خوراک کله‌گنجشکی؛ ساده و خوشمزه


خوراک کله‌گنجشکی؛ ساده و خوشمزه

کله گنجشکی یک خوراک خوشمزه و محبوب است که خیلی راحت تهیه می‌شود، برای آموزش این غذای لذیذ با ما همراه باشید.

خوراک کله‌گنجشکی؛ ساده و خوشمزه

کله گنجشکی یک خوراک خوشمزه و محبوب است که خیلی راحت تهیه می‌شود، برای آموزش این غذای لذیذ با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم

سیب زمینی: ۲ عدد

پیاز: ۲ عدد

روغن: به میزان لازم

نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

آب: ۳ پیمانه

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه

پیاز را پوست می‌گیریم و رنده می‌کنیم. آب پیاز را جدا می‌کنیم. پیاز رنده شده را با گوشت چرخ کرده مخلوط می‌کنیم. نمک و فلفل و هر ادویه‌ای را که دوست داریم به گوشت اضافه می‌کنیم. مواد را با هم ورز می‌دهیم. هر چه ورز بیشتر باشد گوشت از هم وا نمی‌رود.

خوراک کله‌گنجشکی؛ ساده و خوشمزه

از مایه گوشت به اندازه گلوله برمی داریم و با دست گرد می‌کنیم و کوفته قلقلی درست می‌کنیم. چون بعد از یک بار گرد کردن گوشت به دست می‌چسبد هرزگاهی دستمان را به پیاز می‌زنیم تا چسبندگی آن را از بین ببرد. کوفته قلقلی‌های آماده شده را در ظرفی می‌چینیم و آن را در یخچال می‌گذاریم.

نیم ساعت وقت داریم تا بقیه مواد را آماده کنیم و گوشت را از یخچال برداریم. پیاز دیگری را پوست می‌گیریم. حالا یا پیاز را نگینی خرد کرده یا رنده می‌کنیم.

در ماهیتابه کمی روغن می‌ریزیم و روی شعله گاز می‌گذاریم. صبر می‌کنیم تا روغن گرم شود و بعد از آن پیاز را اضافه کرده و تفت می‌دهیم. کمی که پیاز نگینی شده طلایی شد زردچوبه و نمک را اضافه می‌کنیم.

به پیاز، رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. تفت دادن را تا زمانی که رنگ رب تغییر کند و بوی خامی خود را خارج کند ادامه می‌دهیم.

آب را به مواد اضافه می‌کنیم. شعله را زیاد می‌کنیم تا آب زود بجوشد و بعد از جوشیدن آب، کوفته قلقلی‌ها را اضافه می‌کنیم.

در حین پخت خوراک ما سیب زمینی‌ها را پوست می‌گیریم و می‌شوییم و آن‌ها را به شکل مکعب خرد می‌کنیم. سیب زمینی‌ها را در ماهیتابه‌ای که روغنش داغ شده است سرخ می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. به دلخواه می‌توانید سیب زمینی‌های خرد شده یا کوچکی که فقط پوستشان را گرفته اید در نیم ساعت پایانی پخت به گوشت‌های گرد شده اضافه کنید تا همراه آنان بپزد.

حدود یک ساعت بعد غذا آماده خواهد شد. خوراک کله گنجشکی را در ظرف مناسب می‌کشیم و با نان یا برنج سرو می‌کنیم.

نکات مهم

جهت بهتر شدن طعم خوراکتان می‌توانید از آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید. اگر در بین پخت از آلوبخار یا غوره استفاده کنید یا دو سه تا لیمو عمانی را در چند دقیقه پایانی به خوراک اضافه کنید طعم خوبی به غذا خواهد داد.

خوراک کله‌گنجشکی؛ ساده و خوشمزه

در مخلفاتی که با گوشت چرخ کرده مخلوط می‌کنید می‌شود از سبزیجاتی مثل جعفری و شنبلیله و مرزه و سایر سبزیجات ساطوری شده استفاده کرد. حتی می‌توان این سبزیجات را در سس خوراک ریخت.

دیگر طعم دهنده‌های خوراک کله گنجشکی را در اینجا نام می‌بریم که به دلخواه می‌توانید از همه یا بعضی استفاده کنید: دارچین، رب انار، زعفران، گرده لیمو، سیر، آویشن، سماق و ....

می‌توانید بجای گوشت از سویا هم استفاده کنید. شیوه استفاده از سویا به این صورت است که آن را یک ربع با آب گرم خیس می‌کنیم و بعد آب آن را خالی کرده و باقی مراحل را مثل دستور ادامه می‌دهیم.

برای جلوگیری از وارفتن گوشت از تخم مرغ استفاده می‌کنند، ولی چون ممکن است تخم مرغ بوی نه چندان خوبی را به غذا بدهد چندان توصیه نمی‌شود. اگر گوشت خوب ورز داده شد امکان وا رفتن آن به صفر می‌رسد، ولی اگر از وارفتن آن ترسیدید از آرد نخودچی یا پودر نان یا دو قاشق آرد استفاده کنید.

چون از چیزی دیگری برای رنگ خوراک استفاده نمی‌کنیم برای همین رب گوجه تنها رنگ دهنده این غذاست. اگر رب گوجه نداشتید از گوجه فرنگی پوره شده استفاده کنید یا هر دو را به کار ببرید.

برای تهیه خوراک غلیظ‌تر از این باید سیب زمینی را بعد از پخت بکوبید و به آب خوراکتان اضافه کنید.

جهت بهره بردن از مرغ به جای گوشت در این غذا فقط لازم است که گوشت مرغ را چرخ کنید و جایگزین گوشت کنید و همه مراحل را مشابه تهیه با گوشت پیش برویم.

منبع:مامی‌فود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...