مزایای مثبت و منفی بازی‌های رایانه‌ای در مستند «جهان بازی»


مزایای مثبت و منفی بازی‌های رایانه‌ای در مستند «جهان بازی»

تهران- ایرنا- مجموعه مستند «جهان بازی» به کارگردانی محمدحسن یادگاری تولید جدید شبکه مستند سیماست و با نگاهی جدید سراغ این موضوع جنجالی رفته است و مزایای مثبت و منفی بازی‌های رایانه‌ای را مورد تحلیل قرار داده است.

به گزارش ایرنا از معاونت سیما، مجموعه مستند جهان بازی به کارگردانی محمدحسن یادگاری تولید جدید شبکه مستند سیماست که از روز سه‌شنبه روی آنتن می‌رود.

یادگاری درباره سوژه اصلی این مجموعه گفت: این مجموعه مستند درباره صنعت و زیست بوم‌ بازی‌های کامپیوتری در ایران است که در ۵ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای تولید شده است. در هر قسمت یک سوژه و شخصیت داریم که از زاویه او به این ماجرا نگاه می‌کنیم. به این صورت که در هر قسمت سراغ یک سوژه مرتبط با صنعت بازی‌های رایانه‌ای رفته‌ایم. از جمله این افراد که در مستند سراغشان رفته‌ایم می‌توان به بازیکن، توسعه دهنده، بازی‌ساز و ... اشاره کرد. هم‌چنین سراغ کارشناسان این حوزه نیز رفته‌ایم.

این مستندساز با اشاره به تفاوت روایت فیلم خود با دیگر مستندهای تولید شده در این زمینه افزود: عمده بازنمایی رسانه‌ای ما از بازی‌های رایانه‌ای نگاهی منفی است و گفته می‌شود این بازی‌ها آثار مخربی روی جوانان و نوجوانان دارد، اما در این مستند، نگاه متفاوتی به صنعت بازی‌های کامپیوتری داریم. بنده معتقدم که بازی‌ها کامپیوتری مزایای مثبتی دارد اما در عین حال ایرادات و آسیب‌هایی هم دارد. بخشی از این مزایای مثبت و منفی در فیلم آمده است که مخاطبان می‌توانند آن را روی آنتن شبکه مستند ببینند.

وی با اشاره به اینکه این مستند هم درباره نوجوانان است و هم مخاطبش این رده سنی هستند گفت: به نظرم مخاطب ما با دیدن این ۵ قسمت، از نظر تاریخی، اجتماعی، خانوادگی و ... به دید خوبی می‌رسد.

کارگردان مجموعه مستند جهان بازی درباره روند تحقیق و پژوهش این اثر گفت: قبل از اینکه این مستند را بسازم کتابی با عنوان بازی آغاز شده را نوشتم که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این کتاب جایزه ملی کتاب سال جوان و کتاب سال فرهنگی را دریافت کرده است. هم‌چنین ۲-۳ مقاله علمی پژوهشی از آن استخراج کردم و مقدمه‌ای برای ساخت این مجموعه مستند شد.

وی ادامه داد: دو جلد دیگر این کتاب که اکنون در حال نگارش است با عنوان سواد بازی، بازی ادامه دارد: آینده بازی آنلاین به زودی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. علاوه براین باید اشاره کنم که حوزه تخصصی پژوهشی من بازی‌های کامپیوتری است و چندین سال است که روی آن کار می‌کنم. پیش از این هم مستند صنعت سرگرمی را تولید کرده بودم که از شبکه مستند پخش شد.

او هم‌چنین درباره فرم مستند اظهار داشت: فیلمبرداری داشتیم و سوژه محور پیش رفته‌ایم. البته از تصاویر آرشیوی هم استفاده کرده‌ایم. تولید این فیلم تقریبا یکسال طول کشید، دوست داشتم با بازی‌سازها و شرکت‌های بیشتری گفت‌وگو بگیرم اما به دلیل همزمانی تولید با همه‌گیری کرونا، بسیاری از این شرکت‌ها به سمت دورکاری رفتتند و دست‌مان بسته‌ شد.

اولین قسمت از مجموعه مستند جهان بازی سه‌شنبه‌ ساعت ۲۰ روی آنتن می‌رود و تکرار آن چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا