استاندار یزد: پنج هزار میلیارد تومان پروژه دهه فجر در استان افتتاح شد


استاندار یزد: پنج هزار میلیارد تومان پروژه دهه فجر در استان افتتاح شد

یزد- ایرنا- استاندار یزد با اشاره به دستاوردهای انقلاب از افتتاح پنج هزار میلیارد تومان پروژه های عمرانی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و آموزشی دهه فجر امسال خبرداد و گفت:با استقرار نظام اسلامی، ایران از نظر اقتصادی به کشوری آزاد، مستقل، سربلند، آبرومند و برخوردار از موفقیت‌های بزرگ علمی تبدیل شد.

هرچند در گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری یزد، اشاره ای به تعداد پروژه های بهره برداری شده به نقل از مهران فاطمی استاندار نشد، اما معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیزدهم بهمن ماه به خبرنگاران گفته بود که ۲۶۷ پروژه در قالب ۵۰ طرح و با اعتبار پنج هزار میلیار تومان در دهه فجر( ۱۲ تا ۲۲ بهمن) آماده بهره‌برداری است.

محمدجواد ابوالحسینی،افزود: این پروژه ها عمدتا در بخش های صنعتی، معدنی و کشاورزی اجرا و تکمیل و چهار هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان آن در بخش معدنی هزینه و سرمایه گذاری شد .

فاطمی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و شهدا گفت: با پیروزی انقلاب چهره ایران از کشوری عقب‌مانده‌ علمی و طُفیلیِ سیاسی کشور های شرقی و غربی تغییر کرد و مستقل شد.

استاندار یزد در ادامه محرومیت زدایی و سازندگی را از جمله دستاوردهای انقلاب دانست و تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های اساسی در بخش‌های سدسازی، آبرسانی، برقرسانی، گازرسانی، راهسازی ، توسعه صنعت، معدن و کشاورزی از جمله اقدام های انجام شده در این سال هاست.

استاندار یزد: پنج هزار میلیارد تومان پروژه دهه فجر در استان افتتاح شد


فاطمی افزود: در حال حاضر سه هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در یزد فعالیت دارد و حدود ۸۰ درصد اشتغال استان مربوط به همین حوزه است.
وی در ادامه با اشاره به موفقیت های ایران از بعد نظامی ،دفاعی و تبدیل به قدرت منطقه‌ ای، به عنوان دیگر دستاوردهای انقلاب یاد کرد .

به گفته وی هم اکنون ضریب امنیتی جامعه بالاست این موضوع نشانه فعالیت افراد متخصص، انقلابی و بسیجی نظیر شهیدان احمدی روشن ها، تهرانی مقدم ها، فخری ها و شهریاری هاست که با همت و تلاش خود، دستاورد های بزرگی را برای مملکت ایجاد کردند.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: در شرایطی به دستاوردهای انقلاب اسلامی دست پیدا کردیم که در نخستین سال های پیروزی انقلاب، هشت سال جنگ نابرابر بر کشور تحمیل و ظالمانه ترین تحریم های دنیا و به تعبیری جنایت های اقتصادی بر کشور اعمال شد.

استاندار یزد: پنج هزار میلیارد تومان پروژه دهه فجر در استان افتتاح شد


فاطمی با بیان اینکه در کنار دستاوردها، هیچگاه عقب ماندگی‌ در برخی بخش ها را پنهان نمی کنیم، اظهارکرد: ناکارآمدی ها، کوتاهی ها و نقایص به هیچ عنوان قابل قبول نیست و مقصر آن ما مسئولان هستیم و نباید پای انقلاب نوشته شود.
استاندار یزد با بیان اینکه علت اصلی عقب ماندگی ها، انقلابی عمل نکردن است ، عنوان کرد: هرجا انقلابی عمل کردیم و در مسیر حضرت امام(ره)، رهبری و شهدا حرکت و از آرمان های انقلاب دفاع کردیم عقب ماندگی نداشتیم.
استاندار یزد با اشاره به یاوه گویی ها و تلاش های دشمنان جهت ناکارآمد نشان دادن انقلاب و نظام، گفت: بزرگترین نشانه کارآمدی نظام این است که به رغم همه دشمنی ها، کارشکنی ها و فشارها همچنان مقتدر و پر افتخار ایستاده و از مواضع صحیح و اصولی خود دفاع می کند.

استاندار یزد: پنج هزار میلیارد تومان پروژه دهه فجر در استان افتتاح شد


فاطمی با بیان اینکه در جنگ جهانی دوم نیروهای انگلیسی و هم پیمانان آنها( شهریور ۱۳۲۰ شمسی) کمتر از چند ساعت کشور را فتح کردند، اظهار کرد: در هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران؛ که با پشتیبانی ابرقدرت ها انجام شد مردم ما در مقابل دشمن ایستادند و حتی یک وجب از خاک را به دشمنان واگذار نکردند.
استاندار یزد یکی از شیرین ترین طرح های بهره برداری شده را افتتاح پروژه های نهضت ملی مسکن دانست و با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر «ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور» گفت: تاکنون ۹۰ هزار نفر از مردم استان در طرح اقدام ملی ثبت نام کردند که این موضوع نشان از اعتماد آنها به وعده دولت دارد.
وی با بیان اینکه در دهه فجر امسال پروژه ۴۴ واحدی طرح اقدام ملی مسکن مهریز افتتاح شد، عنوان کرد: تا پایان سالجاری ۱۳۰ واحد مسکن ملی دیگر این شهرستان، افتتاح و این واحد ها به صاحبان آن ها واگذار می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه از ظرفیت بافت تاریخی نیز برای بحث نهضت ملی مسکن استفاده شد، اظهار کرد: بر این اساس صاحبان خانه های موجود در بافت تاریخی می توانند با بهره مندی از تسهیلات نهضت بازآفرینی شهری و وام مربوط به نهضت ملی مسکن، به احیا و مرمت خانه های خود بپردازند.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در روستاها نیز در حال انجام است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد فرمان اجرایی حضرت امام(ره) و دیگر مجموعه ها در حال ارایه خدمات و ساخت مسکن در آن مناطق هستند.

