیسی و امیرعبداللهیان برای اصلاح رویه غلط روحانی و ظریف


تلاش جدی رئیسی و امیرعبداللهیان برای اصلاح رویه غلط روحانی و ظریف

یکی از مواردی که ضربات و آسیب مختلفی به کشورمان وارد کرد مسئله نگاه تک بعدی سیاسی و دیپلماسی است که این نگاه در دولت سیزدهم تصحیح شد.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: امیر حمزه نژاد: دولت سیزدهم در حالی کشور را تحویل گرفت که مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی مختلفی متاثر از همین فضای اقتصادی کشور را فرا گرفته بود. بیماری کرونا نیز از طرف دیگر کشور را احاطه و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را دوچندان کرده بود. دولت درگام اول به سراغ بیماری کرونا رفت و با واکسیناسیون عمومی به جای طرح ایمنی گله‌ای تا حدود زیادی بر بیماری کرونا فائق آمد و شرایط بحرانی را به فضای آرام تبدیل کرد.

سئوال اساسی اینجاست که این مشکلات به چه علتی کشور را احاطه کرده بود. آنچه کارشناسان حوزه بین‌الملل، سیاسی و اقتصادی به طور توامان مطرح می‌کردند گذاشتن همه تخم مرغ‌ها در سبد مذاکرات بود.

در واقع دولت قبل حتی آب خوردن و ازدواج و اشتغال جوانان را نیز به مذاکرات هسته‌ای گره زد و کشور را معطل و معلق نتیجه مسئله‌ای کرد که ضربه پذیری کشور در مقابل دشمنان را افزایش داد؛ چراکه با همین سیاست وابسته سازی بود که ایران در این حوزه مجبور شد تا به تصمیمات غرب تکیه کند. این درحالی بود که غرب همین موضوع را می‌خواست و تا امروز نیز سعی کرده بیشترین ضربه را از همین طریق به کشورمان وارد کند و اگر سیاست کلی نظام نبود شاید دولت قبل بنا بر سیاستی که داشت مسائل مهم دیگر کشور مانند مسئله موشکی و امنیتی کشور را نیز وارد برجام و مذاکرات می‌کرد.

با سکانداری دولت سیزدهم اتفاقات خاصی در حوزه اقتصادی و دیپلماسی افتاد که به بررسی این موارد می‌پردازیم که سبب شد همان مواردی که منتقدان مطرح می‌کردند و از عدم اجرای آن گلایه داشتند، به اجرا دربیاید.

کشور معطل مذاکرات نیست: از جمله مواردی که در این حوزه بسیار قابل توجه است عدم معطلی کشور در حوزه برجام است. اگرچه کشورهای غربی هر روز یک ضرب الاجل جدیدی را در خصوص مذاکرات مطرح می کنند اما دولت با دیپلماسی فعالی که با کشورهای مختلف جهان از جمله چین و روسیه و نشست شانگهای داشته، نشان داده است که نه تنها همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام و مذاکرات هسته‌ای قرار نداده است، بلکه در راستای رسیدن به اهداف خود نقطه به نقطه در حال فعال کردن مولدهای اقتصادی است. جلسات مختلف «سید ابراهیم رئیسی» با بانک‌ها و فعالان مختلف اقتصادی و ... به خوبی نشان دهنده همین امر خطیر است.

رئیس جمهور هم اخیرا در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه روز 22 بهمن تاکیر کردند: «روابط‌مان در سیاست خارجی ایجاد توازن است. نگاه به غرب کشور را نامتوازن کرده است. باید به همه کشورها و ظرفیت‌ها بویژه همسایگان توجه داشته باشیم. اما امیدمان به خداست، امیدمان به خوزستان، به خراسان، به آذربایجان، شرق، غرب، شمال و جنوب کشور است و هرگز امید به وین و نیویورک نداریم».

دیپلماسی فعال: دولت دیپلماسی فعالی را در پیش گرفته است که ملاک آن یک نقطه جهان نیست. بلکه هم دیدگاهی اقتصادی و تجارت بین الملل به حوزه دیپلماسی دارد و هم اینکه در مناطق مختلف اقتصادی جهان را مورد بررسی قرار داده و برنامه مشخصی برای هریک از مناطق دارد. از سوی دیگر توافقات اقتصادی بین المللی در دستور کار دولت قرار گرفته است. در این راستا هم رئیس جمهور و هم وزیر خارجه فعال هستند. درواقع در دنیای امروز توافقات اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از کشورها با یکدیگر به صورت راهبردی قرارداد می‌بندند و شریک تجاری هم می‌شوند تا بتوانند منافع خود را به صورت بلند مدت تامین کنند و هیچ خطری این منافع را تهدید نکند. در این راستا دولت نه تنها به صورت تک بعدی نگاه نمی‌کند بلکه به صورت کاملا هدفمند نقاط مختلف تجاری و اقتصادی جهان را رصد و به راهبردی در حال تامین منافع کشورمان است.

امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم در دیدار وزیر امور خارجه فنلاند با بیان اینکه اروپا را فقط انگلیس، فرانسه و آلمان نمی‌بینم، گفت: «ما در سیاست خارجی دولت آقای رئیسی بر سیاست خارجی متوازن تمرکز داریم و نگاه به همه بخش‌های جهان مورد توجه جدی ما است».

نگاه تک بعدی سیاست خارجی: یکی از مواردی که ضربات و آسیب مختلفی به کشورمان وارد کرد مسئله نگاه تک بعدی سیاسی و دیپلماسی است. آنچه در این حوزه قابل تامل است دیپلماسی فعالی است که دولت رئیسی به آن اهتمام ویژه دارد. درحالی که دولت روحانی خود را دولت دیپلمات عنوان می کرد اما بیشتر متمرکز بر مذاکرات هسته‌ای بود. اما دولت سیزدهم طی چندماهی که سکانداری قوه مجریه را در دست گرفته است دیپلماسی فعال را به طور عملی معنا کرده است. دیپلماسی که در حال حاضر تمامی نقاط جهان را به عنوان نقاط هدف می بیند و تحت پوشش قرار می‌دهد. از سوی دیگر در کنار مذاکرات هسته‌ای که اگر به نتیجه برسد روابط اقتصادی با غرب نیز تسهیل می‌شود، با نگاهی عام به منافع ملی دیپلماسی گسترده‌ای را تنها با هدف تامین منافع ملی در دستور کار خود قرار داده است.

ش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403