استاندار یزد: پنج هزار میلیارد تومان پروژه دهه فجر در استان افتتاح شد


فاطمی همچنین به ارایه تسهیلات با شرایط ویژه جهت ساخت مسکن روستایی خبرداد و یکی از افتخارهای یزد را مجموعه بهداشت و درمان استان دانست و افزود: به برکت وجود خیران سلامت، این حوزه روز به روز در حال پویایی و شکوفایی است.
استاندار یزد ادامه داد: به زودی ۲ اکوسیستم تشخیص و درمان سرطان در استان تکمیل و اتفاق خوبی در این حوزه رقم می خورد.
فاطمی یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب را به اوج رساندن مشارکت مردم در عرصه های مختلف عنوان کرد و افزود: یکی از افتخارهای خیران آن است که فعالیت آن ها، در مدیریت بحران کرونا بیش از پیش بر همگان روشن شد.
به گفته وی در سفر رییس جمهور به یزد در شرایطی که کل حجم مصوبه سفر هشت هزار میلیارد تومان بود خیران استان برای نخستین بار در کشور، به یمن حضور رییس جمهور در استان انجام امور و پروژه های مختلف خیری تا مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان را عهده دار شدند.
استاندار یزد اضافه کرد: این اقدام که در نوع خود منحصربفرد و ارزشمند است اکنون به عنوان یک اقدام الگویی برای سایر استان ها، قرار گرفته است.

استاندار یزد: پنج هزار میلیارد تومان پروژه دهه فجر در استان افتتاح شد

فاطمی با بیان اینکه یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات است، گفت: مساله عدالت یکی از محوری ترین شعارهای انقلاب است و در راستای احصای مشکل مناطق مختلف کشور و برنامه ریزی برای حل آن ها، هیات دولت با تمام ارکان خود به آن مناطق سفر می کنند در حالی که پیش از این، چنین رویکردی وجود نداشت.
فاطمی اظهارامیدواری کرد که بتوانیم قصور خود در خدمت به مردم عزیزمان را جبران کنیم.

*** استاندار: کارگروهی برای برآورد سهم یک درصد معادن یزد تشکیل می‌شود

به گفته استاندار یزد کارگروهی با حضور متخصصان و کارشناسان برای تخمین سهم یک درصد ۱۰ معدن بزرگ استان تشکیل می‌شود .

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مهران فاطمی در نشست شورای معادن استان که با حضور نمایندگان یزد در مجلس شورای اسلامی و دیگر اعضای شورا برگزار شد، با اشاره به مطالبه قانونی و به حق مردم در خصوص اختصاص یک درصد از سهم سالیانه فروش معادن برای توسعه زیرساخت‌های هر منطقه افزود: با توجه به تکلیف قانونی ما در این زمینه این مهم پیگیری و از این ظرفیت قانونی به نفع منافع عمومی استفاده خواهیم کرد.

وی به ضرورت تعیین میزان فروش ۱۰ معدن بزرگ استان و سهم یک درصد فروش آن‌ها پرداخت و بر تشکیل کار گروه مشترک سازمان صنعت، معدن و تجارت(صمت ) و اداره کل امور مالیاتی و دیوان محاسبات؛ با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برای پیگیری و اعلام موضوع ظرف مدت یک هفته تاکید کرد.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: مبالغ حاصل از یک درصد سود فروش سالیانه معادن باید با بهره گیری از نظر نمایندگان چهار حوزه‌ انتخابیه استان و با اولویت طرح‌های عمرانی، بهداشتی، درمانی، آموزشی، فرهنگی و به ویژه طرح‌های زیست محیطی مناطق درگیر با این موضوع و سایر طرح‌های شهرستانی مهم، صرف شود.

فاطمی گفت: روح حاکم بر توسعه استان باید مساله حفظ و اعتلای فرهنگ و صیانت از محیط زیست و توسعه آن باشد.

وی، پیوند توسعه و پیشرفت استان با فناوری‌های روز را عامل حفظ محیط زیست برشمرد و اظهار کرد: در راستای نبود ایجاد مشکل در توسعه و پیشرفت استان علاوه بر رعایت اقتضای زیست محیطی ، بر اساس مُرّ قانون عمل کرده و در صورت عدول از الزام محیط زیستی با افراد متخلف برخورد می‌شود.

ازحدود ۵۵۰ معدن استان، پنج مورد در مقیاس بزرگ ملی قرار دارد و بقیه در حد متوسط و کوچک است و از میان معادن ملی می توان به سنگ آهن چادرملو اردکان، زغال سنگ بافق( ۲ معدن)، سرب و روی مهدی آباد مهریز و اورانیوم ساغند اشاره کرد و ذخیره قطعی مجموع معادن استان حدود ۲ میلیارد تن تخمین زده می شود.

در یزد بیش از ۵۰ نوع اندیس معدنی وجود دارد و به همین دلیل چهارمین استان توسعه یافته صنعتی و از لحاظ تنوع معدنی دومین استان کشور است و این منطقه به دلیل واقع شدن در مرکز ایران و فرو افتادگی کویر مرکزی و وجود چند گسل فعال، بستر ذخایر معدنی متعددی است که وجود این معادن مزیتی برای استان هست.

هم اکنون بیش از ۱۲ هزار نفر در معادن استان یزد فعالیت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد